۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور در بخشی از بیانات‌شان فرمودند: همه سعی دشمنان اسلام این بوده است که ما را نسبت‌به هویت واحده‌ای که اسمش «امت اسلامی» است بی‌تفاوت کنند. این نمی‌شود که من خودم را مسلمان بدانم اما از رنجی که یک مسلمان در میانمار یا در غزه یا در هند یا در فلان‌جا می‌کشد، خودم را غافل بدانم؛ این امکان ندارد؛ این، خلاف تعالیم اسلامی و اصول اسلامی است.

آگاه: آنچه واضح و مبرهن است آن است که مسلمانان در هند از ناحیه هندوهای افراطی مورد شدیدترین ظلم‌ها قرار می‌گیرند و در این میان، دولت هند نیز به انحای گوناگون از هندوهای افراطی و ظالم حمایت می‌کند. در هندوستانی که قبل از آمدن انگلیسی‌ها و قبل از تجزیه آن، اقوام مختلف در کنار یکدیگر مسالمت‌آمیز زندگی می‌کردند و در مراسم هم شرکت می‌کردند، اکنون مسیر و روندی به‌خصوص با تلاش‌های رژیم صهیونیستی در این کشور به‌وجود آمده که منجر به اسلام‌ستیزی شده و صهیونیست‌ها در هند همان کاری را که انگلیسی‌ها شروع کردند کامل می‌کنند.
وضعیت مسلمانان در هندوستان نسبت‌به گذشته بسیار متفاوت شده است. در هندوستان، جمعیت زیادی از مسلمانان ساکن بودند و تا اندازه‌ای می‌توان گفت که با جمعیت هندوها برابری می‌کردند؛ اما بعد از تجزیه‌ هندوستان و تشکیل کشورهای پاکستان و بنگلادش، از میزان این جمعیت انبوه کم شد؛ البته درحال‌حاضر نیز جمعیت مسلمانان در هند نسبت‌به پاکستان و بنگلادش و حتی اندونزی بیشتر است و بزرگ‌ترین کشور مسلمان دنیا به حساب می‌آید. لذا اگر جمعیت مسلمانان هند، پاکستان و بنگلادش را یکجا در نظر بگیریم و اگر این کشور تجزیه نشده بود قاعدتا در انتخابات هند، رأی اول یا رأی تعیین‌کننده را مسلمانان داشتند. اما به‌هرحال این کشور به این سبکی که شاهد آن هستیم شکل گرفته و با طراحی و برنامه‌ریزی به اینجا رسیده است.

نقش صهیونیست‌ها در آزار مسلمانان هندی
ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه معتقد است: در ماجرای تجزیه هند ظلم‌های زیادی به مهاجران پاکستانی و بنگلادشی شد و این ظلم‌ها بعد از استقلال هند نیز ادامه پیدا کرد و مسلمانان هم از جهت مسائل سیاسی و هم از جهت مسائل اقتصادی در فشار قرار گرفتند؛ البته آنها هم تلاش‌ها و مبارزاتی انجام دادند ولی فضایی که در دوران ماهاتما گاندی فراهم شد و نوع نگاهی که او داشت در نسل‌های بعدی و در دولت‌های بعدی ادامه پیدا نکرد و متاسفانه دولت‌های بعدی هند ازجمله دولت کنونی این کشور کاملا در جهت مواضع هندوها عمل می‌کنند؛ نهادهای مدعی حقوق‌بشر در دنیا نیز نسبت به این وضعیت سکوت کرده‌اند.
قدر مسلم، دولت هند در قضیه آزار مسلمانان هندی ازجمله هندوهای افراطی مسئول است؛ دهلی نه‌تنها جلوی اقدامات ایذایی و ظالمانه هندوها را علیه مسلمانان هندی نمی‌گیرد، بلکه از این هندوهای ظالم نیز حمایت به عمل می‌آورد و عملا شاهد کمک‌های ساختاری هند و حتی تحریک هندوهای افراطی علیه مسلمانان توسط دولت هند هستیم.
رحیم‌پور، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه می‌گوید: هندوهای افراطی مجموعه گروه‌هایی هستند که در هند سازمان‌یافته شده‌اند و کاملا مشخص است که بیشتر آن‌ها خارج از هند هستند. در دوره اخیر نیز صهیونیست‌ها برای انتقال تجاربشان به هندوهای افراطی اقداماتی را ترتیب دادند. در همین راستا، گروه‌هایی که در گذشته به RSS معروف بودند و گروه‌های افراطی تقریبا غیرعلنی بودند درحال‌حاضر با حمایت صهیونیست‌ها و با ظاهر سیاسی در حزب‌های جدید هند رخ‌نمایی می‌کنند و در انتخابات هند و به دست‌گرفتن دولت‌ها نقش دارند. در شرایطی که مسلمانان و هندوها قرن‌ها در هند با هم در آرامش زندگی می‌کردند و مشکلی با هم نداشتند، اما به‌واسطه تحرکات صهیونیست‌ها امروزه بعضی از هندوها تبدیل به مجموعه‌ای شده‌اند که با جریانات ضداسلامی همکاری می‌کنند و این‌گونه به هم‌وطنان و هم‌نوعان خودشان آسیب می‌زنند. به‌هرحال این هندوهای افراطی و ضدمسلمان در جامعه‌ هند وجود دارند؛ البته تعدادشان زیاد نیست اما سازماندهی و هدایت‌شده هستند؛ بااین‌حال همه هندوهای افراطی ضداسلامی را نباید با کسانی که مذهب هندو دارند یکی بدانیم.

وقایع دسامبر ۲۰۱۹
در دسامبر سال ۲۰۱۹، مجلس اعیان پارلمان هند، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را به تصویب درآورد که منتقدان معتقد بودند این لایحه بخشی از دستورکار دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور برای به حاشیه راندن مسلمانان ین کشور و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی هند است. در همان مقطع زمانی انتشار تصاویر حمله یک گروه هندو به یک فرد مسلمان که در حال بازگشت از مسجد به خانه بود واکنش‌های زیادی را برانگیخت. «محمد زبیر» ۳۷ساله در مسیر مسجد به خانه با عده‌ای از هندوهای متعصب مواجه می‌شود که فورا توسط آنها محاصره می‌شود و زیر ضربات چوب، میله‌های آهنی و مشت و لگد آنها گرفتار می‌شود. وی درباره این حمله گفت: «من از آنها پرسیدم چرا به من حمله می‌کنید؟ آیا کار اشتباهی کردم؟ اما آنها به حرف من گوش نمی‌دادند و فریاد می‌زدند این مسلمان حرامزاده را بکشید. کلی آدم آنجا ایستاده بود و هیچ‌کس به کمک من نیامد.»
در همان مقطع زمانی دسامبر ۲۰۱۹ درگیری‌هایی در شمال‌شرق دهلی‌نو به وقوع پیوست که در جریان آنها تعدادی از مساجد توسط هندوهای افراطی به آتش کشیده و مسلمانان زنده زنده در خانه‌هایشان سوزانده شدند یا آنها را به خیابان‌ها کشانده و مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. در جریانات اقدامات وحشیانه هندوهای افراطی در سال۲۰۱۹، فروشگاه‌ها و اماکن متعلق به مسلمانان به آتش کشیده شد و در خیابان‌هایی که مسلمانان و هندوها پیش از آن مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کردند اجساد مسلمانان کف خیابان دیده شد و مغازه‌ها و منازل زیادی از مسلمانان تخریب شد.
روزنامه انگلیسی گاردین درخصوص درگیری‌های دسامبر ۲۰۱۹ هند نوشت: پلیس هند که شاهد و ناظر حمله هندوها به مسلمانان بود در بسیاری از موارد کنار ایستاده یا حتی به کمک هندوها رفته و در این جنایات به آنها ملحق شده است. این مسئله مهمی است که دیدگاه برخی تحلیلگران درباره سازمان‌یافته بودن خشونت‌ها علیه مسلمانان را تقویت می‌کند.
«عمران‌خان» نام یکی از قربانیان خشونت و توحش هندوها در سال۲۰۱۹ است؛ او که در آن مقطع زمانی ۳۰سال سن داشت و گرفتار اوباش هندو شده بود می‌گوید هندوها آنقدر مرا زدند که بیهوش شدم و پس از ساعت‌ها در کنار یک روخانه و درحالی‌که طنابی دور گردنم بود به هوش آمدم. عمران‌خان می‌گوید هندوها به تصور اینکه من مرده‌ام مرا رها کرده بودند. در اواخر سال۱۴۰۰ نیز انتشار تصاویری در رسانه‌های هند که در آنها گروهی از رهبران هندو خواهان قتل‌عام مسلمانان و استفاده از سلاح علیه آنها شدند، در این کشور جنجال‌برانگیز شد. در آن مقطع زمانی شرکت‌کنندگان هندو در برنامه‌ای در شهر هریدوار واقع در ایالت شمالی اوتاراکند، خواستار کشتار دسته‌جمعی و استفاده از سلاح علیه مسلمانان شدند. براساس ویدئویی که از برنامه مزبور در فضای مجازی هند منتشر شد، یکی از سخنرانان در برنامه شهر هریدوار به جمعیت حاضر می‌گوید که مردم نباید نگران زندانی شدن به دلیل کشتن مسلمانان باشند. در این برنامه، تعدادی از اعضای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا پارتی (بی جی پی)، حضور داشتند. این حزب متهم به تشویق احساسات ضد مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها در هند از زمان در دست گرفتن قدرت در سال۲۰۱۴ است.