آگاه: ۶۵ تولیدکننده در این نمایشگاه حضور دارند و به معرفی و فروش تولیدات خود میپردازند. کلانتری در این باره میگوید که تمام غرفههای نمایشگاه متعلق به تولیدکنندگان داخلی است.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی، اسلامی درباره ویژگیهای نمایشگاه امسال توضیح میدهد که تهران و شش استان دیگر از جمله مشهد، قم، یزد، شیراز، اهواز و کرج نیز در برگزاری نمایشگاه فعال هستند. همچنین برای نخستینبار، امکان حضور مجازی نیز فراهم شده است تا خانوادهها بتوانند محصولات ایرانی - اسلامی را از طریق سایت، انتخاب و در منزل دریافت کنند.
یک سرزمین برای نوشتافزار
سرزمین نوشتافزار در فضایی به وسعت دو هزار مترمربع شکل گرفته که شامل ۳۹ غرفه کتاب و دفتر، ۱۲ غرفه کوله و جامدادی، ۱۰ غرفه لوازمتحریر و تختهشاسی و یک غرفه اسباببازیهای ایرانی است. کلانتری تشریح میکند: حدود ۲۰ قلم کالای خارجی به دلیل نبود تولیدات مشابه داخلی عرضه میشوند که آنها نیز اقلام غیرضروری به شمار میروند.
مدیرعامل مجمع با تأکید بر اهمیت حضور طیفهای متنوعی از تولیدکنندگان، میگوید: در کنار برندهای بزرگ، تولیدکنندگان کوچک و متوسط نیز دعوت شدهاند تا توانایی خود را محک بزنند و محصولاتشان را معرفی کنند. این تنوع به نمایشگاه هویت ویژهای بخشیده است.
نمایشگاه نوشتافزار پس از چند سال حضور در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از سال گذشته در مصلای امام خمینی (ره) برپا میشود. کلانتری معتقد است که فضای ۱۴ هزار مترمربعی این مکان، نسبت به دورههای گذشته شرایط بسیار مناسبتری از نظر وسعت، تهویه و امکانات جانبی در اختیار برگزارکنندگان و بازدیدکنندگان قرار داده است.
ذائقهسنجی و ذائقهسازی
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی، اسلامی نوشتافزار با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه تنها به دنبال فروش نیستند، میگوید: این مجموعه فرصتی برای ارتباط مستقیم با خانوادههاست. تولیدکنندگان در این فضا ذائقهسنجی میکنند، بازخورد میگیرند و محصولات خود را متناسب با نیاز واقعی مصرفکنندگان اصلاح میکنند. همین تعامل باعث ارتقای کیفیت و تنوع کالاهای داخلی خواهد شد.
به گفته او، بخش مهمی از نمایشگاه نیز به معرفی محصولات با رویکرد فرهنگی اختصاص دارد. کلانتری میافزاید: امسال بخشی از طرحها به موضوعات ملی و هویتی همچون مفاخر علمی، آثار تاریخی و موضوعات روز کشور مانند دستاوردهای موشکی و پهپادی پرداختهاند. این موضوع نشان میدهد که تولیدکنندگان در کنار دغدغه اقتصادی، به پیوست فرهنگی نیز توجه دارند.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی، اسلامی نوشتافزار میگوید که از سال ۱۳۹۱ تاکنون سهم محصولات ایرانی از حدود ۲۰ درصد به سطحی رسیده که در نمایشگاه کنونی، تقریبا تمامی کالاها تولید داخل هستند. هرچند هنوز برخی خانوادهها به دلیل سابقه مصرف کالاهای خارجی با احتیاط عمل میکنند، اما بازدید از نمایشگاه میتواند این ذهنیت را تغییر دهد.
کلانتری درباره نقش مصرفکنندگان میگوید که خانوادهها میتوانند با انتخاب آگاهانه، مسیر تولید داخلی را تقویت کنند. گاهی همین بازخوردهای مصرفکنندگان، تولیدکنندگان جدیدی را وارد عرصه کرده است؛ بنابراین نمایشگاه فرصتی است تا حلقه ارتباطی میان خانوادهها و تولیدکنندگان تقویت شود و فرهنگسازی در این حوزه تداوم یابد.
دبیر نمایشگاه نوشتافزار میگوید که برنامهریزی شده است تا شخصیتها و موضوعاتی ملی در نمایشگاه معرفی شوند: حتی طرحهایی آماده کنیم که قابلیت صادرات داشته باشند. برای نمونه در برخی استانها مانند مشهد که زائر عرب زیاد دارد، محصولات با طرح شخصیتهای شناختهشده منطقهای و بینالمللی از جمله ابومهدی المهندس، سیدحسن نصرالله و موضوعات مرتبط با فلسطین ارائه شده است. هدف این است که کالاها علاوه بر جنبه اقتصادی، دارای ارزش فرهنگی و هویتی نیز باشند. کلانتری میگوید: این سیاست به تولیدکنندگان کمک میکند تا سرمایهگذاری هدفمند انجام دهند و کالاهایی با بازخورد مثبت تولید کنند. نمایشگاه فضایی است تا خانوادهها و بازدیدکنندگان با کالای ایرانی آشنا شوند، بازخورد مستقیم ارائه دهند و فرهنگ خرید کالای داخلی تقویت شود.
۱۰ درصد تخفیف در فضای مجازی
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی، اسلامی نوشتافزار درباره اقدامات فرهنگی که برای معرفی محصولات ایرانی و تشویق اقشار مختلف بهویژه دانشآموزان برای مصرف آنها صورت گرفته است، توضیح میدهد: باتوجهبه سابقه و تجربه ۹ساله مجمع، زمان برگزاری نمایشگاه و ساعتهای مراجعه را به گونهای تنظیم کردهایم که همخانوادهها فرصت کافی برای بازدید داشته باشند و هم خستگی ناشی از حضور طولانی کاهش یابد. تجربه سالهای گذشته نشان داده که تمرکز خرید در ساعات بعدازظهر و شب بیشتر است. او درباره قیمتگذاری و نحوه فروش کالاها توضیح میدهد: تمام غرفهها خصوصی هستند و تولیدکنندگان مستقلا قیمتگذاری میکنند. هدف ما این نیست که نمایشگاه به عنوان ابزار تنظیم بازار عمل کند، اما تلاش شده قیمتها مناسب و رقابتی باشد. امسال در نمایشگاه مجازی نیز امکان خرید با تخفیف ۱۰ درصد فراهم شده است.
برنامههای جانبی متنوعی هم برای خانوادهها در فضای نمایشگاه طراحی شده است؛ از جمله کارگاههای آموزشی، فعالیتهای فرهنگی و معرفی قهرمانان پهلوان و شخصیتهای تاریخی به کودکان و نوجوانان و برپایی استیجهای شاد با حضور برنامهسازان کودکونوجوان.
نظر شما