۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷

وزیر بهداشت، یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه سلامت را گام بزرگی در تحقق دولت الکترونیک دانست.

آگاه: بهرام عین‌اللهی، در مراسم رونمایی از چهار سامانه الکترونیک سلامت در ستاد وزارت بهداشت، گفت: تحقق دولت الکترونیک برنامه همه دولت‌ها بوده ولی خوشبختانه در مدت کوتاه دولت سیزدهم این آرزو در نظام سلامت محقق و تبدیل به کارنامه شده است. وی با بیان اینکه سامانه‌های الکترونیک سلامت بسیار مهم هستند، زیرا پایه برنامه‌های مهمی همچون تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای افراد جامعه خواهند بود، افزود: برنامه نسخه الکترونیک که پایه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است پیش از این دولت ۱۰درصد پیشرفت داشت که هم‌اکنون به ۹۰درصد رسیده است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: رفع نیازها و اجرای برنامه‌های حوزه سلامت بدون سامانه‌های الکترونیک و یکپارچه‌سازی آنها مقدور نیست. اگر نسخه الکترونیک نبود، طرح دارویار هم قابل اجرا نبود. بسیاری دیگر از طرح‌های حوزه سلامت ازجمله «سلامت خانواده» و بیمه‌ها نیز وابسته به این سامانه‌ها هستند. 
عین‌اللهی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی سامانه‌های الکترونیک سلامت پیشرفت خوبی داشته است، اظهار داشت: با این سامانه‌ها حجم بسیار زیادی از کارهای پژوهشی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها تسهیل می‌شود. وی با اعلام رونمایی از ۱۴سامانه دیگر تا پایان سال بر بستر ماده۶۵ برنامه هفتم پنج‌ساله توسعه کشور، گفت: از سال گذشته تعدادی سامانه رونمایی شده و امسال نیز مجموعا ۶سامانه تاکنون رونمایی شده است. دو سامانه میز خدمات شهروندی و سامانه تبادل الکترونیک اسناد بین بیمارستان‌ها با پزشکی قانونی پیش از این بهره‌برداری شدند.
وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت سامانه خودمراقبتی، ابراز داشت: این سامانه‌ها بر بستر تلفن همراه سوار هستند و حتی افراد کم‌سواد نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند که در این میان سامانه خودمراقبتی به دلیل اینکه در پیشگیری از بیماری‌ها و توسعه فرهنگ‌سازی سلامت کاربرد زیادی دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عین‌اللهی در پایان یادآور شد: سامانه‌هایی که رونمایی می‌شوند افراد را از نرم‌افزارها و برنامه‌های خارجی که روی تلفن‌های همراه نصب هستند بی‌نیاز می‌کنند، زیرا مطابق با الگوی بیماری در کشور طراحی شده‌اند و با فرهنگ ما سازگاری بیشتری دارند. وزیر بهداشت در این مراسم چهار سامانه «صدور گواهی ولادت با امضای الکترونیک»، «مدیریت سوءمصرف مواد»، «پروانه صلاحیت پرستاری»، «خودمراقبتی شهروندی» را رونمایی کرد.