دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه «در رویارویی با دشمن اسرائیلی از سه مرحله گذشتیم»، گفت: مقاومت ادامه دارد، نیروی خود را بازسازی کرده و دارای ایمانی ریشه‌دار و گروهی مومن و شهادت‌طلب است.

در رویارویی با دشمن اسرائیلی از ۳ مرحله عبور کردیم

آگاه: شیخ «نعیم قاسم» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی ویدیویی به چهارمین همایش بین‌المللی «استاد فکر، مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی» درباره شخصیت رهبر انقلاب، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و همچنین مسائل مرتبط با منطقه و حزب‌الله لبنان سخنرانی کرد.

روح عبودیت و بندگی در رهبر انقلاب
شیخ نعیم قاسم اظهار کرد: مقام رهبری شخصیتی است که مانندشان در تاریخ ما کم یافت می‌شود. با وجود امتیازات بسیاری که شخصیت مقام رهبری را متمایز می‌کند از جهت علمی، سیاسی، بصیرت سیاسی، آگاهی، هوش مدیریتی و بسیاری از خصوصیات ممتازی که دشمنان پیش از دوستان به آنها اعتراف دارند، اما معتقدم که جنبه بزرگ دیگری هم در شخصیت رهبر انقلاب وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است، بلکه اصلا مورد غفلت قرار گرفته است و آن روح عبودیت و بندگی در ایشان است، چرا که ایشان با خضوع کاملی که در برابر تکلیف الهی دارند و اعتماد عظیمی که بر یاری خدا و امدادهای غیبی دارند، متمایز می‌شود و آثار توسلات در ایشان هویداست. وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی درباره رهبری سخن می‌گوید که به شکل عمیق و موثری بین اصالت اسلامی در عملکرد و با روحیه عبادت و تعلق به خدای متعال و به ائمه اطهار (ع) آمیخته و با این روحیه تابلویی از آرایه‌های اسلامی ناب محمدی را به کمال رسانده است. این همان شخصیت ممتاز آیت‌الله مصباح یزدی است که ایشان توانست در خلال تالیفات، سخنرانی‌ها و کتاب‌های مختلف، ملاقات‌ها و جلسات و موسساتی که ایجاد کرد و برنامه‌های تلویزیونی‌اش ارائه کند.

حزب‌الله به ولایت التزام دارد
شیخ نعیم قاسم در این پیام ویدیویی تصریح کرد: همه این فعالیت‌ها نمایانگر این شخصیت بی‌نظیر است. در اینجا من در نظر دارم که از این دو قاعده استفاده کنم تا آنچه را که ما به‌عنوان حزب‌الله در لبنان انجام دادیم را به شما ارائه کنم. حزب‌الله، حزبی اعتقادی است که با اصول و محکمات اسلام مرتبط است و به ولایت به‌عنوان پیاده‌سازی عملی در سطح رهبری و زندگی التزام دارد، یعنی این پیوند بین اعتقاد به اسلام و ارتباط با ولایت است؛ بنابراین این قاعده است که زمان غیبت ولی فقیه، رهبری وجود دارد و اینکه اجرای اسلام در سطح امت اسلامی به‌شکل صحیح و کامل بدون این رهبری ممکن نیست.
وی افزود: بر این باوریم که اعتقاد و ایمان به اسلام محدود به جغرافیای خاصی نیست، چراکه اسلام دینی جهانی است و پیام‌های آسمانی برای همه بشریت است. درنتیجه هر کس بگوید این اعتقاد باید محصور در مکان خاصی شود دچار اشتباه بزرگی شده است. یعنی اگر یک مجموعه اسلامی دیگری در مرز و بوم، و مجموعه اسلامی دیگری در مرز و بوم دیگری باشد این ایجاد مانع و مشکلی نمی‌کند، چراکه اعتقاد مسئله فکری، ایمانی، فرهنگی و تعبدی است و آن عبارات از ارتباط با خدای متعال در سطح مسیر زندگی است، بلکه برعکس سرزمین‌هایی که اسلام در آنها داخل می‌شود از این شیوه و روش، در مقابل شیوه‌های دیگری که ناقص به نظر می‌رسد استفاده می‌کنند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با طرح این سوال که چگونه می‌شود انسان دارای میهن و وطن‌دوست باشد، حال آنکه معتقد به باوری باشد که در سطح کل جغرافیایی جهان گسترش می‌یابد، گفت: این مطلب ساده‌ای است. وطن چیست؟ وطن عبارت است از مکانی است که در آن مجموعه‌ای از مردم گرد آمده‌اند و با اینکه عقاید مختلف دارند اما در بین خود با یکدیگر تعهد کرده‌اند بر اینکه یکدیگر را یاری کنند و نیکی‌ها و امکانات را تبادل کنند. چه چیز از وطن‌دوستی با التزام به اسلام در تعارض است؟ اینجا یک پیمان و قرارداد اجتماعی است که امور را در بین مردم منظم می‌کند و مسلمانان مومن از خلال دینشان با اعتقاد بهره‌مند می‌شوند. اسلام به روی جوامع دیگر به صورتی بزرگ گشوده می‌شود و هیچ‌کس را مجبور به عقاید و التزاماتش نمی‌کند.
وی اظهار کرد: حزب‌الله به‌عنوان مقاومت اسلامی و جهادی در برابر اسرائیل که اشغالگر فلسطین است و جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه دارد به حرکت خود ادامه می‌دهد. ما معتقدیم که یک رابطه حقیقی بین جهاد از منظر اسلامی و آزادسازی سرزمین از نگاه میهنی و ملی وجود دارد. موضع ما موضع مقابله با تجاوز و مقاومت در برابر آن است. هیچ تعارضی بین روحیه جهادی ما که براساس آن حرکت می‌کنیم و روحیه وطن‌دوستی که دیگران بر اساس آن در مسیر آزادسازی سرزمین گام برمی‌دارند وجود ندارد. لازم است که فرزندان یک خط واحد، در امتداد جهان اسلام با یکدیگر برای تعاون و همکاری ایجاد کنند، چرا که آنها حاملان نگاه اسلامی واحد و جهادی واحد هستند و همچنین طبیعی است فرزندان یک جغرافیای واحد با روحیه میهن‌دوستی، به خاطر آزادی با یکدیگر همکاری کنند. در اینجا امتداد در عقیده و امتداد در جغرافیا پدید می‌آید و دو طرف با یکدیگر همکاری می‌کنند و نتیجه آن نیرویی حقیقی در برابر تجاوز است. شیخ نعیم قاسم گفت: به همین خاطر معتقدیم همکاری‌هایی که بین ایران اسلامی به‌خاطر مقابله با چالش‌های موجود در منطقه حاصل شد و همچنین پشتیبانی حزب‌الله، یمن و عراق نسبت‌به غزه، همه این کارها ناشی از دیدگاه واحدی است که به مقابله با دشمن مشترک پیوند خورده است، حتی اگر در جغرافیای خاص باشند. از دیدگاه ایمانی و اعتقادی و همچنین بر تمام کسانی که در آن جغرافیا و سرزمین زندگی می‌کنند لازم است که مقابل این دشمن بایستد.

مراحل رویارویی با دشمن
دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: درحقیقت ما بر این باوریم که در این رویارویی با دشمن اسرائیلی از سه مرحله گذشتیم؛ مرحله اول پشتیبانی غزه است. این مرحله جزیی از ایمان و عقیده ما و جزیی از وطن‌دوستی و بخشی از ضرورت همکاری پیروان خط واحد در مواجهه با دشمن مشترک است؛ دشمن مشترکی که آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ آن را با تمام امکاناتش حمایت می‌کند تا منطقه را خراب کند و بر آن تسلط یابد. بر ماست که از امت اسلامی و جهان سوال کنیم که چرا فلسطین و غزه را در برابر دشمن حمایت نمی‌کنند؟ ما در اینجا به این حمایت افتخار می‌کنیم و این عمل ما باعث شد که شیاطین عالم به همراه اشغالگر غاصب یعنی اسرائیل در مخمصه قرار بگیرد. حقیقتا مقاومتی اسطوره‌ای در برابر دشمن اسرائیل در غزه و لبنان شکل گرفت. تعاون و همکاری بین برادران در حمایت از این پایداری اسطوره‌ای نقش بسزایی داشت. وی ادامه داد: خون‌های شهید قاسم سلیمانی، سیدحسن نصرالله، سیدهاشم صفی‌الدین و یحیی سنوار و اسماعیل هنیه و حمایت انصارالله یمن و شهادت ابومهدی مهندس و پشتیبانی الحشدالشعبی و مرجع دینی در نجف اشرف و قم و آزادگان جهان که بر حسب توان و امکانات، هر چه داشتند تقدیم کردند، تمام این همکاری‌ها ما را در موقعیتی قرار داد که بتوانیم دشمن را رسوا کنیم و در استمرار مقاومت و استواری آن برای آینده و به‌خاطر دستاوردهای عملی تصمیم قاطع بگیریم.
شیخ نعیم قاسم اظهار کرد: مرحله دوم، که در لبنان از آن گذر کردیم، مرحله تجاوز ظالمانه اسرائیل ضد لبنان بود که از ۲۴سپتامبر ۲۰۲۴ و چند روز قبل از آن با انفجار پیچرها و بی‌سیم‌ها آغاز شد و سپس بعد از دو روز در ۲۷سپتامبر سیدحسن نصرالله ترور شد و به شهادت رسید و همچنین اسرائیل تلاش کرد تا فرماندهان مقاومت را از بین ببرد و به امکانات ما حمله کرد و به شهروندان تجاوز کرد. ما در این مرحله قربانی‌های بزرگی تقدیم کردیم اما مقاومت ما پایداری کرد و رزمندگان ما که گویا دل‌هایشان همچون پاره‌های آهن مستحکم است سرهای خود را برای خدای متعال به عاریه نهادند. مردم ما آنان را در برگرفته‌اند و حمایت کردند و در این راه جان و مال ارزشمند خود را تقدیم کردند. وی ادامه داد: حمایت و توجه مردم پیرامون مقاومت تاثیرگذار بود و هموطنان در لبنان و حکومت و ارتش حول مقاومت ایستادند و این کمک کرد تا این دستاورد با توافق آتش‌بس در ۲۷نوامبر به سرانجام برسد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: مرحله سوم، مرحله پس از توقف تجاوز اسرائیل علیه لبنان بود. ما به توافقی رسیدیم که مانع از استمرار تجاوز دشمن شد، و او را ملزم ساخت به اینکه از سرزمین‌های اشغالی لبنان خارج شود و در نتیجه حزب‌الله هم ملتزم شد به اینکه دفاع را متوقف کند و سلاح‌ها و رزمندگان را از جنوب رود لیتانی خارج کند. ما شروع به اجرای این توافق کردیم درحالی‌که دولت لبنان این توافق را در قبال پیروی و همراهی آن به‌طور مستقیم منعقد کرد و دولت مسئول است. این مرحله درحقیقت مرحله سوم و جدید است و نامش مرحله «ما بعد از توافق» است و مسئولیت آن بر دوش دولت لبنان و دولت‌های ناظر و کمیته پیگیری اجرای توافق به شیوه سیاسی است تا اسرائیل از لبنان خارج شود اما اسرائیل مرتکب دریدگی‌ها و تجاوزاتی شد که به صدها تعرض هوایی و دریایی می‌رسد و مشغول به تخریب خانه‌ها و داخل شدن در بعضی از مناطق شد که تا پیش از آن برایش ممکن نبود.
وی خاطرنشان کرد: حزب‌الله تصمیم گرفت تا فرصتی بدهد تا دولت مسئولیتش را در این در این زمینه بپذیرد، این یک مرحله سیاسی است که دولت آن را برعهده گرفته است و اینجا نظراتی وجود دارد که ما موافق با آن هستیم و آن این است که دولت در قبال اجرای این توافق مسئول است، پس معتقدیم تجاوزی که الان صورت گرفته ضد دولت و ضد جامعه بین‌المللی و ضد همه کسانی است که این توافق را شکل دادند. شاید عده‌ای بپرسند پس شما چه می‌کنید؟ ما در این مرحله صبر می‌کنیم و معتقدیم که مسئولیت به عهده دولت است. ما نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم که باعث شود مسئولیت مستقیم نسبت‌به چیزی را بپذیریم که همه باید مسئولیتش را بپذیرند. درست است که در شرایط حاضر با کارهایی که اسرائیل انجام داد، یک خدشه معنوی حقیقی در لبنان به وجود آمد اما لازم است که تلاش‌های ما هم‌افزا شود و فشار سیاسی به بالاترین حد خود برسد و این در هر حال یک فرصت است. ما با مقاومت ثابت کردیم که به دشمن اجازه نمی‌دهیم تا در مناطق مرزی پیشروی داشته باشند.

حزب‌الله دارای ایمانی ریشه‌دار است
شیخ نعیم قاسم گفت: مقاومت ادامه دارد و نیروی خود را بازسازی کرده است و دارای ایمانی ریشه‌دار و گروهی مومن و شهادت‌طلب است که به او امکان می‌دهد به پیش رفته و بدرخشد و در آینده قوی‌تر گردد. رژیم اسرائیل که هر جنبنده‌ای را می‌کشد و هر خانه‌ای را ویران می‌کند و مرتکب نسل‌کشی در غزه می‌شود در پیش روی امتی اسلام و جهانیان به‌عنوان رژیم وحشی و مجرم شناخته می‌شود و با حمایت آمریکای جنایتکار که دشمن انسانیت است، این امور را انجام می‌دهد. ما ناگزیریم حوادثی را که در این جنگ تجاوزکارانه رخ داد بسنجیم و از نتایج استفاده کنیم و کارهای خود را با درس‌ها ارتقا دهیم. وی ادامه داد: سرمایه و اعتبار ما درون لبنان بزرگ و تاثیرگذار است و شرکای خود در میهن‌مان برای انتخاب ریاست‌جمهوری و آباد کردن ویرانی‌ها، راه‌اندازی چرخ دولت بر طبق قوانین و اصلاح و بهبود اقتصاد و ایستادن در کنار مردم در اوضاع اجتماعی سختشان را همراهی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.