آگاه: هدف آن جلوگیری از تخفیفهای شدید فروشگاههای بزرگ و ایجاد تعادل بین فروش آنلاین و کتابفروشیهای فیزیکی است.
این قانون سابقهای طولانی دارد و از قرن نوزدهم در برخی کشورها اجرا میشود.
این ایده در کشورهای مختلف با نامهای متفاوتی جاری است، مانند قانون لانگ در فرانسه یا سیستم قیمتگذاری مجدد در ژاپن.
طبق این قانون، برای مدتی پس از انتشار، قیمت کتاب در همه فروشگاهها (آنلاین یا فیزیکی، در شهر یا روستا) یکسان میماند.
در این دوره، هیچ فروشگاهی اجازه ندارد کتابی را ارزانتر از قیمت تعیینشده بفروشد.
در فرانسه، قیمت ثابت فقط برای چاپ اول کتاب اعمال میشود و ناشر معمولا مدت آن را بین چند ماه تا یک سال تعیین میکند.
در آلمان، این مدت معمولا ۶ تا ۱۸ماه است اما میتواند بیشتر هم باشد.
در اسپانیا کتابها تا دوسال مشمول قیمت ثابت هستند.
در کره جنوبی، این محدودیت برای کتابهای جدید ۱۸ماه و برای نسخههای ارزانتر ۱۲ماه است.
در شرایط تورمی، ناشران مجازند قیمت کتاب را تغییر دهند اما همچنان قیمت جدید باید در همه فروشگاهها یکسان باشد.
برای مراکزی مثل کتابخانه نیز تخفیفهایی مجاز شمرده شده است.
۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
قانون الزام قیمت ثابت کتاب یک سیاست فرهنگی ـ اقتصادی است که در برخی کشورها برای تنظیم بازار کتاب اجرا میشود.