۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴

در ایران، بیشتر کتاب‌ها تنها با جلد شومیز منتشر می‌شوند اما در صنعت نشر جهان، معمولا کتاب‌ها ابتدا با جلد گالینگور و پس از چند ماه با جلد شومیز عرضه می‌شوند.

آگاه: چه منطقی پشت این کار نهفته است؟
ـ فاز اول: عرضه نسخه گالینگور
ابتدا ناشر نسخه گالینگور کتاب را منتشر می‌کند و برای چند ماه این تنها گزینه موجود است.
نسخه‌های گالینگور با حاشیه سود بیشتری فروخته می‌شوند و به کتاب جلوه‌ای لوکس می‌دهند.
این نسخه‌ها بیشتر به دست طرفداران پروپاقرص نویسنده و کسانی می‌رسد که سرعت تهیه کتاب برایشان مهم است.
ناشران در این مرحله استقبال بازار را ارزیابی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند نسخه شومیز کتاب چه زمانی عرضه شود.

ـ  فاز دوم: عرضه نسخه شومیز
پس از کاهش تب اولیه، نسخه شومیز کتاب با قیمت مناسب‌تر و در شمارگان بالاتر عرضه می‌شود.
شومیز سبک و ارزان است و مخاطبانی را که به‌دنبال خرید اقتصادی‌تر هستند، جذب می‌کند.
جالب است بدانید که اختلاف قیمت نسخه‌های گالینگور و شومیز معمولا بسیار بیشتر از اختلاف هزینه تولید آنهاست.
برخی خوانندگان هر دو نسخه را می‌خرند؛ گالینگور را برای نگهداری در کتابخانه و شومیز را برای مطالعه و یادداشت‌نویسی.

ـ مزایای این مدل
این مدل به ناشران اجازه می‌دهد با یک کتاب، دوبار وارد بازار شوند و در طول زمان فروش خود را حفظ کنند.همچنین فرصتی تازه برای تبلیغات و جلب توجه مخاطبان و رسانه‌ها ایجاد می‌کند.این مدل با دو نوع قیمت‌گذاری، هم مخاطبان علاقه‌مند به کتاب‌های لوکس و هم خریداران اقتصادی‌تر را راضی می‌کند.ممکن است این الگو برای برخی آثار ـ‌مثل کتاب‌های عامه‌پسند یا انتشارات دانشگاهی‌ـ به‌کار نرود؛ اما به‌عنوان یک رویه مرسوم در صنعت نشر پذیرفته شده است.