آگاه: مسعود پزشکیان، رییسجمهور کشورمان در مراسم آیین پاسداشت استاد «حسین انصاریان» با اشاره به حکمت۷۳ نهجالبلاغه، گفت: حضرت علی(ع) میفرماید: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً، [فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ] فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ؛ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا، أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ؛ هر که خود را پیشوای مردم خواهد، باید که پیش از ادبکردن دیگران به ادبکردن خود پردازد و باید که ادبکردن دیگران به کردار باشد، نه به گفتار. کسی که آموزگار و ادبکننده خویش است، سزاوارتر به تعظیم است، از آنکه آموزگار و ادبکننده مردم است» اگر استاد انصاریان صدها کتاب مینوشت و منبر و سخنرانی میکردند گویای آن نبود که با رفتارشان طرف مقابل را تسلیم و وادار میکنند در مقابل رفتار و اخلاق درست کوتاه بیایند و دگرگون شوند.
وی ادامه داد: مشکلی که ما داریم، رفتار درست است. خداوند در قرآن میفرمایند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ پس به [برکت] رحمت الهی با آنان نرمخو [و پرمهر] شدی و اگر تندخو و سختدل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده میشدند؛ پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا خداوند توکلکنندگان را دوست میدارد» (سوره آل عمران، آیه ۱۵۹).
رییسجمهور در مورد آیهای که قرائت کرد، گفت: خداوند این آیه را بعد از جنگ احد نازل کرد؛ وقتی عدهای رسول خدا را تنها گذاشتند و فرار کردند و حضرت تا دم شهادت رفت و بعد از اینکه کفار رفتند و مسلمانان جمع شدند، همان آدمهایی که فرار کره و رسول را تنها گذاشته بودند بازگشتند. خداوند آیه نازل کرد و فرمود بهخاطر لطف خدا بود که با این افراد ملایم بودی؛ از آنها بگذر اگر با آنها با اخلاق نامناسب برخورد میکردی از دورت پراکنده میشدند. پزشکیان ادامه داد: آیا ما میتوانیم با اخلاق و رفتار بد و برخورد خشن جامعه را به راه راست هدایت کنیم؟ پیامبر اسلام(ص) حرف خدا را منتقل میکرد و خدا میفرماید حرف خدا را اگر با اخلاق بد میگفتی دور تو جمع نمیشدند. وی با تاکید بر اینکه با رفتار نامناسب اگر جامعه از ما نگریزد و ضد ما نشود، هدایت هم نمیشود، گفت: خداوند میگوید از آنها بگذر و با همینها مشاوره کن و بعد به خدا توکل کنید و کار را انجام دهید. همین رفتار بود که باعث شد اسلام در تمام منطقه نفوذ کند.
رییسجمهور تصریح کرد: نمیشود مدرسه دانشگاه، رسانه و کتاب دست ما باشد و در جامعه این مشکلات را داشته باشیم؛ باید بگردیم و ببینیم چرا اینطور شد؟ چرا وقتی استاد (انصاریان) حرف میزنند مردم در خیابان هم مینشینند و گوش میکنند اما وقتی من حرف میزنم اینطور نمیشود؟ بهخاطر حرف استاد آن فرد منحرف هدایت نشد بهخاطر رفتار ایشان بود و این چیزی است که ما کم داریم. نمیشود با محصل و دانشجو رفتار مناسبی کرد و آنها از ما دور شوند. مشکل دانشجو نیست، مشکل منم که با رفتارم نمیتوانم انصاف، عدالت و... را نشان دهم. هر قدر آیه و حدیث بگوییم مردم از رفتار ما حقیقت را میفهمند.
پزشکیان ادامه داد: عملکرد ما در حاکمیت است که میتواند مردم را دفع یا جذب کند و رفتار درست نیاز جامعه ماست؛ ما اینگونه استادان را کم داریم و باید آنها را ارج بنهیم. امیدوارم خداوند به ما این باور را بدهد که ایمان را قبل از گفتار در عمل نشان دهیم تا برای مردم و کشورمان براساس عدالت، حق و درستی کار کنیم؛ نه برای اینکه من مسئول شدم تا دوستان و آشنایانم را سر کار بگذارم و بقیه مردم را نادیده بگیرم و مردم سهمی نداشته باشند. وی خاطرنشان کرد: وقتی مردم ببینند من به عنوان یک فرد دارم اطرافیانم را به قدرت میرسانم و دیگران نیستند حرف من را نمیپذیرند. رفتار من گویاتر از زبان من است این رفتار باید در جامعه خود را نشان دهد و مردم وقتی این رفتار را ببینند باور میکنند و این رفتار در وجود استاد هست و خداوند عمر استاد را طولانی کند و اولا بین روحانیت بعد جوانان این رفتار شناخته شود تا مردم بدانند اسلام دین رحمت، محبت، حق و گذشت است و هر کار غلطی را کتک نمیزنند. پزشکیان در پایان گفت: خدا به ما کمک کند شرمنده مردم نشویم و باعث آبروی امامانمان باشیم، نه باعث بیآبرویی آنها.
عقلانیت انقلابی از ویژگیهای مهم استاد حسین انصاریان است
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم آیین پاسداشت استاد «حسین انصاریان» گفت: از باب اینکه توفیق همسنگری و همرزمی با استاد عزیز در دوران دفاع مقدس و بهعنوان یک پامنبری قریب به ۴۰سال و دوستی با این استاد عزیز بودم، چند نکتهای را مطرح کنم.
وی با اشاره به آیه۳۹ سوره احزاب که میفرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ همان کسانی که پیامهای خدا را ابلاغ میکنند و از او میترسند و از هیچکس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت میکند»، گفت: تاریخ پرفراز و نشیب شیعه را که مرور میکنیم همواره بر آسمان آن ستاره درخشانی از روحانیت شیعه را میبینیم که در مواجهه با حکام جور و هرگونه انحراف در معارف دینی و رنجهای فراوان تودههای مردم، از هر صنف و قوم و قبیلهای، خود را در مهلکه انداخته و لنگرگاه اهالی رنج و دغدغه بودند.
قالیباف افزود: تاریخ ایران در هزار سال گذشته همواره شاهد عالمانی بوده است که حتی لحظهای راحتطلبی را دنبال نکردند و در انتظار دیوانسالاران برای رفع حوائج مردم نماندند. آنها برای ترویج دین قرآن و اهلبیت(ع)، تنها به خطابههای علمی در فراز منبرها بسنده نکردند، بلکه در کنار تبیین، ترویج، تذکر و نصیحت مصداق کامل دعوت عملی مردم به دین خدا و شاهدی بر این فرمایش امام صادق(ع) بودند که میفرمایند: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ». وی در ادامه گفت: امروز اینجا جمع شدهایم تا درباره کسی صحبت کنیم که سیره و سلوک و مشی فردی و اجتماعی او و کنشگری سیاسی او بازنمایی حقیقی از همان چیزی است که ما از آن بهعنوان علم نافع یاد میکنیم. همانطور که در دعای شریف میخوانیم: «رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا وَ عَمَلاً وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ». حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) در مقدمه کتاب شرح ۴۰حدیث مطلبی را به این مضمون مطرح میکنند که علم دین و روایت حدیث و علم اخلاق برای تغییر و عمل در حوزه فردی و توسعه آن در مسیر اجتماعی است، وگرنه برای علم بدون عمل هیچ اثری مترتب نیست. قالیباف با اشاره به اینکه لازم است از درک فردی خود از استاد انصاریان در چهار دهه گذشته سخن بگوید، عنوان کرد: آوازه شیخ حسین انصاریان از دهه۵۰ در بین آحاد مردم طنینانداز شد. جنوب شهر تهران بارها جوان فاضل امام حسینی را دیده بود که دستگیر مردان و زنان ناامید میشد و در کنار ترویج معنویت و اخلاق، حل مشکلات مردم بخش مهمی از دغدغههایشان بود. وی افزود: ایشان در سالهای پیش از انقلاب مقابله با رژیم طاغوت را محدود به مبارزات معمول سیاسی نکرد، بلکه شیوه علمای سلف خود را در ارائه خدمات اجتماعی به مردم پی گرفت. یکی از ویژگیهای اساسی این مرد بزرگ، عقلانیت انقلابی ایشان است. عقلانیت انقلابی در ترویج دین و مکتب اهلبیت(ع) دارای بروز و ظهوری است که از سویی در مبارزه با هرگونه تحجر، صفآرایی میکند و از سوی دیگر، کنشگری سیاسی روحانیت را محدود به مخالفت یا حمایت از نظام نمیکند. قالیباف تاکید کرد: ایشان آنچنانی که تضعیف نظام جمهوری اسلامی را روا نمیدارد، طی این سالها هیچگاه از نصیحت مشفقانه، همدلانه و امیدبخش نسبت به این نظام مقدس کوتاهی نکردند. وی در پایان گفت: شاهد بودهایم که ایشان چه انسانهایی را به صراط مستقیم هدایت کردهاند و چه گرههایی را از زندگی نیازمندان باز کردهاند. بیش از ۶۰سال جهاد علمی، ترویج مکتب اهلبیت(ع) و معارف قرآنی، دستگیری از افتادگان اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و عقیدتی و به حق طبیب دوار بودن ارمغانی است که در اثر مداومت در روضه خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) نصیب مردی شده است که امروز در آستانه ۸۰سالگی قرار دارد. در این مراسم و با حضور رییسجمهور و رییس مجلس شورای اسلامی علاوهبر رونمایی و امضای تمبر یادبود استاد انصاریان از اثر جدید ایشان که مجموعه پنججلدی سفینه سجادیه که شرح دعاهای امام سجاد(ع) است، رونمایی شد. همچنین یک کتاب درباره سیر سلوک، یک کتاب درباره نظام تربیت در اسلام و یک کتاب با موضوع خانواده در اسلام از آثار استاد انصاریان در این مراسم رونمایی شد.
آنچه به حسب فرمان عشق صورت گرفت جز به جذبه معشوق نبود
شیخ حسین انصاریان طی یادداشتی ضمن تشکر از مسئولان برگزاری مراسم بزرگداشت، مطرح کرد:
هو الحق
پس از زیارت امام هشتم(ع) نیایشی روایت شده که در آن نیایش عاشقانه جملهای است که از نوجوانی تاکنون که ایام خزان عمر را سپری میکنم نقش بسته در قلب و فکرم میباشد. «کلما وفقتنی من خیر فأنت دلیلی علیه و طریقی إلیه؛ هرگاه توفیق خیری به من دادی، تو مرا به آن راهنمای کردی و راه وصول من به آن بودی.»
و هر چیزی که در ظرف زندگی جهان گذرا به من میرسد دلیل آن و راهگشای آن تو هستی و اگر نه این است که «تا که از جانب معشوق نباشد کششی / کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسید» و رسیدن مقصود آن است که مقبول نظر معشوق باشد.
فارغ از اینکه نمیدانم این جهد اندک مقبول نظر او افتاده یا نه، همه تلاش انجامشده برای تبیین فرهنگ و معارف الهیه را لطف بیکران محبوب ازل و ابد به خود میدانم. آنچه در این ایام عمر به حسب فرمان عشق صورت گرفت جز به جذبه معشوق و خواست و اراده او نبود.
این تهیدست در گذر ایام در مهمانی هشتادساله بر سر سفره حضرت دوست هر چه هست را همه از عنایت او میداند و به محضر حضرتش عرضه میدارم: «کَمْ مِنْ ثَنَاءٍ جَمِیلٍ لَسْتُ أَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ». همه آنچه بیان میکنند نه درخور این فقیر است که همه آن جلوه محبت محبوب است از باب کرامت به گدای آستان. چه حضرت پروردگار مهرپرورانه توفیق خدمت به جلوه تام اسماء و صفاتش را نصیبم فرمود از آن روز که قلم را در دست و کلام را در زبانم توصیفگر مسیر نورانی خاندان پیامبر مهربانی کرد و چه نعمتی بالاتر از آن که توفیق نوکری آستان مولا و محبوب و معشوقم حضرت اباعبدالله الحسین (روحی فداه) را عطایم کرد.
هرچه اندیشه میکنم هیچگاه خود را جز خادمی کوچک در دستگاه نورانی علوی نمیدانم. بر این باورم که این خدمت وظیفه بود و انجام وظیفه را تقدیر نمیشاید؛ آنچه امروز انجام پذیرفت مهر حقیقی دوستان به خاندان نبوت است که خادم آن بارگاه را به حرمت وجود مقدسشان مورد مهر قرار دادند.
بر خود لازم میدانم از همه دانشوران و علما و اساتید محترم دانشگاه و حوزه و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر اندیشمند فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کنم.
پروردگارا، محبوبا، خاضعانه از تو تمنا دارم که لطف بیکرانت را در این فرصت باقیمانده عمر از این مسکین دریغ نداری و نظر رحمت خود را شامل این محتاج نمایی.
قدح چون دور ما باشد به هشیاران مجلس ده/ مرا بگذار تا حیران بماند چشم در ساقی.
ایام میلاد بانوی عرفان و عقل و علم حضرت زینب(س)
فقیر حسین انصاریان
آیتالله حسینی بوشهری، نایبرییس مجلس خبرگان رهبری:
او مرزبان اعتقاد است
استاد انصاریان، محقق، مفسر، دارای ذوق و قریحه شعر و اهل ادب و صاحب نثر روان و صاحب تالیفات گرانسنگ است. او شخصیتی است که حقیقتا تمام عمرش را وقف دین و مرزبانی اعتقادی و اخلاقی کرده است. به شما تبریک میگویم که نام شما در زمره مرزبانان اعتقادی و اخلاقی است که چه افتخاری از این بالاتر است. ما گاهی مرزبان جغرافیایی داریم مانند سربازان عزیزمان، و گاهی مرزبانان ما مرزبانان اعتقادی و اخلاقیاند. بنده بر این باورم که اگر مرزبان اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما نباشد زمینه برای مرزبانی از مرزهای جغرافیایی هم نیست. امروز تمام تلاش دشمنان ما گرفتن تفکر دینی از نسل جوان و امیدهای آینده ماست تا اگر روزی خواستند به سرزمین ما بتازند کسی بهعنوان پاسدار مرزهای جغرافیایی نباشد چون انگیزه را از او گرفتند.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
یک مکتب تربیتی را در ۶٠ سال اخیر ساخت
استاد انصاریان یک مکتب تربیتی را در ۶٠سال اخیر ساخته و پرداختهاند که اصول و ابعاد و اجزایی دارد، مکتبی که این اعتقاد را تبیین میکند که بستر عرضه دین، اخلاق و عرفان است. استاد انصاریان در همه این سالها به ما آموختند اگر میخواهید جامعه و فرد متدین پرورش دهید از مسیر اخلاق و عرفان باید تربیت را عملیاتی کرد. ایشان در حوزه تربیتهای فردی و جمعی در ۶٠سال اخیر بسیار تاثیرگذار بودهاند. براساس مبانی نظری و عملی ایشان، اسلام را باید با طعم محبت و عاطفه منتقل کنید و طعم محبت و عاطفه را نباید از اسلام و تربیت دینی بگیریم.