آگاه: پوریا علیمردانی، رییس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: تدوین برنامه استراتژیک برای بهبود وضعیت حملونقل و ترافیک در دستورکار قرار گرفته است و استراتژی برقیسازی و استراتژی کاهش ناترازیها از جمله شاخصهای موردنظر است.
وی در مورد فعالیت موتورسیکلت در تهران گفت: سهم موتورسیکلت در حملونقل شهری ۱۱درصد است و قرارگاه موتورسیکلت با ریاست شهردار تهران را تشکیل دادیم که انضباط بخشی، ساماندهی موتورها، معاینه فنی و پلاک آنها ذیل این قرارگاه پیگیری خواهد شد.
علیمردانی درمورد اجرای طرح HOV یا طرح تردد خودروهای پرسرنشین گفت: این طرح از بزرگراه همت تا چمران پایلوت اجرا میشود؛ البته اجرا در ماه پایانی سال ترافیک تهران را درگیر میکند و بعد از ماه رمضان احتمالا اجرایی خواهد شد. رییس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: تراموا درحال تست است و در برخی نقاط تهران مثل مسیرهای شمالی- جنوبی بهدلیل شیب خیابان قابلاستفاده نیست. تست شبانه فعلا مثبت بوده و نتیجه به شورای شهر و رسانهها اعلام میشود. علیمردانی درمورد خودروهای پلاکهای شهرستان بیان کرد: ۲۸درصد خودروهایی که در مرکز شهر تردد میکنند پلاک غیر تهران دارند که اکثرا (۲۲درصد) برای حومه شهر تهران است که شورای شهر تهران مصوبهای داشت مبنی بر اینکه عوارض بیشتری در محدوده طرح گرفته شود اما این مصوبه رد شد این در حالی است که برای سازمان پلاک تهران و غیر تهران خیلی ملاک نیست. برای کنترل تردد پلاک شهرستانها یکی از سیاستها ایجاد عوارض برای خودروهای پلاک غیرتهران است اما طرح ترافیکشان در پلاک ثبت شده است. وی از اجرای طرح تور عنکبوت خبر داد و گفت: این اقدام در راستای بهروزرسانی سیستمهای نظارتی و کنترل ترافیک تهران است. وی همچنین از اعمال تمامی ممنوعیتهای طرح ترافیک برای موتورسیکلتسواران خبر داد و گفت: در طرح ترافیک سال آینده، موتورسیکلتها نیز مشمول این قانون خواهند شد. مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک تهران خاطرنشان کرد: تغییر عمدهای که در طرح ترافیک سال آینده ایجاد شده، مبتنی بر پیمایش است. اجرای زونهای ترافیکی به چند روش امکانپذیر است که یکی از آنها براساس میزان ورود و خروج و دیگری براساس میزان پیمایش وسایلنقلیه است. بر این اساس، در طرح ترافیک جدید، هرچه میزان تردد بیشتر باشد، عوارض متناسب با آن محاسبه و دریافت خواهد شد. این تغییر، مهمترین تحولی است که رخ داده است. برنامه سازمان حملونقل و ترافیک بر تغییر محدوده طرح متمرکز نیست و این محدوده تقریبا ثابت خواهد ماند؛ آنچه تغییر میکند، شیوه اجرای طرح است.
۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
رییس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح تردد خودروهای پر سرنشین (HOV) از بعد ماه رمضان خبر داد.