۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

درگیری زن جوانی با یک روحانی در یکی از مراکز درمانی شهر قم آتشی بپا کرد که دشمن با رسانه‌هایش در آن دمید تا دودش به چشم مردم برود. مردمی که هیچ سوی این دعوا نیستند و نه فیلمی گرفتند و نه فیلمی از آنها گرفته شده، اما نه تنها باید تنش‌های این دعوای بی اساس را حس کنند بلکه نگران تبعات آن هم باشند. 

آگاه ـ این طور پیداست که زن جوانی خردسالی را در آغوش گرفته و روی زمین سالن انتظار درمانگاه، تیکه زده به ستون و نشسته است. روحانی جوانی کمی آن طرف‌تر در حال گرفتن عکس و فیلم از اوست. جرقه این دعوا زمانی زده می‌شود که زن جوان متوجه این موضوع می‌شود. او جلو مرد روحانی را گرفته و با صدای بلند از او می‌خواهد که فیلم را پاک کند. هر قدر مقاومت و انکار مرد روحانی بیشتر می‌شود، به پرخاشگری آن زن هم افزوده می‌شود. حاضران در درمانگاه از صدای فریاد دور آنها جمع می‌شوند. مرد روحانی سعی دارد محل را ترک کند ...

ادامه ماجرا را می‌توان در فیلم‌های منتشر شده از دوربین مدار بسته این درمانگاه دید. همه اینها در دوربین‌های مداربسته آن درمانگاه ذخیره شده و معلوم نیست چرا و چطور سر از فضای مجازی درآورده تا بوقی برای فلان شبکه تلویزیونی صهیونیستی و بهمان شبکه سعودی شود.

پرونده تشکیل نشده

این اتفاق چهارشنبه هفته قبل رخ داده و شاید دوطرف دعوا متوجه اشتباه خود شده و حتی مصالحه کرده باشند. این گمانه با اظهارات دادستان قم که گفته «در این پرونده کسی دستگیر نشده و در این ارتباط با پرونده قضایی تشکیل شده است.» پر رنگ‌تر به نظر می‌رسد. موضوعی که هر روز بارها و بارها در شهر و شهرها اتفاق می‌افتد و دودش به همان جایی که از آن بلند شده، می‌نشیند. اما در این مورد با انتشار فیلم دوربین‌های مدار بسته، آتش درگیری بین دوشهروند به همه جا کشیده شد، به هر جایی که نباید کشیده می‌شد.

واکنش‌های عجولانه

رفتارهای هیجانی و قضاوت های عجولانه مردم در این حادثه هم مانند بسیاری اتفاقات دیگر به چشم آمد. برخی این سو و بعضی آن سو را متهم کردند و گاه با اطلاعات نادرست دست به دست شده به قضاوت نشستند. در این بین اما برخی نبودن امکانات در این مرکز درمانی برای مادران را سیبل انتقاد قرار داده و فعالان فضای مجازی هم رفتارهای دو طرف را زیر ذره‌بین قرار دادند. مواجه تند این دوشهروند واکنش مسئولان اجرایی را هم دنبال داشت طوری که «سکینه سادات پاد» در کسوت دستیار رییس جمهوری هیچ یک از دو طرف دعوا را تایید نکرد و تلویحا رفتار هر دو را نادرست دانست. اما اولین واکنش‌ها را در شبکه‌های تلویزیونی صهیونیستی و سعودی با ذوق زدگی مجریان آنها دیده شد طوری که با افزودن اطلاعاتی نادرست (مانند مادر بودن زن جوان) از این فیلم گزارش‎ها ساختند و کارشناسانی که مدت‌ها غایب بودند سر و کله شان پیدا شد. موضوعی که اینجا ختم به خیر شد، از ۱۰ هزار کیلومتری مدعی پیدا کرد تا از واشنگتن و لندن بر آتش خاموش شده نفت بریزند. 

ضعف حجاب، کار درستی نیست

همان‌هایی که تکاپویشان برای ایجاد اختلاف در کشورمان بارها به مردم ثابت شده است. همان دغدغه که رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها بر آن تاکید داشتند. ایشان در ۲۰ اردیبهشت ۹۶ وقتی به اهمیت «امنیت ملی و آرامش ملی» اشاره می‌فرمودند، بیان داشتند: «سعی کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به‌خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.» ایشان سال گذشته هم در آستانه روز زن فرمودند: «ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.»

همان طور که به عقب برگشتیم تا باردیگر توصیه‌های مقام رهبری را مرور کنیم، فیلم این درگیری را هم به عقب می‌بریم و تصور می‌کنیم اگر این روحانی دست به چنین کاری نمی‌زد و فیلم نمی‌گرفت چه می‌شد؟ اگر زن جوان به جای درگیر شدن و فریاد زدن به انتظامات مراجعه و تصویربرداری مخفیانه را قانونی پیگیری می‌کرد، چه می‌شد؟ در هر دو صورت هیچ تنشی رخ نداده بود و مردمی که با ناملایمات زیادی درگیر هستند مجبور نبودند هزینه این رفتارهای نادرست را بپردازند.