۱۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲

رییس پلیس راهور فراجا گفت: در دو سال اخیر فقط ۳۰درصد نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور ایمن‌سازی شد.

آگاه: سردار سیدتیمور حسینی به تشریح جزئیات ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز پرداخت و توضیح داد: دو سال پیش با وزیر راه و شهرسازی سابق توافق کرده بودیم تا نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کنیم تا نسبت‌به رفع و اصلاح این نقاط اقدام شود اما روند ایمن‌سازی این نقاط با حجم نقاط حادثه‌خیز تناسبی نداشته است. وی با بیان اینکه درمجموع در دو سال اخیر تنها ۳۰درصد نقاط حادثه خیز اصلاح و ایمن‌سازی شد، اضافه کرد: تاکنون فقط ۸۸۷نقطه حادثه‌خیز به‌عنوان اولویت‌های اصلی برای کاهش تصادفات شناسایی شده است. رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به وجود حدود ۶هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها و معابر شهری کشور، تصریح کرد: این وضعیت بحرانی نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای رفع این مشکلات با سرعت کافی پیش نمی‌رود. به گفته سردار حسینی، تاخیر در رفع نقاط حادثه‌خیز نه‌تنها جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد بلکه هزینه‌های هنگفتی را نیز بر جامعه تحمیل می‌کند. انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها با جدیت بیشتری به این موضوع پرداخته و با سرعت عمل بالا برای رفع این نقاط اقدام کنند. وی با تاکید بر اینکه جان انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است گفت: نگهداشت و بهسازی راه‌های موجود و رفع نقاط حادثه‌خیز در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد. به گفته مقام ارشد پلیس راهور کشور، درحالی‌که برخی از طرح‌های رفع نقاط حادثه‌خیز به‌کندی پیش می‌روند اما باید توجه داشته باشیم که راه، یکی از سه عامل اصلی در تصادفات است. این موضوع در کنار نقش انسان و وسیله نقلیه تاثیر زیادی بر افزایش یا کاهش آمار سوانح رانندگی دارد. او گفت: به طور مشخص، بهسازی جاده‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم به حفظ جان رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه کمک کند.
سردار حسینی بار دیگر با اشاره به اینکه در حادثه تلخ محور همدان-ساوه با ۱۱کشته و پنج مصدوم ۵۰درصد تقصیر با ایمنی راه بوده است، تاکید کرد: این مسئله اهمیت بهسازی راه‌ها و تجهیز جاده‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد.وی تصریح کرد: بهسازی راه‌ها، تجهیز علائم ایمنی، ترمیم آسفالت، ایجاد نقاط امن و استفاده از جداکننده‌های مسیر از اقدامات ضروری برای کاهش تصادفات است همچنین تجهیز جاده‌ها به دوربین‌های هوشمند و استفاده از منابع مالی برای بهبود وضعیت راه‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به عنوان مثال، استفاده از فناوری‌های نوین در نظارت و کنترل ترافیک می‌تواند به شناسایی و رفع نقاط خطرناک کمک کند.