آگاه: به گزارش ایسنا به نقل از آیای، خیالپردازی در طول درسخواندن تقریبا همیشه مورد سرزنش قرار گرفته و معلمان به دلیل کمتوجهی دانشآموزان را صدا زدهاند و همه ما احتمالا چنین تجربهای را داریم.
یک مطالعه جدید نشان میدهد که اگر به ذهنتان اجازه دهید زمانی که کاری را انجام میدهید که به تمرکز زیادی نیاز ندارد، پرواز کند، ممکن است در واقع به یادگیری شما به روشهای غیرمنتظرهای کمک شود. وقتی ذهن در فضاهای دیگری میگردد، یادگیری همچنان اتفاق میافتد، محققان دانشگاه Eötvös Loránd به سرپرستی پیتور سیمور (Péter Simor) بررسی کردند که چگونه پرشذهن بر یادگیری در طول کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی ندارند، تأثیر میگذارد.
این مطالعه شامل شناسایی الگوهایی براساس احتمالات بود. آنچه که شرکتکنندگان بدون اینکه آگاهانه از آن با خبر باشند، آن را انتخاب کردند. در کمال تعجب، شرکتکنندگان در زمانی که ذهنشان به سمت موضوع دیگری منحرف میشد، عملکرد بدتری نداشتند. در واقع آنها گاهی عملکرد بهتری نیز داشتند.
این گروه دریافتند که پرش خودبهخودی ذهن، تقویتی برای توانایی مغز برای تشخیص و یادگیری الگوهای پنهان است. از سوی دیگر، رؤیاپردازی عمدی فواید یکسانی را بههمراه نداشت. این مطالعه تمایز واضحی بین دو نوع پرشذهنی را نشان میدهد: خودبهخود و عمدی. سرگردانی خودبهخودی ذهن بدون قصد بهوجود میآید، در حالی که خیالپردازی عمدی شامل انتخاب فعالانه برای تغییر تمرکز است. نتایج نشان داد که سرگردانی خودبهخودی ذهن به شرکتکنندگان کمک میکند تا بهطور مؤثرتری یاد بگیرند، احتمالا به این دلیل که حالتی مغزی ایجاد میکند که مزایای تقویت حافظه خواب را شبیهسازی میکند.
۲۰ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۳
محققان بهتازگی دریافتهاند که پرشذهنی هنگام انجام کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی ندارند، میتواند به تقویت یادگیری کمک کند و برخلاف تصور شاید چندان مضر نباشد.