۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۲٬۳۵۴

ارائه راهکار یا سیاه‌نمایی؟!

مرتضی مفیدنژاد_روزنامه‌نگار

آگاه_ مرتضی مفیدنژاد_روزنامه نگار: گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی موجب شده است تا اظهارنظرهای کارشناسی و غیرکارشناسی در بسته بندی‌های مختلف به مخاطبان ارائه شود و از قضا یکی از سکه‌های رایج عرصه تحلیل وقایع سیاه نمایی در مورد هر آن چیزی است که در این کشور اتفاق می‌افتد و هر که در این مسابقه با شدت و غلظت بیشتری بتواند سیاه نمایی را رقم بزند، بیشتر مورد تشویق و هیاهو قرار می‌گیرد. در عرصه‌های کارشناسی هم  برخی نخبگان به اسم تحلیل جز به ترسیم  و توزیع سیاه نمایی به کار دیگری اهتمام ندارند.
در بزنگاه انتخابات هم دوباره شاهد ترویج این ماجرا هستیم و این مقوله در بیان برنامه‌ها و مبارزات انتخاباتی به حربه‌ای برای دیده شدن و چرخش در فضای رسانه ای توسط کاندیداها تبدیل شده است.

گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه های جمعی موجب شده است تا اظهارنظرهای کارشناسی و غیرکارشناسی در بسته‌بندی‌های مختلف به مخاطبان ارائه شود و از قضا یکی از سکه های رایج عرصه تحلیل وقایع سیاه نمایی در مورد هر آن چیزی است که در این کشور اتفاق می افتد و هر که در این مسابقه با شدت و غلظت بیشتری بتواند سیاه نمایی را رقم بزند، بیشتر مورد تشویق و هیاهو قرار می‌گیرد. در عرصه‌های کارشناسی هم برخی نخبگان به اسم تحلیل جز به ترسیم  و توزیع سیاه نمایی به کار دیگری اهتمام ندارند.
در بزنگاه انتخابات هم دوباره شاهد ترویج این ماجرا هستیم و این مقوله در بیان برنامه‌ها و مبارزات انتخاباتی به حربه ای برای دیده شدن و چرخش در فضای رسانه ای تبدیل کاندیداها بدون در همین راستا رهبر معظم انقلاب امروز در بیان فضای رقابت های انتخاباتی و استانداردهای حاکم بر فضای رقابت های سیاسی تصریح کردند: ...برای اینکه توجه مردم را به خودشان جلب کنند سیاه‌نمایی می‌کنند. سیاه نمایی غلط است، و خلاف واقع است و دروغ و مورد لطف پروردگار قرار نخواهد گرفت.
این اصل مهم و اساسی که امروز در کلام رهبری آمد و پیش تر نیز در بیانات ایشان به مدل‌های مختلف مطرح شده است این هشدار را می دهد که چه در فضای تحلیل های رسانه ای و کارشناسی و چه در عرصه ی رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی این مسیر نیازمند ضوابط و چارچوب‌های قانونی و آیین نامه‌ای و باید با پشتیبانی یک قانون همه جانبه بستر رشد تحلیل ها و اظهارنظرهای سیاه نمایانه به اسم تحلیل کارشناسی و نخبگی مسدود شود. طبیعتا مرز انتقاد سازنده و منصفانه برای رفع ایرادات شکلی و ماهوی در بخش‌های مختلف به همراه ارائه‌ی راهکارهای اصلاحی مشخص و معین با انتقاد سازنده‌ی بدون ارائه ی راهکار بر هر صاحب اندیشه ای روشن و آشکار است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.