آگاه: رسانه ملی در دوره مدیریت جدید در همین چندسال گذشته و از ابتدای سکانداری پیمان جبلی و زیرمجموعه جدیدش، در مواضع مختلف و مکررا به این امر اذعان داشتهاند که براساس سند تحول تدوینی برای رسانه ملی، در پی تحولات بنیادین در رویکرد، محتوا و سازوکار بوده و قرار را بر این گذاشتند که در همه حوزه خاصه حوزه خبر و اطلاعرسانی متفاوت، منسجم و کارآمد عمل کرده و به مرجعیت اصلی، محوری و ذاتی خود با بهروز بودن در مدلهای ارائه بازگردد و پیشرونده باشد. در این راستا میتوان بهترین مصداق عینی و عملیاتی سند تحول را در کارزار انتخابات زودهنگام ریاستجمهوری سنجید که آیا صداوسیما میتواند طبق آن چیزی که مدیران جدید و فعلیاش ادعا کردهاند در راستای مطلوب و متعالی بروز و ظهور داشته باشد. در چند ماه پیش و در میدان انتخابات مجلس دوازدهم، رسانه ملی سعی کرد در گستره ملی و حوزه استانی این تفاوت را به منصه ظهور بگذارد که در برخی بخشها توانست تا حدی موفق حاضر شده و به مرجعیت نزدیک شود.
اما واضح است که میدان انتخابات ریاستجمهوری طبیعتا سختتر، پرچالشتر و مهمتر است و اینجاست که سنگ محک تحول رسانه ملی بیشتر از پیش مبرهن خواهد شد. در قدم اول و برگزاری مراسم قرعهکشی انتخابات پیشرو اما ماجرا چیز دیگری را به رخ کشید و مخاطب شاهد برپایی یک برنامه با تاخیر حدود دوساعت و پخش برنامههای جانبی بود که چندان ربطی به این موضوع نداشت و انگار قرار بود که ربط داده شود و به شکلی فضای موجود را به یک برنامه مناسبتی مذهبی تبدیل کرده بودند تا یک مراسم و مناسک سیاسی. شاید این امر لزوما و در کلیت ایرادی نداشته باشد، اما ایراد اصلی در کارگردانی و مدیریت کنداکتوری و سین برنامهها بود که مشخص بود از دست خارج شده و با پریشانی دارد اداره میشود و جلب نظر طیف وسیعی از سلایق مخاطبان را لحاظ نکرده بود. بااینحال قرعهکشی صورت پذیرفت و برنامهها مشخص شد که در نگاه کلی روند ارائه شبیه ادوار قبل است با کمی تغییرات در عناوین و شیوه؛ حال باید صبر کرد و دید که نسبت واقعی رسانه ملی در این میدان مهم انتخابات، با تحول حقیقی چیست.