آگاه: سعیدرضا عاملی بیان داشت: رهبر حکیم انقلاب یک دهه بهصورت مستقیم با نسل جوان آمریکا و اروپا سخن گفتند تا آگاهی این نسل را نسبت به حقیقت اسلام و حقایق مرتبط با نظام سلطه دولتی آمریکا را برانگیزند.
وی با اشاره به سه نامه رهبر معظم انقلاب ادامه داد: نامه نخست مقام معظم رهبری در اول بهمن سال۱۳۹۳ نگارش شد؛ مقام معظم رهبری در این نامه بر مظلومیت اسلام تاکید کردند و بر خطرات اسلامهراسی و دیگریهراسیهایی که منجر به جداکردن جوامع مسلمانان و هدف قراردادن آنها بهعنوان یک جامعه خطرناک، آنهم در بستر نظام سلطه رسانهای آمریکا و رژیمصهیونیستی، تمرکز و تاکید داشتند. این نامه پیام اسلام بهعنوان یک اندیشه پویا، ظلمستیز و همچنین اندیشهای را که در زمان خودش زندگی میکند و مقابل نظام سلطه میایستد و هزینه میدهد مطرح میکند.
عاملی، رییس شورای تحول و ارتقای علومانسانی با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری به نسل جوان غرب اظهار کرد: نامه دوم مقام معظم رهبری با یک فاصله کمتر از یک سال و در آذر سال۱۳۹۴ صادر شد؛ این نامه بر این نکته متمرکز بود که نسل جوان آمریکا، نسبتبه ظلمی که بر مردم فلسطین میشود، آگاه باشند. همچنین رهبری در این نامه یادآور شدند که دولتهای آمریکا و اروپا بهعنوان محور اصلی پرورش ظلم به مردم فلسطین و جهان هستند؛ بنابراین هوشیاری نسبتبه رفتار نظام سلطه ازسوی مقام معظم رهبری مسیری نیست که تنها امروز و در پی نامه سوم بیان شده باشد.
وی با اشاره به سومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکایی و بهویژه دانشجویان آمریکایی که نسبتبه ظلم دولت آمریکا در حق مردم مظلوم غزه بپا خاستند، اظهار کرد: سومین نامه مقام معظم رهبری خطاب به دانشجویان آمریکایی حائز ویژگیهای زیادی است؛ البته باید به این نکته اشاره کنم که این نامهها همواره نامههای کوتاهی هستند اما حرفهای بزرگی درون آن نهفته و حائز پیامهای مهم تاریخی است.
عاملی با بیان اینکه رمزگشایی از نوع سیاستورزی نظام سلطه نقطه مشترک این نامهها قلمداد میشود، بیان کرد: بههرحال نظام سلطه با زرقوبرق زیبا اما باطن خراب و آلوده و باطنی که دستش به کشتار نسل جوان و نسلکشی در فلسطین آغشته شده، عجین است.
رییس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به دلایل اهمیت نامه سوم مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین ادامه داد: بهواقع یکی از دلایل اهمیت انتشار این نامه، شرایطی است که در آن قرار گرفتهایم. رژیم صهیونیستی از مهر سال گذشته تاکنون بهصورت بیرحمانهای حملاتی را علیه مردم غزه انجام داده که این قبیل اقدامات نظام صهیونیستی با حمایت بیدریغ دولت آمریکا و بهدنبال آن دولتهایی اروپایی و انگلیس بوده و این حملات همچنان ادامهدار است.
عاملی با اشاره به طولانیشدن حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، بیان کرد: درواقع ما در گذشته یعنی سال۱۳۸۵ شاهد جنگ ۳۳روزه لبنان بودیم و این جنگ نهایتا ۳۳روز طول کشید و سرانجام رژیم صهیونیستی بازنده میدان بود و این جنگ را متوقف کرد، اما نسلکشی صهیونیستها علیه مردم فلسطین، نسلکشی بزرگی است و در جریان این نسلکشی، یکمیلیون نفر به خیابانها کشیده شده و در خیابانها زندگی کردند. وی با بیان اینکه مردم فلسطین در ادامه جنگافروزی رژیم صهیونیستی به خیابانها پناه برده و در منطقه رفح پناه گرفتند، گفت: رژیم صهیونیستی جنایتکار، در ادامه اقدام به بمباران منطقه رفح کرد تا به سریال نسلکشی و کشتار خود ادامه دهد.
عاملی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی جهان با بیان اینکه جنگافروزی صهیونیستها باعث کشتار نزدیک به ۴۰هزار فلسطینی و بیش از ۱۷ الی ۱۸هزار کودک معصوم شد، بیان کرد: صهیونیستها درحالی به جنگافروزی و کشتار خود علیه مردم فلسطین ادامه دادند که عمده این مردم در شرایط بسیار ناگوار و در گرسنگی و مجروح بودند که باید گفت این وضعیت، وضعیت بسیار دلخراشی است. پس ما با یک فاجعه عمیق، آنهم در شرایطی که مردم جهان حساس و هوشیار نسبتبه ظلم و بیعدالتی هستند، مواجه هستیم.
عاملی با اشاره به خیزش آگاهانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه سیاستورزی نظام سلطه تاکید کرد: این خیزش آگاهانه درحالحاضر به بسیاری از دانشگاههای دیگر دنیا کشیده شده و در این شرایط به نظر میرسد که این آگاهیبخشی، نیز ثمربخش بوده است.
وی با بیان اینکه نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین، ۶۸۰کلمه بیشتر نبوده است، ولی از محتوای راهبردی قدرتمند برخوردار است، تاکید کرد: ایجاد امید و آگاهی نسبتبه ظلم نظام سلطه همراه با همدلی پدرانه با نسل جوان معترض آمریکایی، روح و پیام اصلی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین است که در آن محورهای مهمی وجود دارد: رهبر حکیم انقلاب تصریح میکنند که «تاریخ درحال ورقخوردن است.» عاملی با اشاره به سایر نکات برجسته نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی تاکید کرد: در این نامه خطاب به دانشجویان آمریکایی گفته شد؛ «شما در جایگاه درست تاریخ قرار گرفتهاید» و این یعنی استقرار در جبهه حق و بهنوعی پیوستن به جبهه مقاومت است.
عاملی، استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دو قسمت این نامه مبحث «تاریخ درحال ورقخوردن است» را تکرار کردند، اظهار کرد: رهبری در این نامه اذعان داشتند که عمق فاجعه حوادثی نیست که امروز در غزه اتفاق میافتد، عمق فاجعه در واقعه حمایت از ظالم و سرپوشگذاشتن بر ظلم نظام صهیونیزم است. این شرایط همراه با آگاهی مردم منجر به ورقخوردن تاریخ و تغییر در معادلات جهانی میشود. مسیر ظلم، مسیر مبارزه با ظلم را پررنگ کرده و خواهد کرد و مسیر سلطه قابل ادامه نیست.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در نامه فوق هفت نکته حائزاهمیت و امیدبخش را مطرح کردند که باید به آنها دقت کرد. عاملی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این نامه به ظلم تاریخی که در تصرف کشور فلسطین صورت گرفته است اشاره داشتند؛ لذا باید به این نکته دقت کنیم که این ظلم، ظلم امروز و دیروز نیست و این ظلم چندین دهه است که علیه مردم فلسطین اعمال میشود.
وی با بیان اینکه صهیونیستها در تصرف کشور فلسطین یک منطقه خوشآبوهوا با امکانات سرزمینی مناسب را انتخاب کردند و نهایتا با ظلم و زور، منطقهای را که از غرب به دریای مدیترانه و از شرق به دریای سرخ وصل میشد تصاحب کردند و بعد بهدنبال توسعه تصرفات خود رفتند، ادامه داد: این در حالی است که صهیونیستها خانه و کاشانه فلسطینیها را سرزمین خود محسوب و آن را غصب کرده و جای ظالم و مظلوم را عوض و خود را قربانی کشتارجمعی هولوکاست اعلام کردند. این در حالی است که رژیم اسرائیل سالهاست که خود عامل کشتارجمعی است و یکی از تلخترین و فاجعهآمیزترین کشتارهای جمعی را در غزه به وجود آورده و همچنان این فاجعه اجتماعی ادامه دارد.
عاملی با بیان اینکه صهیونیستها همواره تلاش میکردند تا خودشان را در موضع مظلومنمایی نگاه دارند، تصریح کرد: آنها به کشتارهای جمعی اعم از کشتارهای جمعی آفریقا، میانمار و جمعیت بزرگ کشتگان جنگ ویتنام و همین جنگهای اخیر در افغانستان، یمن، عراق و جنگ ظالمانه علیه مردم شریف ایران بیتوجه بوده و اساسا در این جنگها هم در طرف ظالم قرار میگرفتهاند؛ بنابراین یکی از نکاتی که همواره صهیونیستها را بهاصطلاح، زخمی میسازد این است که سخن از کشتارجمعی سایر ملتها شود.
رییس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به موضوع نسلکشی رژیم آپارتاید صهیونیست، بیان کرد: این رفتار ادامه رفتار بهشدت ظالمانه دهها سال گذشته است و این مسئله نکته مهمی است و در نامه رهبر حکیم انقلاب به آن اشاره شده است. همچنین در این نامه اشاره شده که فلسطین یک کشور مستقل و متشکل از مسلمانان، مسیحیها و یهودیهاست. وی با بیان اینکه به اذعان مقام معظم رهبری مسائل درباره فلسطین تنها مرتبط با دفاع از مسلمانان نیست و عمده مسائل منتج به دفاع از استقلال فلسطین و تمامیت آن و تامین و احیای حقوق مردم فلسطین است، ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در این نامه و در نکته دیگری اذعان داشتهاند؛ بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متحده آمریکاست. در این بخش این نکته حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری تاکید بر واژه «دولت» ایالاتمتحده آمریکا داشته و این تاکید را بر واژه «ملت» آمریکا ندارند.
وی با بیان اینکه در دولتهای ایالاتمتحده آمریکا از جرج واشنگتن که در سال۱۷۸۹ به قدرت رسید تا جو بایدن که رییسجمهوری چهلوششم آمریکاست، شاهد تاریخی سراسر جنگ و ظلم هستیم. گفت: جرج واشنگتن صاحب بردگان زیاد و طرفدار نظام بردهداری بود و در جنگ بزرگ شد و با جنگ ادامه داد تا امروز که جو بایدن بر قدرت است و اینگونه بیرحمانه از رژیم کودککش اسرائیل دفاع میکند. همچنین طی این ۱۰سال گذشته بیش از ۳۰۰میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی اسرائیل کمک شده است.
عاملی بیان کرد: در جنگ ویتنام که در سال۱۹۵۵ شروع شد یعنی ۱۰سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، یک فاجعه جهانی طی دو دهه اتفاق افتاد و بیش از سهمیلیون انسان غیرنظامی به قتل رسیدند و کشوری را سالها در جنگ و خونریزی قرار داد. سالهای زیادی بومیان آمریکا را قتلعام کردند و نسل آنها را منقرض کرده و متاسفانه این فرهنگ ظلم و سلطهگری ادامه دارد.
عاملی، عضو شورایعالی فضای مجازی تاکید کرد: این دولتها همواره از حقوق بشر صحبت کردند اما حقوق دیگر کشورها را نادیده گرفتند. این دولتها در مقطعی ژاپنهراسی کردند و نهایتا آن فاجعه ناکازاکی و هیروشیما را به وجود آوردند. در دوره دیگری، روسهراسی و مخدوشسازی چهره اتحاد جماهیر شوروی را مطرح کردند که درنهایت منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. وی با بیان اینکه دولتهای ایالاتمتحده در کشوری همچون آلمان سعی کردند فجایع دیگری را به وجود آورند، اظهار کرد: بهواقع ریشههای جنگ جهانی اول و دوم در آمریکا قرار دارد و عامل اصلی بسیاری از فجایع تاریخ معاصر با سیاستها و اقدامات آمریکا گره خورده است. همچنین دولتهای ایالاتمتحده آمریکا فجایع دیگری را در همین چند دهه گذشته در جهان ایجاد کردند.
وی با بیان اینکه ماهیت دولت آمریکا نسبتبه حقوق دیگران با گزارههایی بسیار کوتاه در نامه رهبری مورداشاره قرار گرفته است، تاکید کرد: در این نامه اذعان شده که آمریکا از یک اخمکردن به رژیم صهیونیستی پرهیز میکند و اگر در جایی هم مجبور شود نکات خاصی را مطرح کنند، از ریاکاری آنها سرچشمه میگیرد؛ بنابراین وضعیت فوق یک وضعیت نابسامان است.
عاملی با بیان اینکه در نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین اشاراتی به بنگاه رسانه نظام صهیونیستی شده است، تاکید کرد: رهبری در این بخش اذعان دارند که این بنگاه تلاش دارد تا اعمال بد را خوب جلوه داده و اعمال خوب را بد جلوه دهد یا اینکه ظلم را عدالت و عدالت را ظلم معرفی کند. این نوع تحریف تاریخی و واقعیتهای اجتماعی منجر به جابهجایی ارزشها شده است و در بسیار از موارد موجه شکلگیری گفتمانها و هنجارهای غلط شده و میشود. همچنین رهبری در این نامه تاکید داشتند که این بنگاه رسانهای حتی به واژگان هم نیز رحم نمیکند.
وی با بیان اینکه دموکراسی، تروریسم و عدالت مفاهیم و تعاریف خاص خود را دارد، تاکید کرد: بااینحال این بنگاه رسانهای از تعاریف درست این واژهها پرهیز میکنند. عاملی با بیان اینکه ملت فلسطین در رویارویی با تهاجم صهیونیستها تنها از خود دفاع میکنند، اظهار کرد: در دوره طولانی، فلسطینیها با سنگ پاسخ اسرائیلیها را میدادند اما امروز قدرت پیدا کرده و با سلاح نظامی جواب اسرائیلیها را میدهند و خود تولیدکننده سلاحهای بازدارنده شدهاند. آن هم جوابی بود به سمت سپر آهنینی که بههرحال معلوم شد سپر آهنینی وجود ندارد و این تنها یک قدرت پوشالی بوده که جلوهگری رسانهای داشته است. این در حالی است که این رسانهها بودند که قدرت پوشالی برای رژیم غاصب صهیونیستی و سپر آهنین آن ایجاد کرده بودند.
وی با بیان اینکه از کودک زخمدیده تا انسانهای گرسنه فلسطینی مشغول دفاع از سرزمین خود هستند، تاکید کرد: طبق بسیاری از گزارشها، فلسطینیها درحالحاضر در وضعیت فاجعهباری قرار دارند، لذا بسیاری از این موارد محورهایی بود که در این نامه پررنگ و برجسته شد.
عاملی با اشاره به فرازهای پایانی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین اظهار کرد: در این بخش هم نیز دو نکته برجسته وجود دارد؛ مقام معظم رهبری در این بخش، روی دو درسی که میتوان از قرآن کریم گرفت، تاکید کردند؛ یکی از این درسها، درس مقاومت است، لذا مقام معظم رهبری در فراز پایانی این نامه بر مقاومت تاکید دارند، آن هم به این دلیل که مقاومت تنها یک ارزش بهعنوان یک حُسن مستقل نیست، مقاومت ارزشی است که بر همه عرصههای زندگی سرایت میکند و نقش اثرگذاری بر همه فضیلتها دارد.
عاملی تاکید کرد: اگر مقاومت شکل گیرد، در کنار این مقاومت احیای بسیاری از ارزشهای انسانی و همچنین استقرار عدالت و مبارزه با ظلم اتفاق میافتد. عاملی با بیان اینکه مقاومت بهاصطلاح شرط مهمی است که میتواند وضعیت را تغییر دهد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در نکته دوم فراز پایانی این نامه اشاره به آن پیام اصلی قرآنی دارند که «نه ستم کن و نه ستم بپذیر»، چراکه پیام اصلی قرآن این است که از ستم به دیگران پرهیز کن و ستم هم نپذیر. البته برخی عنوان میکنند که به دیگران ستم نکن و روی بخش دوم آن را تاکید ندارند که باید گفت دو بخش این سخن، دو بال یک پرواز است. وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در فرازهای پایانی این نامه یک جمله ابهامآمیزی را مطرح میکنند که به اعتقاد بنده در ابهامآمیز بودن این جمله نکات برجسته نهفته است و آن توصیه کلی به آشنایی با قرآن است و دیگر وارد جزئیات نمیشوند. بااینحال مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی تاکید دارند که کتاب قرآن را که مکمل پیام انبیاست بخوانند و با آن آشنا شوند.
عاملی در ادامه تصریح کرد: در نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی موضوعاتی همچون ورقخوردن تاریخ، در جبهه حق قرارگرفتن دانشجویان معترض آمریکایی، همچنین مقاومتکردن مطرح شده است. همچنین مقام معظم رهبری در نامه دومشان به جوانان اروپایی تاکید دارند که مسیر مبارزه یک مسیر مبارزه کوتاهمدت نیست و باید مقاومت کرد تا این مسیر تغییر کرده و ما شاهد استقرار عدالت در جهان شویم. وی در ادامه با اشاره دلایل نامهنگاری مقام معظم رهبری به دانشجویان اعم از جوانان دانشگاههای کلمبیا، استنفورد، هاروارد... و بسیاری از دانشگاههای اروپایی، بیان کرد: گاهی برخی احساس میکنند که چرا مقام معظم رهبری این نامهها را خطاب به جوانان جهان نمینویسند؟ واقعیت این است که امروز مرکز نظام سلطه متاسفانه در ایالاتمتحده آمریکاست و این اروپا و آمریکای شمالی منشأ استمرار بسیاری از ظلمهای کنونی در جهان است. به همین دلیل است که رهبر فرهیخته و اندیشمند انقلاب اسلامی با جوانان اروپا و آمریکا سخن میگوید که امروز به جبهه مقاومت پیوسته و موجب شدهاند که جبهه مقاومت یک امتداد از غرب آسیا، به سمت آمریکا و اروپا پیدا کند.
عاملی، رییس شورای تحول و ارتقای علومانسانی، ادامه داد: پیام مشترک این نامهها این است که خوانندگان آن از خواب غفلت بیدار شوند و وضعیت موجود را ببینند و همچنین در مسیر و راه خود مقاومت کنند. وی با بیان اینکه محتوای این نامه اشاره دارد که جوانان موقعیت مردم غزه را درک کنند، تاکید کرد: وضعیت و موقعیت مردم غزه بسیار ناگوار بوده است. در محتوای این نامه اشاره شده که در جای این مردم قرار گیرید تا پیرو این تبادل موقعیت، مقداری عمق فاجعهای را که در نظام سلطه رقم میخورد مشاهده کنید. همچنین مقام معظم رهبری در قالب این نامه این امیدواری را به همه مردم جهان دادند که آگاهی منشأ ورقخوردن تاریخ شده و خواهد شد. این آگاهی حتما منشأ شکلگیری مقاومت گسترده و تغییرات جدی در سطح جهانی خواهد بود؛ بنابراین واکنش به نامه فوق هم از همین جهت شکل گرفت.
وی ادامه داد: بنابراین نامه سوم رهبر حکیم انقلاب در همان ساعت اولیه با واکنشهای گسترده در سطح جهان و خصوصا آمریکا و اروپا مواجه شد و بسیاری از سردمداران نظام سیاسی آمریکا را به واکنش وادار کرد. اسکاینیوز، نیویورکتایمز و فاکسنیوز و بسیاری از رسانههای جهان ناگزیر به محتوای نامه پرداختند و مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاههای آمریکا در توییتی در صفحه شخصیاش در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اگر آیتالله را راضی کردهاید، آمریکا را از دست دادهاید.» این نگاه تلویحا به اهمیت نگاه و رویکرد دانشجویان مبارز آمریکایی در مبارزه با ظلم دولت آمریکا بود. استعفای مقامات وزارت خارجه آمریکا، نیز حکایت از دامنه رشد و آگاهی حتی در بدنه دولت آمریکا میکند.
عاملی، عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در پایان تاکید کرد: در جهانی زندگی میکنیم که دیگر ظلم پنهان نمیماند و رسانههای اجتماعی و ارتباطات به لحظه در سراسر جهان، تصویر حقیقی ظلم و ستم را برملا میکند. وجدان هوشیار و آگاه انسانها و پیوندخوردن آنها با حقایق الهی مسیر جدیدی در تاریخ را رقم خواهد زد. ما مفتخریم که این روزهای سیوپنجمین سالگرد رهبری حکیم انقلاب اسلامی را در ادامه رهبرهای الهی امام خمینی را شاهد هستیم که منشأ جریان جدید و تمدنی الهی برای مقابله با ظلم و ستم در جهان است. حتما این مسیر با سختی همراه خواهد بود ولی آیندگان بر این ملت و رهبر، حس افتخار عمیقتری خواهد داشت.
رهبر حکیم انقلاب یک دهه بهصورت مستقیم با نسل جوان آمریکا و اروپا سخن گفتند تا آگاهی این نسل را نسبت به حقیقت اسلام و حقایق مرتبط با نظام سلطه دولتی آمریکا را برانگیزند
نامه دوم مقام معظم رهبری با یک فاصله کمتر از یک سال و در آذر سال۱۳۹۴ صادر شد؛ این نامه بر این نکته متمرکز بود که نسل جوان آمریکا، نسبتبه ظلمی که بر مردم فلسطین میشود، آگاه باشند. همچنین رهبری در این نامه یادآور شدند که دولتهای آمریکا و اروپا بهعنوان محور اصلی پرورش ظلم به مردم فلسطین و جهان هستند؛ بنابراین هوشیاری نسبتبه رفتار نظام سلطه ازسوی مقام معظم رهبری مسیری نیست که تنها امروز و در پی نامه سوم بیان شده باشد
ایجاد امید و آگاهی نسبتبه ظلم نظام سلطه همراه با همدلی پدرانه با نسل جوان معترض آمریکایی، روح و پیام اصلی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین است که در آن محورهای مهمی وجود دارد: رهبر حکیم انقلاب تصریح میکنند که «تاریخ درحال ورقخوردن است.»
در این نامه خطاب به دانشجویان آمریکایی گفته شد؛ «شما در جایگاه درست تاریخ قرار گرفتهاید» و این یعنی استقرار در جبهه حق و بهنوعی پیوستن به جبهه مقاومت است.
رهبری در این نامه اذعان داشتند که عمق فاجعه حوادثی نیست که امروز در غزه اتفاق میافتد، عمق فاجعه در واقعه حمایت از ظالم و سرپوشگذاشتن بر ظلم نظام صهیونیزم است. این شرایط همراه با آگاهی مردم منجر به ورقخوردن تاریخ و تغییر در معادلات جهانی میشود. مسیر ظلم، مسیر مبارزه با ظلم را پررنگ کرده و خواهد کرد و مسیر سلطه قابل ادامه نیست.