۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶

مجمع عمومی سازمان ملل یکی از مهم‌ترین تریبون‌های جهانی و بین‌المللی است و حضور در این مجمع برای رؤسای جمهوری و مقامات کشورهای مختلف فرصت مغتنمی است تا از این طریق دیدگاه‌ها و نظرات کشور خود را برای افکار عمومی جهان بیان و تبیین کنند. ایران در طول ۴۰سال گذشته توانسته از طریق این تریبون جهانی بسیاری از مواضع، موضوعات و مسائل موردنظر خود را به مخاطبان انتقال دهد.

آگاه: رییس‌جمهوری کشورمان پس از سفر به عراق، امروز (یکشنبه) عازم نیویورک می‌شود تا مواضع جمهوری اسلامی ایران را با صدای رسا در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کند، البته دو روز پیش ـ۳۰شهریور ـ سکاندار دستگاه دیپلماسی راهی آمریکا شد. سیدعباس عراقچی پیش از این در گفت‌وگوی ویژه خبری در تشریح برنامه سفر مسعود پزشکیان به نیویورک گفته بود: ما همیشه از تریبون سازمان ملل استفاده کردیم و ملاقات‌های دو و چندجانبه در سازمان ملل فرصت خوبی برای ارتباطات کشور است.
دیدار با ایرانیان و پیروان ادیان الهی، مقامات کشورهای مختلف، دیدار با رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از برنامه‌های سفر رییس‌جمهوری به آمریکاست. به‌هرحال، این سفر از بُعد دیپلماسی و دیدارهای دوجانبه و نشست‌هایی که برگزار خواهد شد حائز اهمیت است.
برخی از تحلیل‌گران می‌گویند رییس‌جمهوری در این سفر مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را کلید بزند و برخی دیگر هم پیش‌بینی می‌کنند باتوجه‌به درگیر بودن آمریکا با انتخابات ریاست‌جمهوری بعید است فضا برای مذاکره بین دو کشور فراهم باشد. اما آیا سفر رییس قوه مجریه به منهتن فرصتی را برای گشوده شدن پرونده مذاکره با غربی‌ها فراهم می‌کند؟ یا به‌عبارت‌دیگر، با سابقه‌ای که آنها از خود به جا گذاشته‌اند می‌توان انتظار داشت، دوباره با پالس مثبت ازسوی طرف مقابل روبه‌رو شویم؟

دیدارهای متفاوت در آمریکا!
سلمان اسحاق، نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش دیدارهای دوجانبه رییس‌جمهوری با غربی‌ها در راستای رفع تحریم‌ها، می‌گوید: توقع داریم دیدارهای دوجانبه این دفعه خیلی با گذشته تفاوت داشته باشد، چراکه پزشکیان با رویکرد جدیدی در حوزه بین‌الملل وارد عرصه سیاست در کشور شده است، چنانچه خودش اعلام کرد که اگر آمریکا با ما دشمنی و توطئه نکند ما با آمریکا هم برادر هستیم. وقتی این پالس مثبت به‌عنوان نمونه به آمریکا داده می‌شود قطعا به همه کشورها حتی در اروپا تسری پیدا می‌کند. اگر کشورهای دیگر از این ظرفیت استفاده نکنند، این فرصت را از دست دادند چراکه برای اولین‌بار رییس‌جمهوری کشورمان این فرصت را برای همه کشورها فراهم کرده که اگر همه کشورها دشمنی و توطئه خودشان را کنار بگذارند، آماده نشستن پای میز مذاکره هستیم. وی درمورد شرایط بعد از پذیرش شرط‌های ایران توسط آمریکا هم گفت: ما سر قضیه برجام به آمریکا اعتماد نداریم، پس هر گونه مذاکره با آمریکا اگر تعهدی انجام می‌دهد، در کنار تعهدش باید اعلام کند که دشمنی، خصومت و توطئه را نسبت‌به کشورمان کنار گذاشته است.
اما آنچه مشخص است، با رویکرد و اولویت سیاست خارجی دولت پزشکیان که حرکت به‌سمت یک «منطقه قوی و مّتحد» از طریق گفت‌وگو، همکاری، هم‌افزایی و همدلی با کشورهای منطقه است و باتوجه‌به بدعهدی غربی‌ها در رفع تحریم‌ها و عدم پایبندی به تعهداتشان در موضوع برجام، نباید وزن زیادی را در رایزنی‌ها به آنها اختصاص داد، البته این به معنای عبور از اروپایی‌ها و غربی‌ها نیست، قطعا در میدان سیاست خارجی باید «سیاست خارجی متوازن و پویان» با سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را دنبال کرد، حال رییس‌جمهوری در نیویورک باید چه بگوید و مواضع او چه تاثیراتی را در منطقه و فرامنطقه خواهد داشت؟

غزه اولویت سخنرانی پزشکیان باشد
یکی از مواردی که باید در مذاکرات هیات‌های ایرانی (در سطح رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه) پیگیری شود، محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان است. کشتار مردم مظلوم غزه قلب‌های زیادی را در اقصی‌نقاط جهان جریحه‌دار کرد اما این جنایت‌ها همچنان ادامه دارد! چند روز پیش بود که رژیم منحوس صهیونیستی از طریق پیجرها، عملیات گسترده‌ای را در لبنان انجام داد که بنا بر اعلام شبکه العالم ٣٧شهید و ٢٩٣١مجروح شدند؛ از این رو مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی است تا نماینده جمهوری اسلامی ایران به جنایت‌های شکل گرفته رژیم آپارتاید در غزه و لبنان به صورت برجسته اشاره کند. عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران نیز درخصوص موضوعاتی که باید در سخنرانی رییس‌جمهوری به آن‌ها پرداخته شود، ابراز داشت: چون امسال بحث نسل‌کشی در غزه مطرح است اکثر رؤسای جمهور دنیا به این موضوع خواهند پرداخت و این مسئله اول دنیاست.
فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ضمن بیان این مطلب، با بیان اینکه موضوع غزه درواقع یک پرونده متعلق به ایران است چون اگر ایران نبود اساسا پرونده فلسطین بسته شده بود، تاکید کرد: ازاین‌جهت آنچه رییس‌جمهوری اسلامی ایران در مورد قضیه غزه می‌گوید نباید چیزی از آنچه رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی می‌گوید کمتر داشته باشد، چون آفریقای جنوبی در این ماه‌ها اقدامات زیادی در این حوزه به‌خصوص در ماجرای دادگاه لاهه انجام داده است؛ بنابراین این موضوع باید در سخنرانی رییس‌جمهوری برجسته شود. وی پرداختن به دروغ‌ها و پاسخ دادن به تبلیغات ضدایرانی را دومین نکته‌ای عنوان کرد که باید در سخنرانی رییس‌جمهوری به آن توجه شود.
کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نظم جدیدی که در سال‌های اخیر بر جهان حاکم شده است، گفت: «محور سوم سخنرانی رییس‌جمهوری می‌تواند پرداختن به تحولی باشد که در نظم جهانی درحال رخ‌دادن است، جهان در سال‌های اخیر وارد یک نظم جدید شده است؛ ازاین‌رو تبیین اینکه در این حوزه ایران چه نظری دارد مهم است و این فرصت خوبی برای ارائه مواضع جمهوری اسلامی در این شرایط است.»

پزشکیان با دست پُر برمی‌گردد؟
رییس‌جمهوری عصر سه‌شنبه ۲۴سپتامبر (۳مهر) هشتمین سخنران در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود که تقریبا ساعت ۱۷عصر به وقت نیویورک و ساعت۱۲ و نیم بامداد به وقت تهران در جایگاه سخنگاه می‌ایستد و به اعلام مواضع ایران خواهد پرداخت.
آگاه خبر می‌دهد، رییس‌جمهوری، عصر دوشنبه به وقت نیویورک (۲۳سپتامبر و ۲مهر) یک سخنرانی در نشست سران نیز خواهد داشت. علاوه‌بر این دو نشست، چندین نشست و دیدارهای متعدد با جوامع مختلف در آمریکا، دیدارهای پی‌درپی با سران کشورها، مصاحبه با رسانه‌های خارجی و نیز یک نشست مطبوعاتی از جمله برنامه‌های مسعود پزشکیان در سفر به نیویورک است. آیا رییس دولت چهاردهم با دست پُر از قلب منهتن به ایران برمی‌گردد؟