۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

اگر مخاطب فیلم «معضل اجتماعی» بوده باشید، موضوع این گزارش برای شما جذاب‌تر خواهد بود. این فیلم که ۴ سال قبل پخش شد، موضوع مستند اجتماعی داشته و به مساله هوش مصنوعی و رصد رفتارهای مخاطبان شبکه اجتماعی می‌پردازد.

آگاه ـ لیلی معرفی: حالا با توسعه استفاده از خوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی باید منتظر ظهور و بروز معضلات جدی اجتماعی بود. این امر در کشور ما متوجه شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌شود که کاربران زیادی داشته و البته کارکردهای سرگرمی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد. هوش مصنوعی در اینستاگرام به نمایش بهترین و مرتبط‌ترین محتوا برای هر کاربر کمک می‌کند. حتماً شما هم تاکنون بارها این سؤال را پرسیده‌اید که: «اینستاگرام از کجا می‌داند من به این موضوع علاقه دارم؟» باید گفت هوش مصنوعی این شبکه رسانه ای تحلیل بسیار دقیقی از رفتار کاربرانش دارد و تقریبا به هرآنچه فکر می کنید را در اختیارشان می گذارد یا کاربران را به آنچه می خواهد هدایت می کند. قسمت مخوف داستان آنجاست که در طول روز که هزاران فکر منفی و استرس زا به ذهن ما می‌یابد. هوش مصنوعی با ضریب خطای بسیار پایین دقیقا همان افکار منفی و مخرب را به صورت پست در این پلتفرم به نمایش می¬گذارد. اما سئوال اینجاست که این نرم افزار چه رخدادی برسر شخصیت افراد می‌آورد؟ هوش مصنوعی آن چطور عمل می‌کند؟

پلتفرمی که در ابتدا فقط برای اشتراک گذاشتن تصاویر بیاد ماندنی و نه چیز دیگری استفاده می‌شد حالا به یک موضوع جدی در زندگی اکثر انسان‌ها تبدیل شده است. البته تاثیرات منفی این نرم افزار هم بر کسی پوشیده نیست. از هوش مصنوعی گرفته تا ترویج بی بند و باری و تبلیغ‌های بالای ۱۸ سال. در سالیان اخیر این شبه پیام‌رسان تبدیل به یک معضل جدی شده است. هوش مصنوعی در این رابطه به دنبال خلاءهای کاربران می‌گردد تا به آن پاسخ دهد. بقولی شریک تنهایی‌های کاربران باید باشد. نخستین ملاک محتوای قوی است.

هوش مصنوعی تو را می‌خواند

تا چندی پیش کسی باور نمی‌کرد که هوش مصنوعی بتواند مانند انسان‌ها رفتار کند یا حتی فکر آنها را بخواند. اما با کمک اینستاگرام ورق برگشته است. هوش مصنوعی به پیشرفت انسان و تکنولوژی کمک زیادی می‌کند اما این تکنولوژی روی بد دیگری هم دارد و آن تاثیرات مخربی است که بر روی مخاطبان خود می‌گذارد. انتخاب پست‌هایی که برای شما در این نرم افزار نشان داده می‌شود همه و همه به عهده هوش مصنوعی و با توجه به سلیقه و آن چه می‌خواهد در اختیارتان می‌گذارد. «رضا مهدوی» آگاه مسائل نرم افزار در گفت‌وگو  با خبرنگار ما می‌گوید: «اینستاگرام به محتویات ارتباطی شما دسترسی دارد. پست الکترونیکی، مجموعه عکس‌ها، پست‌هایی که شما توقف زمان دار روی آن دارید و مواد مختلف که توسط هوش مصنوعی مورد تحلیل قرار می‌گیرد و پاسخ آن در مواجهه کار با محتوای آن دریافت می‌شود. چون این رسانه برای جذب و نگهداری مخاطب باید نیاز ذهنی کاربرانشان را پاسخ دهد.»

ذهن خوانی مخوف

مهدوی می‌افزاید: «آدم‌هایی که برای فرار از سختی روزگار و فکرهای نه چندان خوشحال کننده و مثبت خود به فضای مجازی پناه می‌برند؛ دقیقا با همان محتوای مشابه روبه رو می‌شوند و دیگر راه فراری برای شان وجود ندارد. چون محتوای قوی براساس هوش برنامه‌ریزی شده و دقیق در اختیارشان قرار می‌گیرد.»

تحقیقات نشان داده تاثیر اینستاگرام باعث تغییر انتظارات غیر واقعی در بین زنان و مردان می‌شود، در این شبکه‌ تلاش شده که خودنمایی و خودشیفتگی انسان‌ها شکل بگیرد و رفتارهای دوگانه در زندگی‌ها بروز کند. همه و همه از نرم افزاری که در دنیای مجازی و با یک هوش ساختگی اما با پشت پرده قوی جلو می‌رود! نظم دادنی که مقتضی دنیای اینستاگرام است. پست‌های ویژه‌ای که می‌گوید باید اینطور لباس بپوشید و اینطور زندگی کنید این چیزها را بخرید با چنین افراد خاصی در ارتباط باشید و مثل این  افراد شوید و حتی جور فراتر. این روند رفته رفته زندگی‌ها و جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«فایزه طهرانی» آگاه مسائل اجتماعی مطرح کرد

شبکه‌های اجتماعی، عامل تغییرات غیر واقعی

آسیب‌های اجتماعی نوظهور، آسیب‌هایی است که بر اثر فناوری‌های جدید ارتباطی مانند اینترنت، ماهواره، تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ایجاد شده‌اند و تاثیرات مهمی بر فرد و به تبع آن جامعه داشته‌ و دارند. این آسیب‌ها که به ۲ دسته اجتماعی و روانشناختی تقسیم می‌شوند، به دلیل میزان استفاده و خصوصیات ویژه روانشناختی زنان، بر آنان تاثیری مضاعف دارد.

تاثیر این فضا باعث تغییر انتظارات غیر واقعی در بین زنان و مردان می‌شود، خودنمایی و خودشیفتگی در انسان‌ها شکل گرفته، رفتارهای دوگانه در زندگی‌ها بروز پیدا می‌کند و در نتیجه به کشمکش بین زوجین منجر می‌شود. این فضا می‌تواند سبک غذا خوردن، خودآرایی، پوشاک، مد، نوع مسکن، نوع خودرو، اوقات فراغت، نگرش، دین و مذهب، ورزش و هنر ما را تحت تاثیر خود قرار دهد پس مسلم است که امروزه این شبکه به‌عنوان منبعی قدرتمند برای نفوذ فرهنگ‌ و القائات در جامعه و به‌ویژه زنان محسوب شود.

آدمی همیشه به‌دنبال قیاس‌های اجتماعی بوده، به‌طوری که خود را با گروه‌ها، الگوها و دوست‌های خود مقایسه می‌کند، در این شبکه‌ها تلاش شده که خودنمایی و خودشیفتگی انسان‌ها شکل بگیرد و رفتارهای دوگانه در زندگی‌ها بروز کند و در نتیجه به کشمکش بین زوجین منجر شود. نبود نظارت توسط برخی مدیران در سطح جامعه بهره‌وری نادرست از این فضا را رقم می‌زند و تنها نگرانی ما باید آموزش دادن افراد جامعه از سنین پایین تا بالا باشد و آموزش جنبه‌های مثبت در دستور کار قرار بگیرد.

یک خط

*یک ساعت استفاده کنید بیشتر از این زمان اعتیادآور است

عدد خبر

۲.۵ درصد از زنان اختلال بدشکلی و ضد اجتماعی صفحه‌های زیادی در اینستاگرام دارند

۲.۲ درصد از مردان اختلال بدشکلی و ضد اجتماعی صفحه‌های زیادی در اینستاگرام دارند

۳۰ درصد از کاربران ایرانی یعنی ۷.۵ میلیون نفر از این شبکه استفاده می‌کنند

۱۶ تا ۳۵ سال، سن کاربران اینستاگرم در ایران است

۳۱ درصد از کاربران ایرانی اینستاگرام بانوان هستند

۶۹ از کاربران ایرانی اینستاگرام مردان هستند

نمودار

سهم رشد استفاده از شبکه های اجتماعی توسط کاربران

\s