۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶٬۳۰۹

 اولین هدف در ساخت و طراحی سامانه‌های خدمات بهداشتی، افزایش کیفیت ارائه خدمات به هموطنان است؛ سامانه اپراتور ملی سلامت نیز با محوریت ارائه خدمت به شهروندان ایرانی طراحی شده است. در این سامانه تمامی افراد جامعه شامل ارائه‌دهندگان خدمت (پزشک، مراقب سلامت، بهورز و مدیران ستادی) دارای نقش و فعالیت‌های مربوط به خود هستند. برای هر فرد ایرانی (شامل خدمت گیرنده یا ارائه‌دهنده خدمت) یک نقش شهروندی در این سامانه به‌صورت خودکار ایجاد می‌شود.

سامانه اپراتور ملی سلامت آغازبه‌کار کرد

آگاه: هر شهروند ایرانی برای ورود به پنل شهروندی خود اولین‌بار با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد یک کد تاییدیه در گوشی همراه خود دریافت می‌کند. پس از وارد کردن کد تاییدیه، ثبت نام شخص در پنل شهروندی انجام شده و به امکانات شهروندی خود دسترسی پیدا می‌کند.
بر اساس این گزارش، در نقشه شهروندی امکانات زیر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
ـ کتابخانه سلامت شهروندی: در این بخش بیش از دوهزار محتوای چند رسانه‌ای شامل کتاب، جزوه، ویدئو و عکس بارگذاری شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. 
ـ نقشه سلامت: نقشه جامع جغرافیایی از کلیه مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. 
ـ معرفی اعضای تیم سلامت و انتخاب پزشک خانواده: در این بخش شهروند می‌تواند اعضا تیم سلامت خود شامل مراقبان سلامت، پزشک خانواده، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان را مشاهده کند. 
ـ اخذ نوبت مراکز سلامت: در این قسمت شهروند می‌تواند نسبت‌به اخذ نوبت از کلیه درمانگاه‌های بیمارستانی در همه شهرستان‌های دارای بیمارستان یا کلینیک‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در تخصص‌های مختلف اقدام کند. 
ـ اسکن اسناد و مدارک پزشکی من: در این بخش شهروند می‌تواند اسکن مدارک و اسناد پزشکی خود را که در مراجعات بیمارستانی انجام شده است جستجو و مشاهده کند. خالی بودن این بخش به معنای این است که هنوز پرونده‌های کاغذی موجود در بیمارستان‌های کشور، برای فرد موردنظر بارگذاری نشده یا اینکه فرد هیچ مراجعه‌ای به بیمارستان‌های دانشگاهی نداشته است.
ـ جستجوی داروهای کمیاب و سایر داروها، شیرخشک و کنترل اصالت: در این قسمت از امکانات شهروندی، هر فرد می‌تواند بنابر نیاز خود موجودی داروهای مختلف را در داروخانه‌های سراسر کشور جستجو کند.
ـ به‌روزرسانی آدرس محل سکونت خانوار: در این بخش کاربر می‌تواند نسبت به اعلام تغییر محل سکونت خود به تیم سلامت جهت انتقال خانوار به مقصد تعیین‌شده اقدام کند.
برخی از امکاناتی که در آینده‌ای نزدیک به قسمت پنل شهروندی اضافه خواهد شد، به شرح زیر است:
ـ سامانه خودمراقبتی که در مراحل انتهایی پیاده‌سازی است
ـ نظام پیشنهادات و دریافت ایده‌ها
ـ خدمات پرستاری در منزل
ـ امتیازدهی به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت
ـ رأی‌گیری - نظرسنجی
ـ اهدای عضو
ـ رسانه سلامت (اخبار و گزارش)
ـ شبکه‌های اجتماعی سلامت
ـ بازارچه سلامت (خرید و فروش محصولات سلامت‌محور)
ـ خدمات اورژانس
ـ ملاقات از راه دور بیماران بستری
ـ خدمات ویزیت از راه دور
ـ دریافت دارو در منزل
ـ خیریه سلامت (هدایت کمک‌های نقدی و غیرنقدی)
ـ اطلاع‌رسانی - سررسید زمان خدمات مراقبتی
ـ مشاوره هوشمند سلامت
ـ مشارکت‌های مردمی در سلامت
ـ شکایت و گزارش‌های مردمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.