۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

معاوت فنی و عملیات مرکز اورژانس استان تهران از دسترسی به آدرس تماس‌گیرندگان سامانه ۱۱۵با راه‌اندازی سیستم موقعیت‌یاب اورژانس خبر داد.

آگاه: اسماعیل فراهانی گفت: در مرکز اورژانس، یک مرکز ارتباطات مردمی یا همان دیسپچ داریم و زمانی‌که شهروندان با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرند به کارشناسان این بخش متصل می‌شوند تا براساس نوع نیازشان، خدمات دریافت کنند یا آمبولانس به محل آنها اعزام شود. وی افزود: برای اعزام آمبولانس به موقعیت تماس‌گیرنده، تا پیش از این افراد خودشان به کارشناس ما آدرس می‌دادند. در برخی موارد این آدرس یا اشتباه بود یا دقیق نبود و این امر باعث می‌شد هم آمبولانس دیرتر به محل برسد تا آدرس دقیق را پیدا کند و هم آمبولانسی که باید به محل اعزام می‌شد به خاطر آدرس اشتباه، شاید از مکان دورتری انتخاب می‌شد. فراهانی گفت: ما بارها شاهد بودیم که بعضی افراد مخصوصا اگر در جاده‌ها تصادف کرده باشند اصلا نمی‌دانند کجا هستند و به‌طور مثال فقط می‌دانند که در اتوبان تهران- قم هستند که این آدرس برای رسیدن آمبولانس کافی نیست. همچنین در برخی موارد گازگرفتگی شاهد بودیم که فرد بیهوش شده و نمی‌تواند آدرس دقیق را به ۱۱۵ اعلام کند. همچنین کودکان و افراد مسن نیز در دادن اطلاعات آدرس دقیق به اورژانس دچار مشکل بودند. وی با اشاره به سیستم موقعیت‌یاب اورژانس افزود: تمام این موارد باعث شد ایجاد سیستم موقعیت‌یاب اورژانس الزامی شود. بر همین اساس از چند روز گذشته این سیستم در اختیار سازمان اورژانس کشور قرار گرفت. معاوت فنی و عملیات مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: با استفاده از این سیستم، هنگامی که فرد با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرد؛ اطلاعات فرد به محل آدرس برای کارشناس اورژانس نمایش داده می‌شود و اینچنین کارشناس اورژانس نزدیک‌ترین آمبولانس را به محل دقیق فرد بیمار اعزام می‌کند.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس استان تهران با اشاره به اینکه این سیستم درحال به‌روزرسانی است، ادامه داد: درحال‌حاضر با تماس هر فرد، این سیستم موقعیت ۲۰۰ تا ۴۰۰متری فرد را نشان می‌دهد که این فاصله باید به ۵۰متر کاهش یابد که به‌زودی این مشکل نیز رفع می‌شود و تمام تماس‌گیرندگان با ۱۱۵ که نیاز به خدمات درمانی دارند، حتی اگر توانایی بیان کردن آدرس را نداشته باشند نیز آمبولانس بر سر بالین آنها خواهد آمد.