آگاه: لوکوموتیو مسافری کشور کاملا دولتی است و از طریق شرکت راهآهن تامین میشود و فقط بخشهای تعمیر و نگهداری آن برعهده بخش خصوصی است. شرکتهای مالک لوکوموتیوهای باری بخش خصوصی، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرده و درحالحاضر سهم لوکوموتیوهای باری بخش خصوصی در حمل بار ریلی کشور به ۴۸درصد رسیده است. مشکلات صنعت لوکوموتیوداری از انتهای سال گذشته بسیار بیشتر شده و شرایط نامطلوبی را برای این صنعت رقم زده است. در مجموع حدود دوسال است که با وجود اینکه رشد بار و تقاضا برای حمل بار در کشور وجود دارد اما حملونقل باری ریلی روند متاسفانه نزولی دارد.
اگر مسافر مسیرهای پرتردد قطارها هستید، حتما هنگام خرید بلیت با گزینه های «موجود نیست» یا «تکمیل ظرفیت» مواجه شده و موفق به خرید بلیت قطار در زمان مدنظر خود نشدهاید. اما چرا بلیت قطار در برخی مسیرها نیست یا سخت پیدا میشود؟ برای مثال اگر قصد داشته باشید هفته آینده به منظور سفر زیارتی، تفریحی یا کاری با قطار به مشهد بروید تهیه بلیت یک هفته قبل از سفر بهسادگی امکانپذیر نیست و با مراجعه به سایت قطارها یا سایتهای فروش بلیت احتمالا به در بسته خواهید خورد؛ بنابراین یا باید یک ماه قبل از سفر در زمان اعلامی شرکت راهآهن برای پیشفروش قطارها به سایتها مراجعه و در ماراتن خرید بلیت شرکت کنید یا در موارد محدودی کنسلی وجود داشته باشد و برای خرید خوششانس باشید.
اما علت کمبود بلیت قطار در مسیرهای پرتردد چیست و باتوجهبه اینکه ناوگان ریلی باید سهم بیشتری در سفرهای مردم داشته باشد، چرا تهیه بلیت قطار یک هفته یا چند روز قبل از سفر امکانپذیر نیست؟
جلال مختاری، مدیر روابطعمومی راهآهن در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی کمبود بلیت قطار در برخی مسیرهای پرتردد اظهار کرد: باتوجهبه ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذابترین گزینه حملونقل بین مردم نسبت به سایر روشها یعنی زمینی و هوایی است. وی افزود: به همین علت، تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است و این تقاضا تقریبا ۱۰برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد.
مدیر روابط عمومی راهآهن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چگونه میتوانند بلیت سفر خود را یک هفته قبل از سفر تهیه کنند، گفت: راهآهن معمولا پیشفروش بلیت را بهصورت یکماهه انجام میدهد و زمانی که پیشفروش آغاز میشود، معمولا بهعلت تقاضای بسیار زیاد سفر ریلی، تمام بلیتها در همان ساعات اولیه به فروش میرسد.
بنابراین هموطنان باید برای خرید بلیت در زمان پیشفروش بلیتها به سایت یا مراکز فروش مراجعه کنند یا ممکن است به صورت محدود برخی بلیتها کنسل شوند و امکان خرید مجدد آنها فراهم شود. وی تصریح کرد: از چند ماه پیش راهآهن نظارت بیشتری روی بلیتهای صادرشده انجام داده است و اجازه سوار شدن مسافران با بلیت غیرهمنام را نمیدهد. این نظارت راهآهن بهصورت طبیعی باعث جمع شدن بساط بازار سیاه شده است.
مختاری عنوان کرد: قبلا مسافران گاهی میتوانستند با بلیت افراد دیگر نیز سوار قطار شوند اما درحالحاضر تنها مسافران باید با بلیتی که برای خود آنها صادر شده سوار قطار شوند. وی در پاسخ به این سوال که چرا با کمبود ناوگان مواجه هستیم، گفت: باتوجهبه اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات با قیمت بلیت عرضهشده فاصله قابلتوجهی دارد، هزینهها و درآمدهای شرکتهای ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکتها عمدتا توان مالی لازم برای تعمیرات بهموقع واگنها و همچنین خرید واگنهای نو را ندارند.
مدیر روابطعمومی شرکت راهآهن عنوان کرد: اکنون کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم ولی باتوجهبه تقاضای بالای مردم، حداقل به سههزار واگن مسافری نیاز است. ضمن اینکه منابع کافی برای افزایش آماده به کاری لوکوموتیوها نیز لازم است تا با توسعه ناوگان مسافری بتوانیم بخش بیشتری از تقاضای سفر با قطار را پاسخ دهیم. وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس محترم و همچنین ارائه مشوقها و تسهیلات لازم برای جذاب شدن سرمایهگذاری بیشتر بخش خصوصی در صنعت ریلی به مرور شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات راهآهن به مردم عزیزمان باشیم.
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
لوکوموتیو یکی از ارکان سهگانه حملونقل ریلی در کنار واگن و خط است. لوکوموتیوهای موجود در کشور از نظر مالکیت به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. در طبقهبندی دیگر نیز به دو بخش لوکوموتیو باری و مسافری تقسیم میشوند.