آگاه: تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج به بهانه نوسازی، یکی از قدیمیترین تماشاخانههای تهران را که بخش مهمی از تاریخ شفاهی تئاتر ایران را در دل جای داده است، با خطر فروریختن مواجه کرده است. اواخر سال۱۴۰۲، ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج با هدف نوسازی تخلیه شد اما آنچه اکنون مطرح شده خبرِ تخریب این ساختمان است، ساختمانی که قرار بوده تا در طرح توسعه سنگلج به این تماشاخانه ملحق شود. ۳۰سال از ساخت این ساختمان میگذرد و بهنوعی این دو ساختمان در گذر زمان به یکدیگر تکیه کردهاند. جامعه تئاتری، تعزیهخوانها، هنرمندان آیینی و سنتی و دانشجویان تئاتر از سال۹۱ که «طرح توسعه سنگلج» مطرح شد، طومارهایی را منتشر کردند و این طرح ازسوی بزرگان این عرصه نظیر زندهیادان عزتالله انتظامی و داود رشیدی با شهردار و شورای شهر وقت تهران مطرح شد. باتوجهبه اینکه در زمان آقای قالیباف، شهردار وقت تهران، طرح توسعه سنگلج به نوعی تصویب شده بود، قرار بود این ساختمان بهعنوان یک ساختمان کمککننده فعالیتهای تماشاخانه سنگلج در کنار مجموعه باشد. حتی در این طرح نوشته شده بود که نیازی به تخریب و نوسازی بنا نیست، بلکه با انجام یک بازسازی، به یک بلک باکس، چند پلاتوی تمرین و گالری موزه تئاتر تهران تبدیل میشود.
اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری این طرح بود اما اکنون با نادیده گرفتنِ طرح توسعه ابراز تاسف کرده و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شده است و معتقد است حرکت فعلی شهرداری تهران در تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، نادیدهگرفتن ساعتها کار کارشناسی و جلسات کارشناسی کمیسیونهای مختلف شهرداری تهران و همچنین بیاعتنایی به خواسته هنرمندان است. در تخریب این ساختمان، یک اقدام غیرقانونی شکل گرفته، چراکه تماشاخانه در آذرماه ۱۳۸۸ در فهرست میراث ملی ثبت شده است؛ بنابراین مطابق قانون باید حریم تعیین شود و اگر حریم ثبت و تعیین نشود، تخریبِ پلاکِ چسبیده به ملک مجاز نیست و حق تخریب ساختمان وجود ندارد و حتی با تعیین شدن حریم و امکانِ تخریب نباید مرتفعتر از ساختمان تماشاخانه ساخته شود. باتوجه به اینکه در دهه۶۰، قسمتی نزدیک به گیشه فرونشست داشته است، شهردار و مسئولان شهرداری بهویژه شهرداری منطقه۱۲، کارشناسان میراث فرهنگی، رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی، وزیر محترم و وزارتخانه باید در این خصوص اقدام کرده و وضعیت حفاظت و حمایت از تماشاخانه سنگلج را مشخص کنند.