پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۱۱اسفندماه مختومه نشد و ۹۰کاندیدا به مرحله دوم راه یافتند تا تکلیف ۴۵کرسی بهارستان در ۲۱اردیبهشت‌ماه سال جاری مشخص شود.

دور دوم داغ

آگاه: هرچند دور دوم انتخابات مجلس شور و حرارت مرحله نخست را ندارد، اما از آنجاکه تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه می‌کنیم، براین اساس احزاب و تشکل‌هایی که نامزدهایشان به دور دوم راه یافته‌اند این روزها فعال و پُرکار ظاهر می‌شوند و در تکاپو برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده پارلمان ایران هستند. احزاب و ائتلاف‌ها درحالی برای مرحله دوم دورخیز کرده‌اند که مهم‌ترین راهبرد آنها ارائه یک لیست کامل در تهران است. ۳۲گزینه ردای کاندیداتوری بر تن کرده‌اند تا باید ۱۶نفر با رأی مردم راهی میدان بهارستان شوند؛ از این رو اکثر کنشگران سیاسی و انتخاباتی درصدد هستند از جمع گزینه‌های موجود لیست خود را نهایی و به مردم معرفی کنند. از آنجا که پنج‌شنبه هفته جاری ـ ۱۳اردیبهشت‌ماه ـ تبلیغات انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس کلید می‌خورد و فضا دوباره رقابتی می‌شود، بر آن شدیم تا نگاهی به فعالیت‌های بازیگران سیاسی در سپهر انتخاباتی داشته باشیم.

شورای ائتلاف با پایداری به وحدت می‌رسد؟

 شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ـ به‌عنوان فراگیرترین تشکل اصول‌گرا- در انتخابات مرحله نخست ظهور و بروز داشت و توانست ۹۳کرسی بهارستان را از آن خود کند که از این تعداد ۴۴نفر گزینه‌های اختصاصی شانا بودند. این تشکل سیاسی در مرحله دوم هم می‌خواهد با رونمایی از فهرست ۱۶نفره حضوری فعال در عرصه انتخابات داشته باشد.

«امیرابراهیم رسولی» اول اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگویی به راهبرد این شورا در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفته بود: ۱۳نفر از نامزدهای این شورا به دور دوم راه یافته‌اند و چون بنای ما بر ارائه لیست کامل است، درمورد سه‌نفر باقی‌مانده با رایزنی با گزینه‌های دیگر به جمع‌بندی رسیده و درنهایت لیست ۱۶نفره خواهیم داد. پس از انتشار این خبر یک رسانه خبر داد که لیست ائتلافی‌ها در حوزه انتخابیه تهران اوایل هفته آتی منتشر می‌شود اما سخنگوی شورای ائتلاف خبر را تکذیب کرد و گفت: فهرست شورای متبوعش همزمان با تبلیغات منتشر می‌شود.

شورای ائتلاف در سه انتخابات مجلس یازدهم، شورای ششم شهر تهران و مجلس دوازدهم رویکرد اشتراک صفر را اعمال کرده بود؛ در اشتراک صفر هیچ گزینه‌ای که در فهرست شورای ائتلاف قرار می‌گرفت نباید در سایر فهرست‌ها حضور پیدا می‌کرد. اما این رویکرد در مقطع فعلی دیگر تَکرار نمی‌شود به همین جهت سایر گزینه‌ها در فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف حضور پیدا می‌کنند تا لیست ۱۶نفره آن تکمیل شود.

«عبدالحسین روح‌الامینی» معاون استان‌های شورای ائتلاف ضمن بیان این مطلب، با بیان اینکه اشتراک صفر تصمیم جمع بود، گفت: ما در انتخابات۹۸ جدی پای آن ایستادیم و در انتخابات شورای شهر باز همین موضوع مطرح و دوباره به اشتراک صفر رسیدیم و با وجود اینکه شورای وحدت هم لیست خود را داده بود اما لیست شورای ائتلاف پیروز شد. اما شورای ائتلاف در مرحله دوم دیگر اشتراک صفر ندارد و این راهبرد مربوط به دور نخست بود که تنوع چندهزار کاندیدا را شاهد بودیم و باید گزینه‌ها اردوگاه خود را مشخص می‌کردند اما درحال‌حاضر دیگر منعی وجود ندارد که افراد در لیست‌های دیگر حضور داشته باشند.

شورای ائتلاف تاکنون فهرست‌های خود را در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۲ با هماهنگی جبهه پایداری تهیه کرد و در این دور هم باز وحدت با پایداری استمرار دارد. این مطلب هم ازسوی سخنگوی شورای ائتلاف و هم ازسوی سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام شد، البته «مجید متقی‌فر» رسما از یک مجموعه سیاسی نام نبرد اما بر تقویت فضای وحدت و همدلی نیروهای انقلاب در عرصه انتخابات تاکید کرد، پس با این اوصاف باید منتظر فهرستی ماند که هم شورای ائتلاف و هم پایداری زیر آن را امضا خواهند کرد.

شورای وحدت در تهران و سایر حوزه‌ها لیست می‌دهد

شورای وحدت اصول‌گرایان نیز که در دور اول انتخابات حضور فعالی داشت و اولین تشکلی از جریان اصول‌گرا بود که لیست مستقلی برای انتخابات ۱۱اسفند ارائه کرد، اعلام کرده بود: برای دور دوم انتخابات نیز گزینه‌های مدنظرش را به مردم معرفی خواهد کرد.

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت که خود او در ۱۱اسفند رأی تهرانی را کسب کرد و منتخب مجلس دوازدهم شد، ضمن رونمایی از راهبرد انتخاباتی تشکل متبوعش با بیان اینکه در سطح کشور با تلاش شورای وحدت ۶۰نماینده اختصاصی و ۳۰نماینده مشترک با جریان‌های دیگر راهی بهارستان شدند، اعلام کرد: در مرحله دوم انتخابات هم نامزد داریم که معرفی می‌‍شوند و ممکن است تصمیم بگیریم از فهرست‌های دیگر لیست را تکمیل و به مردم تهران معرفی کنیم. در استان‌ها هم بررسی‌ها انجام و نامزدها مشخص شدند که در زمان خود اعلام می‌کنیم. شورای وحدت هم می‌خواهد همانند شورای ائتلاف با یارگیری از سایر گزینه‌ها فهرست ۱۶نفره‌اش در تهران را نهایی و به مردم معرفی کند، حال باید نظاره‌گر بود و دید آیا احتمال اشتراک چند گزینه بین دو شورایی که قبل از این رقیب سرسخت یکدیگر بودند، وجود دارد؟!

دست پُر امناء در انتخابات

امناء در دور اول انتخابات در شهرستان‌ها رسما از گزینه‌ای حمایت نکرد و سرمایه سیاسی و تشکیلاتی‌اش را در تهران متمرکز کرد. این تشکل نوپا هم می‌خواهد با حضور گزینه‌های دیگر فهرستش را نهایی کند، هرچند حضور سایر گزینه‌ها در جمع امنایی‌ها زیاد نیست چراکه دست آنها برای حمایت از کاندیداهای اختصاصی‌شان پُر است. ۱۴نفر از بین فهرست امنا به دور دوم راه یافته و به دو گزینه دیگر نیاز دارند. خبرنگار ما از منابع آگاه شنید: احتمالا «مهدی عسگری» نماینده فعلی مجلس و از اعضای فهرست صبح ایران احتمالا به لیست امناء در مرحله دوم اضافه خواهد شد. امناء و صبح ایران در انتخابات به‌عنوان دوقلوهای سیاسی شناخته می‌شدند و اکثر گزینه‌های امنا، مورد حمایت صبح ایران ـ تشکلی که به‌تازگی و با محوریت «علی‌اکبر رائفی‌پور» و «سعید محمد» تشکیل شد، قرار گرفت؛ صبح ایران هم برای انتخابات برنامه دارد و بنا دارد فهرست ارائه دهد. «ابوالفضل ظهره‌وند» عضو فهرست صبح ایران این خبر را رسانه‌ای کرد و گفت: اشتراک فهرست صبح ایران با جبهه ایران اسلامی و وفاداران به انقلاب اسلامی زیاد است.

فهرست‌های انتخاباتی و بازار داغ احزاب

تحرکات انتخاباتی و انتشار لیست فقط محدود به ائتلاف‌های انتخاباتی نمی‌شود، بلکه احزاب و تشکل‌های سیاسی هم عزم خود را جزم کرده‌اند تا با ارائه لیست نام خود را در جرگه بازیگران این عرصه ثبت کنند. در این راستا می‌توان به جامعه اسلامی مهندسین، وفاداران و حزب موتلفه اسلامی اشاره کرد. تاکنون از مثلث احزاب اصولگرا، وفاداران از فهرستش با عنوان«فهرست وفاق» رونمایی کرده است و دو حزب دیگر هم به‌زودی فهرستشان ـ با حضور گزینه‌های مختلف از ائتلاف‌های انتخاباتی ـ منتشر خواهند کرد.

تحول‌خواهان دوباره از ائتلاف عبور می‌کند؟

پس از معرفی فهرست «ایران سربلند» یا همان فهرست شورای ائتلاف در ۱۱اسفند، انتقادات زیادی به آرایش انتخاباتی ائتلافی‌ها شد. بیشتر انتقادات ازسوی یارانِ زاکانی که در سه حزب جمعیت ایثارگران، رهپویان و جانبازان انقلاب اسلامی تحت عنوان جبهه تحول‌خواهان فعالیت می‌کنند، مطرح شد. آنها با عبور از لیست شورای ائتلاف، از فهرست جبهه متحد انقلاب حمایت کردند و در ۲۱اردیبهشت‌ماه نیز می‌خواهند حمایتشان از فهرست جبهه تحول‌خواه را اعلام کنند.

فعالیت ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی نشان می‌دهد که در مرحله دوم انتخابات برخلاف مرحله نخست اشتراک لیست‌ها زیاد است و تشکل‌ها هم ترجیح می‌دهند دیگر ائتلاف‌ها چتر انتخاباتی را برای آنها باز نکنند و خودشان با نام و تابلوی تشکیلاتشان از فهرست انتخاباتی‌شان حمایت کنند. آنچه مشخص است بازار فهرست‌ها در دور دوم هم حسابی داغ است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.