۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

 سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی در سال جاری و تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا با رویکردی جدید خبر داد.

آگاه: احمد طاهری با بیان اینکه طبق ماده۲ قانون هوای پاک، مهم‌ترین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر اجرای این قانون در سایر دستگاه‌هاست، تاکید کرد: تکالیف انجام‌نشده و انباشته متعددی در قانون هوای پاک داریم، ازجمله اسقاط خودروهای فرسوده. میزان خودروهای فرسوده اسقاط‌شده از زمان تصویب قانون هوای پاک تاکنون (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳) نسبت‌به تکلیف قانونی ناچیز بوده است. گسترش حمل‌ونقل عمومی، گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقای کیفیت سوخت در کشور ازجمله مواردی است که نسبت‌به تکلیفی که در قانون پیش‌بینی شده است، فاصله زیادی وجود دارد. سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: نظارتمان را به‌صورت خیلی جدی‌تر انجام می‌دهیم و در دولت چهاردهم هم تا به امروز سه جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا برگزار شده که در هر کدام از این جلسات، یک موضوع به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است و دستگاه موظف شده‌اند که برنامه‌ای با قابلیت رصد و پایش به‌صورت ساختار یافته ارائه بدهند که عملکرد آنها بر اساس برنامه ارائه‌شده مورد رصد قرار بگیرد. طاهری درباره توجه به معاینه فنی خودروها گفت: آخرین بار حدود مجاز معاینه فنی سال۹۷ به‌روزرسانی شد. این موضوع دوباره در سال جاری در دستورکار قرار گرفته است و به‌زودی بعضی از مصوبات آن اصلاح و ابلاغ می‌شود. افزایش کیفیت معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی نیز در دستورکار ما قرار دارد. سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تدوین سیاهه جدید انتشار آلودگی هوا گفت: آخرین‌بار این سیاهه بر مبنای اطلاعات سال۱۳۹۶ برای کلانشهرهای کشور تدوین و در سال۱۴۰۰ منتشر شد؛ بنابراین حدود هفت سال از تدوین آن می‌گذرد. طاهری اضافه کرد: در تدوین سیاهه‌های انتشار قبلی انتشار آلاینده‌ها به‌صورت کلانشهری مورد بررسی قرار می‌گرفت اما ما مرزبندی بین شهرها را برای پدیده آلودگی هوا قائل نیستیم. درنتیجه تدوین سیاهه انتشار را با رویکرد ملی در دستورکار قرار داده‌ایم و در تلاش هستیم که در کل کشور سیاهه انتشار را تدوین کنیم و منابع بیشتری نسبت به مطالعه قبلی در این سیاهه در نظر گرفته شود.