آگاه: قوانین شاخه بهترین فیلم بینالمللی ایجاب میکند که یک فیلم برای واجد شرایط بودن باید دیالوگ (بیش از ۵۰درصد) غیرانگلیسی داشته باشد، این در حالی است که مستند «غرق شدن لیسبون مارو» به کارگردانی فانگ لی که از سوی کمیته اسکار سینمای چین به آکادمی اسکار معرفی شده بود، فاقد چنین شرایطی است. از آنجاکه چین این فیلم را اندکی قبل از پایان مهلت معرفی در دو اکتبر (۱۱مهرماه) به آکادمی ارسال کرده بود، پس از مشخص شدن عدم واجد شرایط بودن فیلم، زمانی برای چین وجود ندارد تا فیلم جدیدی معرفی کند.
به گزارش ددلاین، اگرچه این فیلم در شاخه بهترین فیلم بلند بینالمللی واجد شرایط نیست اما همچنان واجد شرایط رقابت برای اسکار بهترین مستند بلند است. این نخستین باری بود که سینمای چین از سال ۱۹۷۹میلادی و حضور در عرصه رقابت اسکار، یک فیلم مستند را بهعنوان نماینده رسمی خود به آکادمی معرفی میکرد، مستندی که در روند انتخاب فیلمهایی بود که چینیها در تلاشاند از طریق آن احساسات ملیگرایانه را در داخل کشورشان برانگیزند. این مستند که فیلم افتتاحیه جشنواره بینالمللی شانگهای در ماه ژوئن بود، یک بخش نسبتا مبهم از سال۱۹۴۲ در طول جنگ جهانی دوم را زنده میکند. زمانی که یک کشتی نیروهای ژاپنی به نام لیسبون مارو هدف حمله اژدرهای نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفت. در آن زمان از این کشتی برای انتقال اسیران جنگی استفاده میشد و بیش از ۸۰۰سرباز بریتانیایی با غرقشدن کشتی یا با تیراندازی ژاپنیها کشته شدند. نزدیک به ۳۸۰نفر از اسرای بریتانیایی دیگر توسط ماهیگیران چینی نجات یافتند که جان خود را برای نجات و پناهدادن اسرا در برابر نیروهای ژاپنی به خطر انداختند. فانگ لی، کارگردان و تهیهکننده فیلم، سفرهای زیادی انجام داده تا داستان غرق شدن کشتی و تجربه بازماندگان را جمعآوری کند. این کارگردان که سابقه طولانی در صنعت سینمای چین دارد و بهعنوان یک نقشهبردار اقیانوس نیز تجربه دارد، به رسانههای چینی گفته که در سراسر چین، بریتانیا، ژاپن، ایالاتمتحده و کانادا سفر کرده و خانواده اسرای جنگی بازمانده این اتفاق را ردیابی کرده است. او همچنین برای کشف آنچه گمان میرود کشتی غرق شده واقعی لیسبون مارو باشد تلاش کرد و این روند را روی فیلم مستند خود آورده است.
مستند «غرق شدن لیسبون مارو» پس از انتشار در ۶سپتامبر در چین به یک موفقیت بزرگ رسید و امتیاز کاربران فوقالعاده بالای ۹.۳ در سایت فیلم چینی «Douban» و ۹.۶ در برنامه فروش بلیت «Maoyan» را کسب کرده است. این فیلم حدود پنجمیلیون دلار در سینماهای چین فروخته است که برای یک اثر مستند فروشی چشمگیر محسوب میشود. در ۲۵سالی که چین شروع به شرکت در مسابقه اسکار بینالمللی کرده است، دو بار نامزد بهترین فیلم بینالمللی شده است. ژانگ ییمو در سال ۱۹۹۰ با تراژدی عاشقانه «جو دوو» با نقشآفرینی گونگ لی اولین نامزدی اسکار را برای کشورش به ارمغان آورد و پس از آن یکبار دیگر با فیلم کلاسیک «قهرمان» در سال۲۰۰۲ به جمع نامزدهای نهایی راه یافت. تاکنون هیچ فیلم چینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی نشده است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بینالمللی نیز ۱۷دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام میشوند. نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱اسفندماه) برگزار میشود.
۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
فیلم مستند «غرق شدن لیسبون مارو» ازسوی آکادمی برای شرکت چین در نودوهفتمین دوره جوایز اسکار، واجد شرایط شناخته نشد و ظاهرا برای جایگزینی آن خیلی دیر است.