۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵

حاشیه‌های حضور روز گذشته شهردار تهران در صحن شورای شهر برای پاسخ به دو سوال در مورد ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهر تهران و ابهامات مربوط به واگذاری تاکسی‌های ون این بار پررنگ‌تر از دفعه‌های قبل بود.

آگاه: در این جلسه، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر ۱۲سوال از علیرضا زاکانی، شهردار تهران درمورد ابهامات مربوط به واگذاری تاکسی‌های ون و... بیان کرد. شهردار تهران در ابتدا در پاسخ به این سوالات با خنده بیان کرد: به دوستان گفتم کاش روز قیامت هم همین‌قدر سوالات راحت بود. زاکانی در ادامه اظهار کرد: وزارت کشور در راستای تعهدی که نسبت‌به شهرها و کلانشهرها دارد، قاعده‌ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابعی که شهرداری‌ها در اختیارش قرار می‌دهند، ون و اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداری‌هایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم.

به تمام موازین قانونی عمل کرده‌ایم
شهردار تهران گفت: ما ۳۰درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون‌ها را تحویل می‌گرفتیم، گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت ازسوی شهرداری تهران فاقد اعتبار است. زاکانی بیان کرد: بزرگ‌ترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه‌ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجهه‌ای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیما به سازمان فاوا می‌رود و سازمان می‌تواند جزئیات آن را ارائه دهد. شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی‌توانستیم اقدام واحدی برای ون‌ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی‌های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می‌شود و قابل رهگیری است.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال، ماده۴۶ در زمینه برقی‌سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه‌اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه‌جویی در مصرف انرژی منابع را تامین کند. وی با بیان اینکه ۴۶ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون‌ها نیازمند بازسازی هستند که باتوجه‌به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون‌ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون‌ها که به‌دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد. شهردار تهران گفت. تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت‌های خصوصی و رانندگان است، این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت‌ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع‌شده تا بازتحویل همه ون‌ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای آنها تعیین شود.
در ادامه تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به صحبت‌های زاکانی سوالاتی مطرح کرد و گفت از شنیدن پاسخ‌ها قانع نشده و به نظرش پاسخ سوالاتش داده نشده است.

وقت شورای شهر تمدید شد
چمران در ادامه، زمان برگزاری جلسه شورای شهر را تمدید و ساعت فعالیت را تا ساعت ۱۲:۴۵ اعلام کرد. زاکانی، شهردار تهران در ادامه در واکنش به صحبت‌های تشکری‌هاشمی گفت: ما که تخاصم نداریم می‌خواهیم مشکل حل شود، نامه وزارت کشور هم کامل مشخص است. سروصدا نکنید، برای شنیدن پاسخ تحمل کنید. رییس شورای شهر تهران هم در واکنش به همهمه شورای شهری‌ها گفت: جلسه صحن را حتی تا شب تمدید می‌کنیم با سروصدا به جایی نمی‌رسید. ادب و احترام را رعایت کنید و دقیق و منطقی سوال و پاسخ دهید.

پول رفته؛ اتوبوس نیامده 
زاکانی با بیان اینکه مال شهر رفته و هنوز بازنگشته است، یادآور شد: تمام اعتراض بر این است که چرا شهرداری دو سال پیش ۵۰۰میلیون تومان اضافه پرداخت کرده است. کار سخت است. ما متهم هستیم که چرا این رقم اضافی را واریز کردید. حرف ما این است که شما در کار اجرا هستید و ۹۹میلیارد تومان متعهد بودید و ۶۳میلیارد تومانش را هم پرداخت کردید. درواقع این نشان می‌دهد کار اجرا سخت است. 
شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: شاتل تاکسی در ساعات پیک خدمت خاص ارائه می‌کند و برای تاکسی‌های برقی که در حال ورود هستند، نیز چنین ایده‌ای در نظر گرفته شده که مردم صندلی تاکسی‌های برقی را رزرو کنند. زاکانی با بیان اینکه اگر در ساعات خارج از فعالیت شاتل تاکسی اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد می‌کنیم، گفت: آقای وحدت کار مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی، موضوع شاتل تاکسی را اول پیگیری کرد و ادامه کار را دیگران انجام دادند.
شهردار تهران با اعلام اینکه مواجهه با شرکت‌های مطرح‌شده ازسوی سازمان تاکسیرانی صورت گرفت و چون نمی‌توانست قرارداد ببندد شرکت حامیان قرارداد منعقد کرد، یادآور شد: قرار شد شرکت تجارت الکترونیک کار را توسعه دهد اما به‌دلیل اختلاف‌نظر با وزارت کشور مبنی بر نحوه استفاده از ون‌ها، این توسعه صورت نگرفت. وی بیان کرد: شهرزاد ازسوی شهرداری تهیه شده و شرط شاتل این بود که در قالب شهرزاد خدمات خود را ارائه دهد. حساب شاتل تاکسی شفاف است و جزئیات آن اعلام می‌شود. 
زاکانی درمورد ۲۰۳هزار واحد مسکونی خاطرنشان کرد: ۲۰۳هزار واحد مسکونی در هیات دولت مطرح شد تا ببینیم چگونه می‌توانیم به دولت شهید رئیسی کمک کنیم که قیمت مسکن در کشور مهار شود و زمینه تسهیل در ساخت مسکن در تهران و سایر شهرها فراهم شود. آقای مخبر به پنج وزیر دستور همکاری داد و این اقدام تسهیل شد. زاکانی با بیان اینکه عملیات شروع این واحدها آغاز شد و بخشی از آن در حال اجراست و بخشی دیگر نیز از مرحله شهرداری عبور کرده است، اظهار کرد: شهرداری برای ساخت مسکن عدد و رقم چند صد همتی را نیاز داشت تا کار را شروع کند. ما حق ورود به این کار را نداریم. ما بخشی از بار تکلیفی دولت و دستگاه‌ها را هم برعهده گرفتیم.
شهردار تهران با بیان اینکه این سوال باید از کسانی پرسیده شود که پروانه گرفته‌اند، گفت: شهرداری هیچ تعهدی ندارد و بیش از ۳۰هزار واحدی که وجود دارد مختص زمین‌های شهرداری است که مشارکت کند. اگر شهرداری بخواهد کاری انجام دهد باید از شورا مجوز بگیرد. ما زمین‌های مرتبط با شهرداری را برای مولدسازی وارد موضوع کردیم اما از اساس ۲۸۵هزار واحد مسکونی مربوط به بخش دولتی است. یک زمین ۶۱هکتاری در منطقه۲۱ مختص سازمان زمین شهری است.