۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳

پس از شهادت سید عباس موسوی در ۱۹۹۲میلادی با وجود سن پایین و وجود اعضای مجرب‌تر به‌دلیل اعتمادی که به او وجود داشت، مسئولیت دبیرکلی جنبش به وی محول شد. خودش می‌گوید که وقتی سیدعباس در قید حیات بود، مرا به‌عنوان نماینده‌اش به بسیاری از مراسم‌ها و حضور در مناسبت‌ها می‌فرستاد، وقتی به او اعتراض می‌کردم، می‌گفت که برای این برنامه‌ها تو مناسب‌تری.

آگاه: آن موقع معنای حرف‌هایش را نمی‌فهمیدم تا وقتی خبر شهادتش رسید و جنبش مرا به جانشینی وی انتخاب کرد. روزی که این مسئولیت بر دوشم گذاشته شد، به‌دلیل سن پایینم و بزرگی مسئولیت احساس ترس کردم، لذا پذیرش آن را رد کردم اما تاکید شد که این انتخاب ازسوی رهبران جنبش بوده و برای دومین بار طی رأی‌گیری برای پذیرش این مسئولیت انتخاب شدم.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی وی صبوری در برابر نزدیکان و چشم‌پوشی در قبال دیگران بود، چون همیشه تاکید می‌کرد خود را وقف قضیه مهم‌تری به نام وطن، انسانیت و کرامت بشری کرده است. هیچ‌گاه خشم و غضب وی دیده نشده است، همواره با مسائل داخلی و خارجی با آرامش برخورد می‌کرد، چون باور داشت این رفتار موجب می‌شود، انرژی خود را صرف کارها و رفتارهای بی‌مایه که سودی از آنها متصور نیست، نباید کرد.
«محمد عبدالقدوس» نویسنده بزرگ اسلامی درباره او می‌نویسد: «اولین دلیل من برای عشق به او این است که او را انسانی راستگو و صادق شناختم. برای نمونه جوانان را به جهاد و شهادت می‌خواند و خود الگوی آن است. چراکه فرزند و جگرگوشه‌اش را تقدیم اسلام کرد. او در مرزها و در رویارویی با صهیونیست‌ها و برای دفاع از وطن شهید شد و پدر نپذیرفت به او تسلیت بگویند، بلکه شادمان بود.»
حالا که حرف از شهادت فرزند سید پیش آمد، بگذار برایت بگویم جنازه سیدهادی یک‌سال و نیم در اسارت صهیونیست‌ها بود و آنها برای معاوضه، بقایای نعش یک اسرائیلی را می‌خواستند. فکر می‌کنی «سید» چه کرد؟! او گفته بود: «این برای من شرف بزرگی است که جنازه فرزندم در پاک‌ترین و مقدس‌ترین سرزمین اسیر است و آن را پیش از بازپس‌گیری تمام اسیران زنده و پیکرهای پاک اسیرانی که به شهادت رسیده‌اند، نخواهم پذیرفت. می‌خواهم آخرین جنازه‌ای که می‌بینم جنازه پسرم باشد، زیرا اسیران زنده برای من مهم‌تر از جنازه فرزندم هستند.» و بالاخره او موفق شد ۱۴۵اسیر زنده و پیکر پاک ۱۴۰شهید را همراه فرزندش به لبنان برگرداند. تو هم مثل من به عددها فکر می‌کنی نه؟! به ۱۴۵خانواده‌ای که سال‌ها چشم به راه مانده بودند و به‌یک‌باره نم دلتنگی روی لباسشان نشست. اشک‌هایشان سیلاب بود برای خودش. مادرهایی که پسرشان را بغل گرفتند و همسرانی که اشک‌های غربت را بر شانه زخم‌خورده مردشان ضجه زدند. این یک عدد کوچک است در مقابل همه جنایت‌هایی که رژیم غاصب این سال‌ها بر مردم فلسطین، لبنان و تمام عاشقان قدس و شهادت، روا داشته است.
این روزها زیاد درباره «سید مقاومت» شنیده‌اید، از این رو آنچه نگاشته شد فقط یک یادآوری مختصر از نحوه زندگی و سبک مدیریتی فرمانده حزب‌الله لبنان بود. حال چنین شخصیتی که یک مکتب است و باید زیاد در وصف او سخن گفت و مطلب نوشت، باز مدعیان حقوق بشر و آزادی‌بیان از او هراس دارند. می‌توان گفت عکس سید حسن نصرالله (رحمت و رضوان خدا بر او باد) از شخص دبیرکل حزب‌الله برای آنها خطرناک‌تر است؛ به همین جهت به حذف مطالب او روی می‌آورند.
پس از ترور دانشمند هسته‌ای ایران، شهید محسن فخری‌زاده، اینستاگرام در اقدامی که پیش از این نیز شاهد آن بودیم، پست‌ها و استوری‌های مرتبط با شهید فخری‌زاده را حذف کرد و به نوعی ترور مجازی این شهید را در فضای مجازی رقم زد. پیش از این و همزمان با شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز این پلتفرم که مالکیت آن برعهده شرکت فیس‌بوک است، اقدام به حذف مطالب افرادی که درباره شهید سلیمانی و ضد دونالد ترامپ تولید محتوا می‌کنند، کرد.
سینا تفنگچی کارشناس فضای مجازی در این‌باره گفت: اخیرا متا حذفیات را به گردن هوش مصنوعی انداخته است، اما سوال اینجاست این چطور هوش مصنوعی است که برای موارد سیاسی سریعا می‌تواند مفید، خوب و صحیح عمل کند اما راجع به هزاران مورد بی‌اخلاقی و کودک‌آزاری کار نمی‌کند و نیازمند تایید ناظران انسانی است و ناظران انسانی هم نمی‌توانند آن را به‌راحتی تشخیص بدهند؟
وی می‌گوید: چندی پیش اینستاگرام بابت حذف برخی موارد از این پلتفرم عذرخواهی کرد. اما این حذفیات بیشتر منجر به جریان‌سازی‌هایی می‌شود و در برخی از موارد صرفا عذرخواهی کردن مطرح نیست اما سوال اینجاست که به ازای حذفیات در این فضا چه محتوایی ترویج داده می‌شود؟ جز برهنگی و بی‌بندوباری و کودک‌آزاری. نکته جالب اینجاست که برای مسدودسازی چنین مواردی هوش مصنوعی خاموش است؛ البته که خاموش نه، بلکه طبق صلاحدید کار می‌کند!
کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه این پلتفرم با این اقدام رسما معیارهای آزادی بیان زیر سوال می‌برد و افراد و تفکرات افراد را سانسور می‌کند، تاکید کرد: از طرفی، اینستاگرام تاریخ سوگیرانه را روایت و در ذهن مخاطب جا می‌گذارد و روایت‌سازی و سوگیری آشکار اینستاگرام نسبت به موضوعات سیاسی حساسیت‌برانگیز است. تفنگچی گفت: اما با این شرایط تنها تحریف واقعیت، روایت‌سازی جعلی در تاریخ رسانه‌های آنلاین و درنهایت دستکاری افکار عمومی صورت می‌گیرد تا مخاطب به‌سمت محتوای نادرست و سوگیرانه آنها برود. همچنین باعث برانگیختن خشم عمومی و نارضایتی اجتماعی می‌شود که ممکن است این نارضایتی‌ها منجر به کنش‌های دیگر هم شود که تبعات بدتری داشته باشد.
آنچه مشخص است، غربی‌ها و پلتفرم‌های تحت مدیریت‌های آنها همانند اینستاگرام نگاه کاملا کاریکاتوری به آزادی بیان دارند و ادعاهایی هم که به‌تازگی مبنی بر استفاده از هوش مصنوعی برای حذف مطالب شهید نصرالله عزیز در فضای مجازی مطرح شده، قمپزی بیش نیست.