آگاه: در صورت وقوع حادثه، امدادرسانی به موتورسیکلتها بهدلیل اندازه کوچکتر و آسیبپذیری بیشتر آنان، دشوارتر و پیچیدهتر است. تونلها دارای سیستمهای تهویه ویژهای هستند که برای تخلیه دود و گازهای سمی طراحی شدهاند. در صورت بروز حادثه یا نقص فنی، تهویه تونل ممکن است نتواند بهسرعت دود و گازهای خطرناک را تخلیه کند که این امر برای موتورسیکلتها بسیار خطرناک است. همچنین تونلها بهدلیل رطوبت و تجمع آب ممکن است سطوح لغزندهای داشته باشند که کنترل موتورسیکلتها را دشوارتر میکند.سرهنگ فیروزکشیر تصریح کرد: در بسیاری از کشورها، مقررات خاصی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلتها در تونلها وجود دارد. این قوانین براساس مطالعات ایمنی و تجربیات بینالمللی تدوین شدهاند؛ بهعنوان مثال، در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، تردد موتورسیکلتها در تونلهای طولانیتر از یک کیلومتر ممنوع است. او گفت: براساس آمارهای موجود، تصادفات موتورسیکلتها در تونلها بهطور میانگین بیشتر و جدیتر از سایر مکانهاست؛ برای مثال، طبق مطالعات مشخص شد که نرخ تصادفات موتورسیکلتها در تونلها ۲.۵برابر بیشتر از سایر جادههاست. همچنین، میزان مرگومیر ناشی از این تصادفات نیز به مراتب بیشتر است. فیروزکشیر تصریح کرد: آموزش موتورسواران در خصوص خطرات تردد در تونلها و رعایت قوانین مربوطه میتواند به کاهش تصادفات کمک کند. این آموزشها میتوانند از طریق رسانههای مختلف، مدارس رانندگی، و کمپینهای اطلاعرسانی انجام شوند.
۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلایل ممنوعیت تردد موتورسیکلتها در تونلها اظهار کرد: تونلها بهدلیل فضای محدود و محیط بسته، خطر بیشتری برای موتورسواران به همراه دارند.