آگاه: بخش قابلتوجهی از این الزامات و چگونگی شکلگیری مرتبط با فرهنگ کارگزاران است؛ فرهنگی که در آن مشخص میکند کارگزار حکومتی با مردم چگونه باید رفتار کند و حقوقی که ازسوی مردم بر گردن اوست چگونه و چه مختصاتی دارد؟ در همین راستا، باید اصلاحات و تغییرات لازم در مشی و منش کارگزاران نظام نسبتبه ۴۵سال گذشته در حوزههای مختلف و در ارتباط و تعامل با مردم صورت پذیرد.
بحث دولت اسلامی جزو موضوعاتی است که همچنان در مجامع دانشگاهی و محافل علمی به نظریهپردازی و پرداخت نیاز دارد و در این مورد کارهای تئوریک بسیار زیادی باید صورت بگیرد، خصوصا اینکه تجربه تلخی گاهی وجود دارد که افرادی که دارای سوابق جهاد و انقلابیگری بودند پس از قرارگرفتن و تصدی پستهای دولتی دچار دنیازدگی و اشرافیت شدند و بدینوسیله مشکلات بسیاری را برای خود و محیط پیرامونی تحت مدیریت خود ایجاد کردند و کمکم از بدنه مردم جدا شدند.
لاجرم نخبگان جامعه باید با قدرت به عرصه تئوریپردازی و تولید فکر در عرصه دولت اسلامی ورود کنند و با تمام توان تلاش کنند تا ادبیات فکری و مبانی تئوریک تحقق و ویژگیهای دولت اسلامی را به منصه ظهور برسانند.
در همین راستا، واژه نرمافزار اداره حکومت که چند سال قبل ازسوی رهبر انقلاب مطرح شد؛ یک مفهوم مهم و استراتژیکی است که باید لایههای آن مورد بررسی قرار گرفته و درمورد آن بحث و تبیین فراوان صورت گیرد.
به نظر میرسد کانون و عرصه سخت بقای انقلاب اسلامی همین موضوع نرمافزار اداره حکومت و جامعه است و ما به میزانی که بتوانیم در این عرصه حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم و طرح نویی دربیندازیم و بشریت احساس کند که ما توانستهایم طرح جدیدی را که در آن معنویت در کنار زندگی مادی ممزوج است و با هم باعث رشد تعالی انسان است، ارائه کنیم و توسعه و پیشرفت و زندگی مناسب و با آرامش نیز نصیب بشر میشود. آنوقت است که میتوانیم ادعا کنیم بهصورت عملی نسخه پوشالی زندگی مادی غرب را به چالش بکشیم؛ بنابراین ما فقط در صورتی میتوانیم در مواجهه با تمدن غرب قدرت تابآوری و حتی مقابله داشته باشیم که توانسته باشیم بر این موضوع یعنی چیستی نرمافزار اداره حکومت احاطه بیابیم و این مهم زمانی اتفاق میافتد که ما بتوانیم بر اساس اندیشه اسلامی و انقلابی نرمافزار اداره حکومت را طراحی و تدوین کنیم.
رهبری در بیانیه گام دوم تاکید کرده بودند که ما از نظریه نظام انقلابی به طرفداری میکنیم. نظریه نظام انقلابی باید در قالب یک الگوی اداره جامعه خودش را نشان دهد. ما نباید انقلابیگری را به نظم پذیرفتهشده نظام سرمایهداری و نظام سلطه الصاق کنیم، بلکه باید نظم جدید و شکل متفاوتی نسبت به آن نظامها از زندگی را به بشر ارائه کنیم.
یک بخش از این نرمافزار نحوه تاثیرگذاری فرهنگ انقلابی بر فرهنگ عمومی جامعه است که در صحبت اخیر رهبر انقلاب در جمع خبرگان بیشتر این بخش از مطلب موردتاکیدشان بود. علاوهبر تاثیرپذیری فرهنگ عمومی جامعه از فرهنگ انقلابی و مذهبی باید تاثیرپذیری فرهنگ تخصصی جامعه از فرهنگ انقلابی و اسلامی را هم موردتوجه قرار دهیم. تاثیرپذیری فرهنگ حکمرانان و حکمرانی از فرهنگ اسلامی نیز در این عرصه باید موردتوجه قرار گیرد. ما هنوز شاخص و معیار مناسبی برای انقلابی اندیشیدن ایجاد نکردیم و در این حوزه نیازمندیم تا با تولید محتوا و بررسی کارهای تئوریک شاخصها و چگونگی انقلابی اندیشیدن را توسعه دهیم.
تنازع و رقابت بین تفکر انقلابی و تفکر سکولار، طبیعتا در ادامه عمر نظام جمهوری اسلامی هم استمرار خواهد داشت و حتما تفکر سکولار هم از اندیشه خودش دفاع میکند و با زوایای جدیدی پا به عرصه وجود میگذارد و بلکه تلاش میکند اندیشه خود را بهروزتر و زیباتر کند و در مواجهه با تفکر انقلابی مزیت خودش را به روی تفکر انقلابی بکشد.
اینکه ملاک و میزان تفکر انقلابی چیست و چگونه میتوان این حوزه تفکر انقلابی را در عرصههای مختلف اندیشه و در لایههای بنیادین جامعه به جریان انداخت.
عادت مصرفگرایی ازیکطرف و روزمرگی از طرف دیگر، امر تفکر را کمرنگ کرده است. طبیعتا فکر کردن امر پیچیده و سختی است برهمین اساس است که گرایش به فکرهایی تولیدشده و ترجمهای در جوانان بهشدت رواج دارد. باید تفکر را در جامعه و خصوصا جوانان تحکیم کرد. این مهمترین رسالت نهادهای علمی و فکری درحالحاضر است.
نظر شما