به گزارش آگاه: سرهنگ احسان مومنی گفت: شهر های بزرگ کشور درگیر بحث آلودگی هوا می باشند. در شهر تهران ۴ میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت در حال تردد هستند و برابر آمارهایی که اعلام می شود حدود ۷۰ درصد از این موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند.
وی افزود: خود همین موتورسیکلت ها یک منبع متحرک آلودگی هوای شهر تهران محسوب می شوند. بر اساس اظهار نظرهای کارشناسی اعلام می شود که هر موتورسیکلت بین ۴ تا ۷ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: اگر خیلی این موتورسیکلت تنظیم باشد ۴ برابر یک خودرو اگر از سن فرسودگی گذشته باشد ۷ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند. پس همان بحث احساس مسئولیت فردی به میان می آید.
سرهنگ مومنی افزود: باید به راکبین موتورسیکلت که وسیله آنها فرسوده است گفت که برای تعویض موتورسیکلت خود اقدام نمایید. هرچند که سازمان ها باید تسهیلاتی برای این کار برقرار نمایند.
وی گفت: جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری باید در دستور کار سازمان ها قرار بگیرد و به جای انها از موتورسیکلت های برقی استفاده شود. برخی از این سازمان ها به دمبال این موضوع هستند که موتورسیکلت های برقی جایگزین گردد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت : لذا پلیس هم در این خصوص با موتورسیبکلت های دودزا برخورد می کند. وقتی پلیس موتورسیکلتی را به علت نداشتن کلاه ایمنی متوقف می کند و یا یا اینکه هر تخلف دیگری را نیز انجام داده است، پلیس وضعیت دودزا بودن انرا نیز بررسی می کند. یعنی در کنار نداشتن کلاه ایمنی جریمه دودزا بودن نیز شامل این موتورسیکلت خواهد شد.
وی افزود : حتی در برخی از موارد موتورسیکلت ها را به پارکینگ ها منتقل کرده ایم و انها را مجبور به بردن به تعمیرگاهها کرده ایم تا موتورسیکلت خود را اصلاح کرده و مدارک خود را تحویل بگیرد.
منبع: برنا