آگاه: همچنین وزیر آموزشوپرورش از پیگیری برای ایجاد سامانهای برای دریافت کمکهای مردمی به وزارت آموزشوپرورش خبر داد.
سخنان بهرامی به دنبال اظهارات هفته گذشته علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش مبنی بر ایجاد سامانهای برای دریافت کمکهای مردمی منتشر شد.
اگرچه ایجاد این سازوکار بهمنظور نظارت بر گردش مالی مدارس صورت میگیرد، بااینحال آنطورکه به نظر میرسد این پیشدرآمد واگذاری تمام آموزشوپرورش به عهده مردم است. حدود ۱۶میلیون دانشآموز در کشور وجود دارد و ازآنجاکه کمک به مدارس دیگر جنبه اختیاری ندارد و اجباری است، اگر هر کدام یکمیلیون تومان به آموزشوپرورش کمک کنند، ۱۶هزار میلیارد تومان در هر سال تحصیلی کمک برای آموزشوپرورش جمع میشود.
از سوی دیگر، سالهاست که نزدیک به ۹۵درصد اعتبارات آموزشوپرورش به حقوق فرهنگیان تعلق میگیرد و تنها پنج درصد بودجه صرف سایر اهداف آموزشی و تربیتی میشوند. درحالیکه این رقم در کشورهای صنعتی نزدیک به ۵۰درصد بودجه مصوب سیستم آموزشی آنهاست.
به عقیده کارشناسان فقرزدایی، حفاظت از محیطزیست و کاهش ناهنجاریهای اجتماعی از تاثیرات غیرمستقیم آموزشوپرورش بر اقتصاد و افزایش بهرهوری با کمک آموزش و در نتیجه رشد اقتصادی از تاثیرات مستقیم آموزشوپرورش در اقتصاد ملی است؛ بنابراین سرمایهگذاری در آموزشوپرورش نه یک اقدام مصرفی، بلکه یک اقدام زیربنایی است.
در آمار مقایسهای بانک جهانی بین کشورهای صنعتی و غیرصنعتی مبنی بر ارزیابی میزان تاثیرگذاری سه منبع اصلی ثروت یعنی منابع فیزیکی، انسانی و طبیعی در این کشورها عنوان شده که در کشورهای صنعتی بیش از ۶۷درصد از منابع ثروت، توسط منبع نیروی انسانی تامین میشود که این سهم در کشورهای درحالتوسعه به ۵۶درصد و در کشورهای صادرکننده مواد خام به ۳۶درصد میرسد.
بدهکاری پشت بدهکاری
آموزشوپرورش به طور متوسط سالانه ۲/۲۷درصد کسری بودجه داشته است که این رقم در محاسبه ۱۰سال گذشته به ۷/۳۲درصد میرسد. در قانون شوراهای آموزشوپرورش پیشبینی شده است که از شهرداریها عوارضی به نفع آموزشوپرورش اخذ شود که متاسفانه این قانون نیز اجرایی نمیشود.
یکی از راههای تامین هزینههای آموزشوپرورش، سهام عدالت است اگر ۲۰ تا ۴۰میلیارد تومان از سهام عدالت برخی از کارخانجات، بانکها و پالایشگاهها به آموزشوپرورش اختصاص یابد از سود آن بسیاری از مشکلات اقتصادی آموزشوپرورش برطرف خواهد شد. در چند سال اخیر، آموزشوپرورش تصمیم گرفته تمام این ناکامیها در جذب کمکهای مالی از راههای مختلف را با دست کردن در جیب مردم که فرزندانشان در مدارس گروگان آن است جبران کند و به جای هر اقدام آموزشی و تربیتی در این سالها راههای مختلف آن را بررسی میکند.
دستورالعمل ساماندهی کمکهای مردمی به سازمانهای آموزشوپرورش سراسر کشور ابلاغ شده است و تمام مدارس موظفاند برنامههای خود را در راستای اجرای این دستورالعمل، تنظیم کنند.
بر اساس این دستورالعمل، کمکهای مردمی باید صددرصد داوطلبانه باشد و خارج از فصل ثبتنام دریافت شود و ثبتنام بههیچعنوان مشروط به دریافت کمک نباشد. با وجود این دستورالعملهای جدید معلوم نیست بخشنامههای قبلی از اعتبار ساقط میشوند یا ترجمه جدیدی از همان دستورالعملهای پیشین هستند. آنچه مسلم است رفتاری است که مدارس با والدین انجام میدهند که تابع هیچیک از این بخشنامهها نیست، بلکه تابع سلیقه مدیرانی است که با داشتن چند حساب و دفتر و با هزار توجیه از بودجه دولت کنده و به جیب ملت وصل شدهاند.