۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

برای دوستداران پاییز، جنگل راش سنگده با درختانی که ارتفاع آن‌ها به ۴۰متر هم می‌رسد، یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی است.

آگاه: در پای درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ راش، فرشی به رنگ سرخ و زرد گسترده می‌شود که تاروپود آن از جنس برگ‌هاست. درختان جنگل راش آن‌قدر بلندقامت‌اند که انگار ستون آسمان شده‌اند. هنگامی که جنگل راش در مه فرومی‌رود، حالتی رازآلود و خیال‌انگیز به خود می‌گیرد؛ سکوتش آن‌قدر عمیق است که شکستن آن غیرممکن به نظر می‌رسد.
جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد و یکی از جاذبه‌های بکر طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می‌شود. 
جنگل مجموعه‌ای است از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) که به‌همراه عوامل طبیعی غیرحیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و... محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به‌وجود آورده‌اند. در جنگل طبیعی معمولا درختان کوچک و بزرگ و تنومند به‌طور نامنظم روییده‌اند و علف‌های خودرو فراوان‌ هستند. پوشش گیاهی جنگل‌ها در اثر تبخیر و تعرق در یک محیط موجب تعدیل آب‌وهوا و ایجاد باران می‌شود. تقریبا سه درصد باران‌های کره زمین را جنگل‌ها ایجاد می‌کنند.
درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که عمر آن به دوره ژوراسیک و تا ۴۰میلیون سال قبل برمی‌گردد. نام باستانی این منطقه هیرکانیا (به‌معنای سرزمین گرگ‌ها) بوده است و ازاین‌رو، این جنگل‌ها را جنگل هیرکانی می‌نامند.
چوب راش را که در جنگل‌های ایران فراوان یافت می‌شود در موارد مختلف از جمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیاری چیزهای دیگر استفاده می‌کنند. درخت راش در جلگه تقریبا نایاب است؛ اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است. 
در نزدیکی جنگل راش، تعدادی دیگر از جاهای دیدنی استان مازندران و جاذبه‌های طبیعت‌گردی واقع شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده و سایت ستاره‌نگری آلاشت اشاره کرد. 
جنگل راش سنگده برای افراد با سلایق متفاوت می‌تواند روزی خاطره‌انگیز را فراهم آورد. از تفریحات این جنگل دوست‌داشتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
پیاده‌روی و راهپیمایی در طبیعت
جنگل‌نوردی در میان درختان تنومند راش
دوچرخه‌سواری گروهی یا تکی
عکاسی از طبیعت بکر، به‌خصوص جنگل پاییززده راش
لذت دورهمی جنگلی