۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷

اختلافات میان مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص حمله به لبنان به اوج خود رسیده است؛ این امر سبب شده که کابینه نتانیاهو در آستانه سقوط قرار گیرد.

آگاه: گزارش‌ها حاکی است که یوآو گالانت با عملیات علیه لبنان در مقطع زمانی کنونی مخالف است، درحالی‌که نتانیاهو موافق چنین عملیاتی است. شبکه صهیونیستی کان و کانال ۱۳تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش دادند که «اوری گوردین»، فرمانده جبهه شمالی ارتش اسرائیل تصمیم‌گیرها را برای انجام یک حمله گسترده در لبنان تحت‌فشار قرار داده، اما گالانت و «هرزی هالوی»، فرمانده ستاد مشترک ارتش خواستار رویکردی محتاطانه‌تر هستند. گفته شده گالانت معتقد است که الان زمان مناسبی برای عملیات نیست. او خواستار آن است که تا برای به سرانجام رسیدن مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا و همچنین توافق احتمالی در جبهه شمالی به راهکارهای دیپلماتیک فرصت داده شود. گزارش شبکه کان حاکی است که نتانیاهو خواستار عملیاتی محدود در لبنان است. یک منبع نزدیک به نتانیاهو می‌گوید نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرده اگر گالانت سعی کند جلوی عملیات در شمال را بگیرد اخراج خواهد شد.

ضربه کُشنده به رژیم اسرائیل از ناحیه شمال
در همین رابطه، یک ژنرال صهیونیست با اشاره به اینکه شکست اسرائیل در غزه، شکست در برابر حزب‌الله را قطعی می‌کند، ابراز داشت که حمله به حزب‌الله ضربه‌ای کشنده و نهایی به اسرائیل وارد می‌کند. «اسحاق بریک» سرتیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اظهارات مقامات اسرائیلی در گفت‌وگو با نیروهای مرزهای شمال سرزمین‌های اشغالی درخصوص انتقال مرکز ثقل نیروهای نظامی به شمال و احتمال آغاز حمله گسترده زمینی علیه حزب‌الله لبنان باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. 
بریک تصریح کرد که این موضوعی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و هرتزِی هالوی رییس ستاد ارتش نیز به آن اشاره کرده‌اند و این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که هیچ‌کدام از اهداف جنگ در غزه محقق نشده است. وی ادامه داد که هدف جنگ در غزه ازبین‌بردن حماس و آزادی تمام اسرای اسرائیلی بود، اما عملا حماس بر تمامی مناطق غزه کنترل کامل دارد و مدیریت زندگی مردم را در تمامی بخش‌ها در اختیار دارد و ارتش اسرائیل نیز هیچ ابزاری برای ازبین‌بردن این حاکمیت در دست ندارد. این ژنرال ارشد صهیونیست خاطرنشان کرد که ادامه روند جنگ، امکان تحقق اهداف آن را از بین برده و جنگ فرسایشی تمامی نقاط مثبت در اسرائیل ازجمله اقتصاد و مناسبات بین‌المللی و مصونیت اجتماعی و انگیزه نیروهای نظامی را از بین برده و بسیاری از نظامیان ذخیره، حضور در ارتش را نمی‌پذیرند. بریک تصریح کرد که با وجود چنین مؤلفه‌های خطرناکی، مقامات اسرائیلی به دنبال حمله زمینی به حزب‌الله لبنان هستند، حمله‌ای که می‌تواند ضربه‌ای نهایی و کشنده به اسرائیل وارد کند. وی در پایان اظهاراتش با قطع و یقین تصریح کرد که ارتش اسرائیل که در شکست‌دادن حماس ناکام ماند، قطعا در شکست حزب‌الله که نیرویی صدها برابر بیشتر از حماس دارد، موفق عمل نخواهد کرد.
بحران آوارگان شمالی در اراضی اشغالی
«افرایم گانور» کارشناس صهیونیست در واکنش به وضعیت صهیونیست‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی که زیر حملات حزب‌الله لبنان قرار دارند نیز نوشت: صدای فریاد ویرانی الجلیل طی سال گذشته به آسمان رسیده است. حدود یک سال است که فریاد سران شوراهای منطقه‌ای و محلی به همراه فریاد ده‌ها هزار آواره شمال که در سراسر اسرائیل پراکنده شده‌اند، به گوش می‌رسد. گریه‌هایی که بدون پاسخ و بدون ارجاع مناسب ادامه دارند. تنها در چند روز گذشته نتانیاهو گفت که موضوع بازگرداندن آوارگان شمال به خانه‌هایشان را به‌عنوان یکی از اهداف جنگ برای تصویب کابینه خواهد آورد. یعنی در تمام ۱۱ماه جنگی که گذشت، این دولت بی‌اعتبار و بی‌مصرف، مسئله جبهه شمال و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان را هدف جنگ حساب نکرده بود. از این گذشته، تنها حدود دو هفته پیش، در یک کنفرانس مطبوعاتی که نتانیاهو به‌منظور توضیح اهمیت محور فیلادلفیا برای اسرائیل برگزار کرد، وی به‌طور مشخص بر این چهار مورد تاکید کرد. اهداف این جنگ: حذف حکومت حماس در نوار غزه؛ بازگشت اسرا، وعده‌ای مبنی بر اینکه نوار غزه دیگر تهدیدی برای دولت اسرائیل و ساکنان جنوب نخواهد بود و بازگشت امن اهالی شمال آواره به خانه‌هایشان. اما دو روز بعد، هنگامی که نتانیاهو همان کنفرانس مطبوعاتی را با رسانه‌های خارجی برگزار کرد، اهداف جنگی اسرائیل را تکرار کرد، اما به دلایلی هدف چهارم یعنی بازگرداندن آوارگان شمال به خانه‌هایشان را حذف کرد. حزب‌الله لبنان از هشت اکتبر سال ۲۰۲۳ حملات خود به سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرده است که در طی این مدت، خسارات گسترده و زیادی به رژیم صهیونیستی وارد شده که مهم‌ترین آن، آوارگی صدها هزار صهیونیست‌ها از شهرک‌ها و مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی است. در همین راستا، صبح روز گذشته، حزب‌الله شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونه و اطراف آن واقع در شمال فلسطین اشغالی را در پاسخ به جنایات مستمر اشغالگران علیه مردم غزه و حملات مستمر به مناطق مسکونی جنوب لبنان هدف قرار داد.