۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵

محمدجعفر رضوی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه تاکید دارد ساختار مقاومت همواره جایگزین‌هایی برای فرماندهان ازدست‌رفته در نظر گرفته است. با وجود اینکه مقاومت برخی از فرماندهان خود را از دست داده، فرماندهان جدید با توانمندی‌ها و انگیزه‌های بیشتر، ناشی از شهادت آن بزرگواران، وارد عرصه میدانی شده‌اند. تجربه میدان نشان داده که علی‌رغم این ترورها، هیچ خدشه‌ای به هدف نهایی مقاومت وارد نشده است.

آگاه: تحلیل شما از یکسال تحولات غزه بعد از ماجرای طوفان الاقصی چیست و امروز در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم؟
سازوکار دفاعی مقاومت وارد فاز هجومی شد و به مرحله‌ای رسید که برای تحقق خواسته‌های ملت فلسطین به دشمن حمله کرد. این مهم‌ترین دستاوردی بود که مقاومت به دست آورد و درحقیقت، یک مرحله جدید در دوره مقاومت فلسطین آغاز شد. از منظر دستاوردهای دیگر، مهم‌ترین نکته این است که مقاومت در این عملیات توانست تعداد زیادی اسیر بگیرد تا در مبادلات آینده، خواسته‌های خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند. چراکه رژیم صهیونیستی پیش‌تر هیچ امتیازی به فلسطینیان نداده و حتی به توافقات صورت‌گرفته با فلسطینیان سازش‌کار نیز عمل نکرده بود. درنتیجه، مقاومت موفق شد رژیم را به نقطه‌ای برساند که مجبور شود خواسته‌های مقاومت را بپذیرد. هرچند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و مقاومت نتوانسته همه اهداف خود را محقق کند، اما این میدان و پیروزی همچنان متعلق به مقاومت است. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، رژیم صهیونیستی مجبور خواهد شد برای آزادسازی اسرای خود دست به اقدامات بیشتری بزند.
مقاومت اسلامی، به‌ویژه مقاومت عراق، در طول این یک سال روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشته و عزیزانی چون شهید هنیه و شهید نصرالله را از دست داده است. ساختار مقاومت پس از این یک سال چه تغییراتی کرده و با ازدست‌دادن برخی از فرماندهان شاخص، چه آینده‌ای پیش‌روی آن است؟
از دست دادن فرماندهان شاخص قطعا خسارتی برای مقاومت محسوب می‌شود، اما این مسئله هرگز باعث ازبین‌رفتن ساختار مقاومت نخواهد شد. ساختار مقاومت به گونه‌ای طراحی شده است که با ازدست‌دادن یک فرمانده، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به راه خود ادامه خواهد داد.
ساختار مقاومت همواره جایگزین‌هایی برای فرماندهان ازدست‌رفته در نظر گرفته است. با وجود اینکه مقاومت برخی از فرماندهان خود را از دست داده، فرماندهان جدید با توانمندی‌ها و انگیزه‌های بیشتر، ناشی از شهادت آن بزرگواران، وارد عرصه میدانی شده‌اند. تجربه میدان نشان داده علی‌رغم این ترورها، هیچ خدشه‌ای به هدف نهایی مقاومت وارد نشده است. شاید برخی از این ترورها موجب مکثی کوتاه در مسیر مقاومت شده باشند، اما این مکث‌ها هرگز بر هدف نهایی مقاومت تاثیر نگذاشته‌اند. این امر ناشی از ایدئولوژی و بنیاد فکری مقاومت است که همواره برای رضای خدا و در مسیر حقیقت قدم برداشته و هیچ‌گاه دچار خدشه نشده است.
مختصات منطقه خاورمیانه پس از گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی به چه سمت‌وسویی حرکت کرده است؟
درحال‌حاضر، ما هنوز شاهد تغییرات جدی در منطقه نبوده‌ایم. تنها تغییر قابل مشاهده حضور صهیونیست‌ها در بخشی از نوار غزه بوده است که تلاش داشتند آن را برای خود دائمی کنند، اما به‌دلیل نرسیدن به اهداف خود، هنوز موفق به دائمی‌سازی این حضور نشده‌اند. به‌طورکلی، پایداری و استقامت مقاومت و مردم غزه باعث شده است که خواسته‌های مقاومت در منطقه برجسته‌تر شوند. باتوجه‌به شرایط موجود، صهیونیست‌ها، با وجود ترور برخی از فرماندهان ارشد حزب‌الله، همچنان از حمله زمینی به‌شدت وحشت دارند. این مسئله به‌وضوح نشان‌دهنده قدرت مقاومت است و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور، مقاومت به یک بازیگر قدرتمندتر در منطقه تبدیل شود. البته این امر به نتایج میدانی و پایان جنگ بستگی دارد و باید ببینیم که این جنگ در چه شرایطی به پایان می‌رسد. اما با توجه به شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد مقاومت در آینده به بازیگری قدرتمندتر در منطقه تبدیل خواهد شد.
در مقابل جنایت‌های رژیم هم باعث شروع خشم جهانی شده و این حرکت خودجوش مردمی حاصل آگاهی و بیداری مردم است و نشان‌دهنده خنثی شدن تبلیغات منفی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و غرب است. هیمنه آمریکا و غرب در این زمینه شکسته شد و مردم به حقیقت وقایع پی بردند. هرچه این آگاهی بیشتر شود و مردم اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت موجود کسب کنند، این حرکت‌های اعتراضی و خیزش‌های مردمی بیشتر گسترش خواهد یافت. این اعتراضات می‌توانند به تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد تغییرات اساسی در سازمان‌های جهانی تبدیل شوند، به شرط آنکه با اصول و مبانی جامعه بین‌الملل همراه شوند. در منشور ملل متحد آمده است که با تکیه بر اصول حقوقی و اقدامات قانونی، اگر کمپین‌های مردمی و حرکت‌های اعتراضی به‌درستی شکل بگیرند، می‌توان این وضعیت را گسترش داد.
پیش از عملیات طوفان الاقصی، سیاست‌های برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آذربایجان و ترکیه در جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش می‌رفت. پس از این عملیات، این سیاست‌های عادی‌سازی چگونه پیشرفت کرده است؟
در جریان عملیات طوفان، سیاست‌های عادی‌سازی تا حد زیادی متوقف شدند. کشورهایی که این روند را آغاز کرده بودند، ازجمله آذربایجان، روابطشان با رژیم صهیونیستی دچار نوساناتی شد. در واقع، عادی‌سازی روابط در همان سطح قبلی باقی ماند و صهیونیست‌ها نتوانستند روند توسعه این سیاست‌ها را ادامه دهند. آن‌ها به‌شدت به‌دنبال گسترش این عادی‌سازی بودند، اما عوامل مختلفی از جمله جبهه‌های مقاومت در منطقه و پیروزی‌های محور مقاومت، جلوی این روند را گرفتند.به نظر می‌رسد پس از پایان عملیات طوفان الاقصی، برخی از کشورها ممکن است به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی سرعت بیشتری ببخشند، مگر اینکه پیروزی‌های مقاومت آن‌ها را وادار به بازنگری در تصمیماتشان کند. این احتمال وجود دارد که برخی کشورها به‌دلیل این پیروزی‌ها در تصمیم‌گیری‌های خود دچار تردید شوند و این روند را متوقف کنند. اما باتوجه‌به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود که پس از طوفان الاقصی، برخی کشورها به این سیاست‌ها و عادی‌سازی با رژیم صهونیستی بازگردند. در نهایت، مهم‌ترین مسئله این است که ما همچنان در میانه میدان هستیم و تحولات منطقه به‌قدری سریع و وسیع هستند که پیش‌بینی آینده با دشواری مواجه است. به نظر می‌رسد باید منتظر تحولات بیشتری باشیم، به‌ویژه در یمن که تاثیرات تعیین‌کننده‌ای بر آینده منطقه خواهد داشت. یکی از عوامل کلیدی در تعیین آینده منطقه، پاسخی است که محور مقاومت به رژیم صهیونیستی می‌دهد. این پاسخ، هر زمان که انجام شود، می‌تواند به‌طور قطعی آینده منطقه را شکل دهد و پس از این عملیات انتقامی، می‌توان آینده منطقه را بادقت بیشتری پیش‌بینی کرد.