آگاه: تعداد آثار تولیدشده از چهره عمومی و زندگی مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران بهطورکلی کم است. بخش عمده علت آن به ملاحظه مسائل امنیتی در کشور و اجتناب از بازنمایی آن در معرض دید عموم بازمیگردد. باوجوداین بزنگاههای تاریخی و اجتماعی مهمی هستند که بعد از گذشت سالها کموبیش خود سوژه ساخت یک فیلم شدهاند تا تصویری درست از آن در نگاه عموم ایجاد شده و در راستای آگاهیبخشی که مهمترین رسالت رسانه است، درستترین اطلاعات را به مخاطب برای داشتن دیدگاهی واقعبینانه دهد.
فیلمهایی بر مبنای جریان نفوذ
ازآنجاییکه بازنمایی چهرههای سیاسی عمدتا برای تولید اثری درباره خود این مقام نبوده و بیشتر برای ارائه تصویری از شرایط و وضعیت اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی و اقتصادی در دورهای خاص است، تصویر دورههای مختلف ریاستجمهوری در ایران نیز وابسته و در پیوند با این وقایع ساخته و پرداخته شده و اثری بر مبنای زندگینامه یا شرح بخشی از زندگی رییسجمهوریهای ایران در دورههای مختلف نیست.
فیلم ماجرای نیمروز| یکی از دورههایی که آثار زیادی درباره آن در قالبهای نمایشی مختلفی ساخته شده و اغلب هم به ذائقه مخاطب خوش آمده، دهه60 خورشیدی است که بستر بسیاری از حوادث مهم سیاسی بعد از انقلاب اسلامی است و بخشی از این وقایع پیرامون ریاستجمهوری وقت یعنی شهید محمدعلی رجایی رخ داده است و بر همین مبنا، این شخصیت در بسیاری از آثار نمایشی حضوری هرچند کوتاه داشته و دارد. در سکانسی از فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان خبر بهشهادترسیدن محمدعلی رجایی، رییسجمهوری وقت ایران و محمدجواد باهنر، نخستوزیر او به چند تن از افراد دستگاه امنیتی آن زمان در ایران میرسد و به نحوی ماجرای این ترور و توان واقعی دستگاه امنیتی وقت برای مقابله یا جلوگیری از آن به نمایش درمیآید.
فیلم «ضد» | یکی دیگر از آثاری که اشارهای به ریاستجمهوری ایران در آن وجود دارد فیلم «ضد» اثر امیرعباس ربیعی است که در انتهای فیلم، بازیگری که نقش نفوذی را ایفا میکند و الهامگرفته از شخصیتهای اینچنینی در واقعیت است به دفتر ریاستجمهوری وقت، یعنی شهید محمدعلی رجایی میرود. شهید محمدعلی رجایی، دومین رییسجمهوری ایران در دهه60 و سالهای ابتدای انقلاب اسلامی بود که تنها پس از 28روز از انتصاب او به این سمت، در حادثه ترور به شهادت رسید.
فیلمی بر مبنای کنش اجتماعی و سیاسی
فیلم «خروج» | این فیلم را ابراهیم حاتمیکیا در سال1398 ساخته است که درنهایت در سال1399 بهصورت آنلاین اکران شد. «خروج» داستان گروهی از کشاورزان روستایی را روایت میکند که شرکت سهامی آب، هنگام تخلیه سد آب شور به اشتباه آب را روانه زمینهای کشاورزی آنها میکند و باعث خرابی تمامی محصولات آنها میشود. آنها پس از آنکه از طریق مسئولان سد، دهیار، بخشدار و امام جمعه موفق به حل مشکلشان نمیشوند، تصمیم میگیرند که نزد رییسجمهوری بروند و مشکلشان را با او در میان بگذارند. این گروه با تراکتور از روستای خود بهسمت تهران عازم میشوند و طولی نمیکشد که خبر سفر آنها در تمام رسانهها پخش میشود و این موضوع باعث ایجاد محبوبیت و مشکلاتی برای آنها میشود. چهرهای که در این اثر از مقام رییسجمهوری بازنمایی میشود به اقتضای شرایط و وضعیت اجتماعی وقت در دوره دولت دوازدهم، چهره مطلوبی از ریاستجمهوری نیست و نگاهی کاملا انتقادی و مطالبهگرانه به آن دارد.
بادیگارد |این فیلم نیز ساخته ابراهیم حاتمیکیاست که در سال1394 اکران شد و به مسئله امنیت ملی بر پایه چالش محافظت از شخصیتهای مهم و ابهام بادیگارد شدن یا محافظ ماندن میپردازد که داستان آن به ترور یک وزیر طی بازدید از یک منطقه با هلیکوپتر میپردازد و حاج حیدر که پاسدار و مسئول سرتیم محافظت او بوده اشاره دارد که در نتیجه آن وزیر شهید شده و حاج حیدر بازخواست میشود و بهعنوان سرتیم یک دانشمند هستهای انتخاب و در صحنه ترور آن دانشمند، خودش را سپر کرده و به شهادت میرسد. در یکی سکانسهای مهم این فیلم، در چالشی که حاج حیدر با مدیر عالیرتبه خود دارد قاب عکسی از دوران ریاستجمهوری محمدعلی رجایی و محافظت او از این شهید نمایش داده میشود که وجود این رییسجمهوری شهید در چند سکانس دیگر نیز مشهود بوده و اشاره به تفاوت شرایط خدمت در دهه 60 و وضعیت وقت دارد.
سکانسی از فیلم بادیگارد
سکانسی از فیلم ماجرای نیمروز