۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

همزمان با داغ شدن مجدد حذف مصوبه تاثیر قطعی معدل بر نتایج کنکور، مسئولان تصمیم‌گیر در این زمینه با تاکید بر اینکه این مصوبه حذف‌شدنی نیست یا در صورت حذف، تغییرات آن به داوطلبان کنکور امسال نمی‌رسد، آب پاکی را روی دست چشم‌انتظاران این تغییر ریختند. اما به‌تازگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان از مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور راضی هستند گفته است: این مصوبه تغییر نخواهد کرد اما اصلاحات آن در دستورکار شوراست.

آگاه: اکنون با گذشت دو سال از اجرای این مصوبه، علیرضا کاظمی، وزیر جدید آموزش‌وپرورش در زمینه درباره لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: «این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این زمینه ما به‌عنوان منعکس‌کننده صدای دانش‌آموزان به این شورا عمل خواهیم کرد، زیرا تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار ما نیست ولی من دغدغه‌های دانش‌آموزان را شنیدم و قطعا این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد. درنهایت تصمیم‌گیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قطعا این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.»
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جمع خبرنگاران در مراسم استقبال از نومعلمان درباره نارضایتی دانش‌آموزان نسبت‌به تاثیر امتحانات نهایی در کنکور، گفت: ما درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحقیق میدانی انجام داده‌ایم و بسیاری از دانش‌آموزان از موضوع راضی هستند و در سفری که دیروز نیشابور و مشهد بودم بسیاری از دانش‌آموزان خواستار این شدند که این مصوبه شورا را تغییر ندهید، زیرا تازه با کتاب‌ و معلمان ارتباط برقرار کردیم. وی با بیان اینکه آزمون نهایی و مصوبه شورا نیازمند اصلاح است، افزود: تحقیق میدانی از خانواده‌ها درحال انجام است؛ مرکز پژوهش‌های مجلس، جهاد دانشگاهی تحقیقی انجام داده و با کمک آموزش‌وپرورش برای خانواده‌ها نیز تحقیقی انجام می‌شود تا مجموع آرا و نظرات را ببینیم و اگر لازم است اصلاحیه انجام دهیم؛ به‌هرحال در عین اینکه تعلیم و تربیت کشور باید رشد کند، نباید فشار بیش‌ازحد هم به دانش‌آموزان وارد کنیم.
خسروپناه با بیان اینکه اینها بچه‌های ما هستند و قرار است رشد علمی کنند و با یک روش اعتدالی پیش بروند، ادامه داد: اصلاحاتی قرار است در دستور جلسه شورا باشد و حدود یک ماه دیگر در شورا این بحث را مطرح می‌کنیم. وی با بیان اینکه بخشی از اصلاحات ممکن است در مصوبه صورت گیرد اما تاثیر قطعی لغو نمی‌شود، ادامه داد: این قطعی است و هیچ تغییری نمی‌کند، فقط در بعضی پایه‌ها اصلاحاتی صورت می‌گیرد اما اصل مصوبه قطعی است و تغییر نمی‌کند و اعضا باید رأی دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبه از شوراست و فقط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند مصوبه را تغییر دهند، گفت: در بحث اجرا، باید مشکلات اجرا را حل کنیم. سال دوم که مصوبه اجرا شد مشکلات از سال اول کمتر شد و سال سوم بهتر خواهد شد. خسروپناه گفت: با امکانات و فناوری‌های پیشرفته که سازمان سنجش خریداری کرده، بسیار به آموزش‌وپرورش در اجرایی کردن دقیق‌تر کمک می‌کند.
خسروپناه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر نارضایتی المپیادی‌ها از تاثیر معدل در کنکور اظهار کرد: این امر یکی از دغدغه‌های به جای این افراد است و من خودم جلسه متعددی با المپیادی‌ها داشتم و نظرات آنها را شنیدیم‌؛ مجموع نظرات را جمع کرده‌ایم؛ الان نمی‌توانم بگویم به چه جمع بندی مدبرانه‌ای رسیدیم ولی قطعا در اصلاح مصوبه، المپیادی‌ها را در نظر می‌گیریم. وی درباره موضوع ترمیم نمره که چرا یکبار برگزار می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به وزارت آموزش‌وپرورش دارد؛ هر مصوبه‌ای در این باب داشته باشیم یک‌باری بر آموزش‌وپرورش اضافه کردیم. به‌هرحال وزارت آموزش‌وپرورش مرجع تشخیص کارشناسی ما هست، تصمیم‌های ما چه قبل و چه بعدها حتما با نظارت و نظر کارشناسانه شورای عالی آموزش‌وپرورش و وزارت آموزش‌وپرورش است.
خسروپناه درباره مصوبات شورا درباره دانشگاه فرهنگیان افزود: هیات مرکزی جذب مستقل برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفتیم تا با سرعت و تسهیل‌گری بیشتری انجام شود، به‌هرحال فرآیند جذب در وزارت علوم و وزارت بهداشت کار سنگینی است، شبیه مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه آزاد داشته، برای دانشگاه فرهنگیان داریم. استفاده از فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان رشته‌هایی که موردنیاز آموزش‌وپرورش از دانشگاه‌های دیگر است نیز مصوبه‌ای داشتیم؛ البته دو سه ترمی که بگذرانند از طریق گزینشی که دانشگاه فرهنگیان خواهد داشت و دوره‌های تربیت معلم بگذرانند، جذب می‌شوند.

مصوبه چه می‌گوید؟
براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.
بر این اساس، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ بود. میزان تاثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال۱۴۰۲، ۳۰درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز ۱۰درصد قطعی اعمال شد. 
حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶درصد عمومی و ۱۴درصد تخصصی در سال۱۴۰۲؛ ۲۸درصد عمومی و ۲۲درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰درصد عمومی و ۳۰درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شد. سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌خارجه به میزان ۲۶درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه شد. ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خردادماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش‌وپرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌آموزش کشور است. بند حذف تاثیر قطعی معدل در کنکور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از بحث های جنجالی کنکور است که مجدد ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده و برخی نمایندگان در پی حذف این بند هستند.