۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲٬۱۰۱

حواشی فیلم سینمایی«بی‌بدن» پیش از آغاز جشنواره شروع شد و تا امروز ادامه یافته است. این فیلم که یک ملودرام اجتماعی_جنایی است، داستان پرونده‌ای بغرنج را که در دهه ۹۰ جنجال به پا کرد، به تصویر می‌کشد اما علی‌رغم قصه نسبتا خوبی که دارد به بخش رقابتی جشنواره راه نیافت. اما عوامل فیلم هم ساکت نماندند و با جنجال‌هایی که ایجاد کردند، تلاش دارند تا فیلم را به بخش رقابتی جشنواره بکشانند.

جشنواره در برابر «بی‌بدن» تسلیم می‌شود!

آگاه، الناز برکاتی _ خبرنگار سرویس فرهنگی: جشنواره فیلم فجر که هرساله حواشی خاص خود را دارد، امسال هم از حواشی مستثنی نیست. در این روزهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، حرف و حدیث‌های فیلم سینمایی «بی‌بدن» به نویسندگی کاظم دانشی و کارگردانی مرتضی عیزاده، به قدری زیاد شده است که دست‌اندرکاران فیلم و مسئولان جشنواره درحال پاسخ دادن به اتهامات علیه یکدیگر هستند.

جنجال شاکردوست در پردیس سینمایی کوروش

حواشی این فیلم در نخستین روز از جشنواره با غوغای الناز شاکردوست، بازیگر زن این فیلم، در پردیس سینمایی کوروش آغاز شد و این حواشی تاکنون ادامه دارد. شاکردوست به شدت به جشنواره فیلم فجر و برگزار کنندگان آن اعتراض کرد. او که به برخورد مسئولان سازمان سینمایی و دبیر جشنواره با این فیلم معترض بود، اعلام کرد که تمام تریبون‌هایی که او می‌توانست از طریق آن‌ها با مردم ارتباط برقرار کند از او سلب شده است.

فیلمنامه‌ای لو رفته در جشنواره فیلم فجر

در اصل می‌توان گفت، حاشیه‌های فیلم سینمایی «بی‌بدن» از آخرین روزهای دی ماه ۱۴۰۲، از آنجایی که سایت مشرق نیوز فیلمنامه را لو داد، آغاز شد. باتوجه به ادعای این سایت، فیلم سینمایی «بی‌بدن» جزئیات پرونده جنایی قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی را درحالی به تصویر می‌کشد که خانواده غزاله از ساخت این فیلم راضی نیستند. غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که در ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ از خانه خارج و پس از آن ناپدید شد و هرگز اثری از او یافت نشد، پس از گزارش مفقودی توسط خانواده شکور، تحقیقات پلیس نشان داد که غزاله به قصد دیدار با آرمان عبدالعالی، همکلاسی پسر خود از خانه خارج شده و پس از آن ناپدید شده‌است. همین مسئله باعث شد تا برخی از رسانه‌ها هم به ساخت این فیلم واکنش نشان دادند و با این استدلال که فیلمی ضد امنیتی است تلاش داشتند تا از ساخت فیلم جلوگیری کنند. شاید این عوامل موجب شد تا جای اینکه فیلم در بخش رقابتی سودای سیمرغ قرار گیرد، به بخش نگاه نو جشنواره فیلم راه یابد.

انکارهای بی‌پایان در خصوص اقتباس

این در حالی است که کاظم دانشی، نویسنده فیلم معتقد است، «بی‌ بدن» از چند پرونده مشابه این چنینی نوشته شده و شایعه‌هایی وجود دارد که از یک پرونده خاص بوده اما این طور نیست و همچون فیلمنامه «علفزار» از روی چند پرونده نوشته شده است.

باتوجه به اینکه این فیلم، اثری جسور و اقتباسی از یک پرونده قضایی است و با هدف قبیح شمردن شعار«نه به اعدام» به دفاع از حکم خدا در خصوص قصاص و حق بخشش پرداخته و مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند، یک درام اجتماعی-جنایی با شخصیت‌پردازی ضعیف دارد. با این حال قصه خوبی است که می‌توانست در بخش رقابتی حضور داشته باشد.

تصمیم مجتبی امینی درباره «بی‌بدن»

واقعیت این است که بازتاب وضعیت ایجاد شده برای فیلم «بی بدن» در میان بخشی از اهالی سینما این است که مجتبی امینی، دبیر جشنواره در حذف این فیلم دست داشته است. مجتبی امینی در خصوص این حواشی بیان کرد: «فیلم «بی‌بدن» که دوستان زحمت کشیدند به جشنواره برسانند که فیلمبرداری آن تا چند روز مانده جشنواره هم ادامه داشت در زمان بازبینی هیات انتخاب، فیلم به صورت کامل به جشنواره ارائه نشده بود و حدود نیمی از آن ارائه شده بود و هیات انتخاب فیلم را ناقص دیدند.»

 محمدرضا عباسیان، یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در تازه‌ترین اظهارنظرش در برنامه «صبح ایرانی» گفته است: «فیلم بی بدن حتی نباید در بخش نگاهی نو راه می‌یافت، چون اصل بازبینی تحت فشار عوامل دولتی فیلم اتفاق افتاد.» خزایی، رییس سازمان سینمایی هم درباره حواشی فیلم «بی بدن» گفت: «فیلم خوبی است اما در زمان مقرر آماده نشد و هیات انتخاب فقط توانست ۵۸ دقیقه از این فیلم را مشاهده کند و شرایط برای انتخاب میسر نشد.»

اعتراض قهرگونه بازیگران

نشست خبری فیلم «بی بدن» در روز ۱۳ بهمن؛ دومین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور سید مصطفی احمدی تهیه کننده، کاظم دانشی نویسنده، حبیب خزایی فر موسیقی، مهدی صیاد چهره پرداز، مرتضی علیزاده کارگردان، مهدی سعدی تدوینگر، مهران ممدوح مدیرفیلمبرداری، امیر زاغری طراح صحنه و اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. اما عدم حضور بازیگران این فیلم از دیگر حواشی «بی‌بدن» بود که شاید اعتراضی بود به اینکه فیلم به سودای سیمرغ راه نیافته است.

با تمام این حواشی، اصرار و پافشاری عوامل و غوغای شاکردوست در روز نخست جشنواره، موجب شد تا تصمیم بر آن باشد که «بی‌بدن» به سودای سیمرغ بازگردد. محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حضور فیلم سینمایی «بی بدن»، در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توضیح داد: «بعدازظهر امروز (چهارشنبه ۱۸ بهمن) آقای امینی دبیر جشنواره درباره این موضوع توضیحات لازم را ارایه خواهد کرد. آقای امینی برای برگزاری جشنواره امسال زحمات بسیاری کشیده که جا دارد از او تشکر کنم.»

بازگشت به سودای سیمرغ

با گذشت هفت روز از جشنواره فیلم فجر، حضور این فیلم در بخش سودای سیمرغ به مثابه آن است که عوامل برگزارکننده جشنواره، قوانین خود را نقض کرده و در برابر اتهامات و درخواست عوامل «بی‌بدن» سر خم کرده‌اند. اگر این فیلم از همان ابتدا در بخش رقابتی و در برابر آرای مردمی قرار می‌گرفت، عواملش هم تا این حد حق به جانب برخورد نمی‌کردند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.