۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷

لیلی معرفی ـ خبرنگار گروه جامعه: هفته سی ام و پایانی بیست و سومین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر از ساعت ۱۹ روز شنبه ۱۲ خرداد با برگزاری ۸ دیدار همزمان شروع شد تا تکلیف تیم قهرمان از بین دو تیم استقلال و پرسپولیس مشخص شود.

آگاه: هفته سی ام لیگ برتر فوتبال، شب گذشته با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. تک گل پرسپولیس را گیورگی کولسیانی در دقیقه ۸۶ به ثمر رساند. شاگردان اوسمار که بازی مهیجی را  را درمقابل مس رفسنجان به نمایش گذاشتند با نتیجه یک بر هیچ به پیروزی رسیدند و جام لیگ را با خود به خانه بردند. شاگردان جواد نکونام نیز به مقام نایب قهرمانی لیگ رسیدند و دوم شدند. در این بازی که مقابل تیم قعر جدولی پیکان برگزار شد مهرداد محمدی برای استقلال دبل کرد.

همچنین در پایان دیدارهای امروز از بین سه تیم پیکان، فولاد و استقلال خوزستان یکی به همراه صنعت نفت که پیش از این سقوطش را قطعی کرده بود، راهی لیگ دسته اول خواهند شد.

حالا که لیگ تمام شده است بهتر می‌توان فراز و فرودهای آن را بررسی کرد. این فصل لیگ برتر دارای حواشی بسیاری بود که به چند مورد از حواشی نیم‌فصل دوم می‌پردازیم.

خداحافظی با گل‌محمدی

اوسمار ویرا، مربی برزیلی که در دو سال گذشته دستیار یحیی گل‌محمدی در تیم فوتبال پرسپولیس بوده، بلافاصله بعد از رفتن یحیی به گزینه اصلی هدایت این تیم تبدیل شده بود اما فشار هواداران باعث شد تا درویش در آن بازه زمانی بی‌خیال این اتفاق شود اما در آخر به سرمربی‌گری تیم پرسپولیس رسید.

دعوای نکونام و خطیر

اختلاف بین مدیریت و سرمربی باشگاه استقلال در سال جدید وارد مرحله دیگری شد که البته باوجود پایان لیگ به نظر می‌رسد داستان همچنان ادامه یابد. پس از مواردی که بعد از بازی تیم ملی با ترکمنستان در کانال رسمی باشگاه استقلال منتشر شد، مربیان استقلال با صراحت متنی را منتشر کرده و دقیقا برخلاف نظر باشگاه مدعی شدند اعتراض به نفرات انتخاب شده و استفاده نکردن از آنها اصلا در شأن استقلال و تیم ملی نیست! ادعایی که کاملا نشان می‌دهد جواد نکونام و علی خطیر سال جدید را نیز با اختلافات آغاز کرده‌اند. کادر فنی استقلال در آغاز دور جدید تمرینات این تیم پس از تعطیلات نوروزی مدعی بودند تحت هیچ شرایطی نباید امیر قلعه‌نویی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی بابت استفاده کردن یا استفاده نکردن از هیچ بازیکنی تحت فشار گذاشت، چون این کار موجب می‌شود ملی‌پوشان استقلال نگران باشند که مبادا به خاطر این بحث‌های رسانه‌ای جایگاه خودشان را از دست بدهند و بازیکنان دعوت‌نشده نیز دچار این اضطراب شوند که شاید کادر فنی تیم ملی آنها را دعوت نکند، چون شاید بر این باور باشد که درصورت فراخواندن این نفرات به اتخاذ موضع انفعالی متهم شود!

مصدوم شدن بیرانوند

باوجوداین در خلال این فصل از رقابت‌های لیگ برتر علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس که قبل از آغاز فصل بابت حضورش در این تیم حاشیه‌هایی به وجود آورده بود، به‌دلیل محرومیت و البته مصدومیت نتوانست در همه بازی‌های پرسپولیس به میدان برود. به همین علت امیررضا رفیعی، دروازه‌بان ۲۲ساله این تیم که سابقه پوشیدن پیراهن نساجی را هم در کارنامه دارد، در جدال با ذوب‌آهن و گل‌گهر به میدان برود و ضمن ارائه بازی‌های قابل‌قبول دو کلین‌شیت را از خود برجای بگذارد تا با چنین عملکردی موجب شود قرمزها قید جذب دروازه‌بان دیگر را بزنند و صد البته ثابت کند علی بیرو هم در پرسپولیس جانشین دارد.

پرونده فساد مس رفسنجان

فساد گسترده در فوتبال ایران که به‌دلیل گردش مالی بالا در این حوزه پیش آمده به کالچوپولی ایرانی تشبیه شده است. این فساد مربوط‌به تخلفات مالی و تبادل رشوه در باشگاه مس رفسنجان در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ است.

وقتی تیم مدیریتی باشگاه مس رفسنجان تغییر کرد، مدیران جدید متوجه بدهی ۲۲۰میلیاردی شدند و در ادامه بعد از بررسی اسناد مالی باشگاه مشخص می‌شود که برای بخش زیادی از هزینه‌هایی که انجام‌شده هیچ سند مالی وجود ندارد. در ادامه با ورود نهادهای اطلاعاتی و بررسی تراکنش‌های مالی حساب باشگاه مس رفسنجان، مشخص می‌شود ارقام سنگینی از حساب این باشگاه به حساب سه صراف واریز شده است. در ادامه بعد از احضار این صراف‌ها، مشخص می‌شود که آنها این ارقام را در قبال فروش ۴۰۰سکه طلا و مقادیری دلار و یورو دریافت کرده‌اند. با احضار مدیران پیشین باشگاه مس رفسنجان، آنان مدعی می‌شوند که سکه‌ها و دلارها به درخواست سرمربی وقت تیم‌شان به افرادی که او تعیین کرده پرداخت شده اما سندی دراین‌باره در باشگاه ثبت نشده است. در ادامه این موضوع که تابه‌حال نیز ادامه دارد و به مراجع قضایی فرستاده شده نام افراد سرشناس در لیگ ایران به چشم می‌خورد.

کامبک پرسپولیس به سبک رئال‌مادرید

تبدیل شکست ۳ بر صفر به برد ۴ بر ۳ مقابل استقلال خوزستان هم یکی از شگفتی‌های سرخپوشان پایتخت در بازی‌های اخیر بود. این برای دومین‌بار بود که تیمی در تاریخ لیگ برتر توانسته عقب‌افتادگی با سه گل را جبران کند.

حاشیه‌های عبدالله ویسی

عبدالله ویسی به‌دلیل اظهاراتش در کنفرانس خبری پس از دیدار فولاد خوزستان مقابل آلومینیوم اراک در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر با جریمه عجیب دومیلیاردی که سازمان لیگ اخیرا در قوانین خود وضع کرده که پس از اعتراض ویسی جریمه دومیلیاردی او ۵۰میلیون شد!

آتش‌بازی در ورزشگاه

از دیگر لحظات مهیج و مثبت این لیگ آتش‌بازی‌ها و بنرهای جذاب هواداران در استادیوم‌ها بود که پوششی جهانی را با خود به همراه داشت.

توهین به خانم‌های طرفدار پرسپولیس ازسوی لیدر سپاهان

یکی از لیدرهای مسن سپاهان حرف‌های عجیب و زشتی را درمورد زنان پرسپولیسی بر زبان آورد که ویدیوی آن به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. سیدجلال حسینی، مربی پرسپولیس در استوری اینستاگرام خود به این توهین واکنش بسیار تندی نشان داد و نوشت که اگر باشگاه سپاهان با این رفتار زننده برخورد نکند، حتما در شکل‌گیری آن نقش داشته است. نهادهای امنیتی هم با پیگیری هرچه سریع این موضوع، لیدر هتاک را بازداشت کردند. سرانجام باشگاه سپاهان نیز او را ۱۰سال محروم کرد.

لباس سیاه نکونام

ماجرای دعوا بر سر رنگ پیراهن تیم فولاد در بازی برابر استقلال آنقدر سخیف و پیش‌پاافتاده بود که بسیاری از افراد حاضر در دو باشگاه استقلال و فولاد هم حاضر نشدند درمورد آن صحبت کنند. اما همین ماجرای پیش‌پاافتاده تصویر بدی از فوتبال ما به جهان نشان داد. درحالی‌که جواد نکونام همواره در کنار زمین با پیراهن و لباس مشکی ظاهر می‌شود و به خوش‌یمن بودن این رنگ لباس اذعان کرده بود، بعد از اینکه در جریان تصمیم فولادی‌ها برای استفاده از رنگ مشکی قرار گرفت، خواهان تغییر رنگ لباس حریف شد تا مجبور نشود لباس خوش‌یمن خود را نپوشد! این ماجرا تمام ساعات منتهی به بازی استقلال و فولاد را به خود اختصاص داد. اما وقتی نکونام وقتی وارد ورزشگاه شد، لباس سفید به تن داشت. بسیاری از این نشانه تعبیر به یک اتفاق مثبت کردند و گفتند خدا را شکر که همه‌چیز شایعه بود اما بازی که شروع شد، او با همان لباس همیشگی مشکی لب خط بود!