۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵

جشنواره هفتادوهفتم فیلم کن از ۲۵اردیبهشت تا ۵خرداد برگزار خواهد شد. ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی برعهده «گرتا گرویک»، بازیگر و فیلمساز آمریکایی است. افتتاحیه این جشنواره با فیلم کوئنتین دوپیو «پرده دوم» است که فیلمسازی فرانسوی و مولف است. این فیلم در ژانر کمدی ساخته شده است.

آگاه: جشنواره امسال کن در چند بخش مسابقه اصلی با ۱۶فیلم، نوعی نگاه با ۱۸فیلم، غیررقابتی با چهار فیلم، کن پریمیر با ۶فیلم، نیمه‌شب با چهار فیلم و بخش ویژه با پنج فیلم برگزار می‌شود. علاوه‌بر آن نیز ستارگانی چون فرانسیس فورد کاپولا با فیلم «مگالوپولیس» و جورج لوکاس با فیلم «افق، یک حماسه آمریکایی» کوین کاستنر و همچنین به‌عنوان مهمان افتخاری در این جشنواره حضور خواهند داشت. در اختتامیه جشنواره فیلم کن که قرار است در روز شنبه پنجم خردادماه برگزار شود، نخل طلای افتخاری به جورج لوکاس اهدا خواهد شد.  چندی پیش از پوستر هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن رونمایی شد.

طراحان لیونل آوینیون و داستفان دو ویویس هستند که در دوره‌های دیگری هم طراحی پوستر این جشنواره را انجام داده‌اند. این‌بار آنها به‌سراغ تصویری از فیلم «راپسودی در ماه اوت» اثر آکیرا کوروساوا در ۱۹۹۱ رفته‌اند (راپسودی به قطعات اپیزودیک موسیقی حماسی گویند). این پوستر علاوه‌بر آنکه به اثری از یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان و شیفتگان تاریخ سینما اشاره دارد، یادی است از قربانیان بمباران اتمی ناکازاکی که به نظر می‌آید به شکلی تلمیحی از پدیده اشغال و نسل‌کشی غیر نظامیان و مردم بی‌گناه در غزه و فلسطین یاد می‌کند. همچنین نمایی است از «در کنار هم بودن» در عصر تنهایی انسان که این عنصر همدلانه مهم را در خلال درگیری‌های وابسته به زندگی مدرن اغلب فراموش می‌کند. اضافه بر آن، این تصویر، تداعی تماشای صحنه‌ای است که برای ما یادآور سینماست. این پوستر به‌خوبی توانسته از آنچه مدنظر دارد به دور از عناصر بصری گل‌درشت و واضح، سخن بگوید.