۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶

حانیه اخلاقی- خبرنگار فرهنگی: کتاب‌خوان اگر باشید می‌دانید معرفی کتاب چقدر به انتخاب یک اثر خوب برای خواندن کمک می‌کند. حتی اگر کتاب‌خوان هم نباشید، همیشه دوست دارید کسی کتابی را برایتان معرفی و پیشنهاد کند. حالا اگر آن معرفی‌کننده شخصیت بزرگی باشد لذت خواندن آن کتاب معرفی شده هم بیشتر خواهد بود. حالا تصور کنید شخصیتی مثل مقام معظم رهبری، بخواهد به شما کتاب معرفی کند، یا برایتان از کتابی تعریف کند و حرف بزند. رهبر انقلاب به‌عنوان یک مقام والا هم در کشور و هم در عرصه ادبیات و به‌عنوان یک شخصیت فرهنگی و تاثیرگذار توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارند و در راستای همین توجه و علاقه به حوزه کتاب، سال‌هاست که سنت تقریظ را درباره کتاب‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اجرا می‌کند.

آگاه: تقریظ به معنای ستودن و تحسین کردن اثر است که توسط شخصیت‌های بزرگِ علمی‌فرهنگی انجام می‌شود. همیشه تقریظ مقام معظم رهبری و شخصیت‌های بزرگ کشور، در انتخاب و مطالعه اثر خوب و خواندنی کمک بزرگی به مخاطبان حوزه کتاب می‌کنند و برای بسیاری از خریدارهای بازار کتاب، تقریظ و تحسین‌ِ شخصیت‌های فرهنگی، یکی از معیارهای انتخاب کتاب خوب است. تقریظ هم نوعی معرفی است، با این تفاوت که شور تازه‌ای به پیکر بی‌جان کتاب‌ها می‌بخشد و اگر این تقریظ از مقام‌های بسیار برجسته‌ای هم باشد، درصد این جان‌بخشی‌ها به مراتب بیشتر و پررنگ‌تر است.خبر خوب اینکه، امسال قرار است در هفته دفاع مقدس متن تقریظ رهبر انقلاب بر ۶اثر فاخر در حوزه ادبیات پایداری منتشر شود. ما در گزارش پیش رو، به‌صورت ‌مختصر این آثار تقریظ‌شده را معرفی کرده‌ایم.

معبد زیرزمینی


کتاب اول، «معبد زیرزمینی» نام دارد که ازسوی معصومه میرابوطالبی نوشته شده است. این کتاب داستان تلاش‌های مکرر جوانی برای یافتن هویت حقیقی خود در دل خاک است.
 الیاس، جوان سرخورده و تنهایی است که تلاش می‌کند نظر دیگران را به خود تغییر دهد. او از توسری‌های دایی به ستوه آمده و به جوانی منزوی و تنها تبدیل شده. توجه زیاد مادر در مقابل دیگران غرورش را شکسته و حالا به دنبال راهی است تا به همه ثابت کند بچه‌ننه نیست و جَنَم دارد.
این کتاب را انتشارات جمکران چاپ کرده و از اولین‌ کتاب‌های تقریظ‌شده‌ رهبری است.
مجید بربری


کتاب بعدی اثری با نام «مجید بربری» است از مجموعه پناه حرم، به قلم کبری خدابخش دهقی که در انتشارات دارخوین به چاپ رسیده است. این کتاب روایتگر زندگی شهید مجید قربان‌خانی است که به حُر مدافعان حرم شهرت پیدا کرد؛ چون تا یک سال قبل از شهادتش، مسیر زندگی کاملا متفاوتی در پیش داشت و تحولی بزرگ برایش اتفاق افتاده است. این اثر خواندنی تابه‌حال به چاپ بیست‌وچهارم رسیده است.

پاییز آمد


اثر دیگری که به‌تازگی ازسوی رهبری تقریظ و تحسین‌شده کتاب «پاییز آمد» است که اگر گلستان جعفریان را بشناسید، حتما نام این کتاب را شنیده‌اید. گلستان جعفریان عادت دارد که زندگی و سیره شهدا و خانواده شهدا را از دیدگاهی نو و ناآشنا روایت کند. او در کتاب «پاییز آمد» به زندگی خصوصی خانم موسوی و شهید یوسفی، آشنایی و عشق آن‌ها می‌پردازد؛ اتفاقی که در کتاب‌های مشابه کمتر رخ می‌دهد. این کتاب را انتشارات سوره مهر چاپ کرده ‌است و دور از تصور نبود که این کتاب زیبا و جذاب از ادبیات پایداری به تقریظ رهبری برسد.

آخرین فرصت

کتاب بعدی «آخرین فرصت» به قلم سمیرا اکبری است که ازسوی انتشارات آستان قدس رضوی وارد بازار شده است. این کتاب که روایت زندگی سراسر عشق و ایمان خانم قافلان‌کوهی و شهید علی کسایی است با روایت خواب عجیب دختر دوم خانواده قافلان‌کوهی به نام رفعت در شیراز آغاز می‌شود و با وصلت این زوج جذاب‌ و خواندنی‌تر می‌شود. این کتاب روایتی از زندگی سراسر شور و شوق و پستی و بلندی شهید کسایی است که تقریظ رهبری، آن‌را خواندنی‌تر هم کرده است.

هواتو دارم

کتاب دیگر با نام «هواتو دارم» به قلم محمدرسول ملاحسینی است که حتما نام او و آثارش را در حوزه ادبیات پایداری شنیده‌اید. او که تابه‌حال درباره دو شهید مدافع حرم، شهید حمید سیاهکالی و شهید زکریا شیری آثار تحسین‌شده‌ای را قلم زده است، در آخرین کتابش به سراغ داستان زندگی شهید مرتضی عبداللهی رفته است و این کتاب را مثل باقیِ آثار او، انتشارات شهید کاظمی روانه بازار کرده ‌است. این کتاب را به‌زودی و در چاپ جدید، با تقریظ مقام معظم رهبری خواهید خواند.

بیست سال و سه روز

آخرین کتاب از مجموعه کتب تقریظ‌شده رهبری، جلد دوازدهم از مجموعه کتاب‌های پناه حرم است که درباره زندگی و سیره شهدای مدافع حرم نوشته شده است. کتابِ «بیست سال و سه روز» روایتی خواندنی از زندگی شهید سیدمصطفی موسوی است که داستانِ رشادت‌ها و قهرمانی‌های او را در خاطرات شهدای مدافع حرم شنیده‌اید. این کتاب را انتشارات فتح، با قلم سمانه خاک‌بازان چاپ کرده است و تا به حال به بیشتر از پنج چاپ، با نسخه‌های بالا رسیده است. مخاطبان حوزه کتاب، نویسندگان و انتشارات خصوصا در حوزه ادبیات پایداری، بی‌صبرانه منتظر منتشر شدن متن تقریظ‌های جدید رهبر انقلاب اسلامی و خواندن این کتاب‌ها، با اضافه شدن متنِ تقریظ به‌ آن‌ها هستند.