۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

دومین مرحله انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز جمعه ۱۵تیرماه برگزار و پس از شمارش آرا، «مسعود پزشکیان» با ۱۶میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳ رأی به‌عنوان نهمین رییس‌جمهور ایران راهی میدان پاستور شد. میزان مشارکت هم در این دوره بیش از ۴۹درصد بود.

آگاه: پس از معرفی منتخب مردم، شخصیت‌های سیاسی و مسئولان کشور با صدور پیام‌های جداگانه بر وحدت و همدلی مردم و مسئولان در دوره «پسا انتخابات» تاکید کردند. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب در پیامی با بیان اینکه اینجانب با تبریک به ملت و به رییس‌جمهوری منتخب و به همه‌ فعالان این صحنه‌ حساس مخصوصا جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه می‌کنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حد توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند، تاکید کردند: به جناب آقای دکتر پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب نیز توصیه می‌کنم با توکل به خداوند رحمان به افق‌های بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه‌ راه شهید رئیسی از ظرفیت‌های فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند.
به هرحال انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله دوم با مشارکت حداکثری مردم رقم خورد. اکنون که پرونده انتخابات مختومه شد باید بررسی کرد «چه عواملی منجر به ترغیب مردم در پای صندوق‌های رأی شد؟»
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با آگاه در ارزیابی خود از افزایش مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اگر تاریخ انتخاب‌ها را نگاه کنیم، می‌بینیم که همواره در گذشته در مراحل دوم انتخابات حضور مردم پای صندوق‌های رای معمولا کمتر بود، اما این بار در مرحله دوم مردم با شور و شوق بیشتری به صحنه آمدند. وی افزود: به نظر من، چند عامل برای میزان مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی تاثیرگذار بود، نخست تاکیدات رهبر انقلاب بود. رهبر انقلاب وقتی بر یک مسئله‌ای تاکید می‌کنند، آن مورد توجه توجه قرار می‌گیرد و حضور خودشان را در صحنه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: فضای فقدان شهید رئیسی هم به‌عنوان عامل دیگر در این موضوع بی‌تاثیر نبود. مردم نسبت به شهید خدمت و سیدالشهدای عرصه خدمت (شهید آیت‌الله رئیسی) به‌شدت متاثر بوده و علاقه‌مند بودند که به ندای آن شهید بزرگوار پاسخ دهند و وفاداری خود را به این شکل نشان دادند که این بسیار قابل‌توجه است و باید آن را مدنظر قرار داد. تقوی با بیان اینکه عامل سومی که در میزان مشارکت مردم نقش داشت، هوش و بینش مردم ماست، تاکید کرد: هرگاه ببینند نظام و جامعه نیاز به حضور آنان دارند در صحنه حاضر می‌شوند. ضمن آنکه دشمن به‌شدت ترویج و تبلیغ می‌کرد و خواهان تحریم مردم در انتخابات شده بود به همین جهت امیدوار بودند که نهایت هشت میلیون نفر پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و روی این مسئله بسیار سرمایه‌گذاری کردند.
وی گفت: مردم وقتی این هجمه دشمن را نسبت به انتخابات و صندوق‌های رأی مشاهده کردند، به حوزه‌های اخذ هجوم آوردند و درحالی‌که دشمنان می‌خواستند مردم را از همایش و حماسه ملی ناامید کنند، اما مردم نقشه شوم دشمن را متوجه شدند و با حضورشان پای صندوق‌های رأی تا حدود زیادی نقشه اپوزیسیون و معاندان را خنثی کردند.
نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: ازاین‌رو هوشمندی، زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی ملت ما، باعث شد تا بار دیگر شاهد مشارکت حداکثری و ایجاد یک حماسه سیاسی دیگر باشیم. عامل دیگر هم این بود که بین جناح‌های سیاسی رقابت جدی شکل گرفت و صوری نبود؛ این رقابت جدی به صحنه‌های سیاسی شور و نشاط بیشتری بخشید. مردم ما جریان‌های سیاسی را که نام‌های مختلفی هم دارند، ازجمله اصولگرا و اصلاحات را کاملا می‌شناسند. جریان‌های سیاسی این‌بار جدی‌تر از گذشته ظاهر شدند و هر یک از آنها نمایندگانی در صحنه رقابت معرفی کرده بودند و این جدیت هم تاثیر قابل‌توجهی بر حضور مردم در صحنه انتخابات گذاشت. تقوی تصریح کرد: عامل دیگری که موثر و مفید بود، رشد سیاسی مردم و امید به آینده است. صداوسیما در دوره تبلیغات با بسیاری از مردم درباره انتخابات مصاحبه می‌کرد، آنها می‌گفتند می‌خواهیم در آینده کشورمان سهیم باشیم، می‌خواهیم کشورمان را بسازیم و می‌خواهیم جوانانمان را به صحنه بیاوریم. این امید مردم هم نقش مهمی در حضور آنها در صحنه داشت. وی اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگر، تبلیغات برخی از کاندیداها و شعارهای آنها مبنی بر تحول و دگرگونی در بسیاری از امور مربوط به اداره کشور ازجمله تحول در بخش اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی بود. این شعارها توانست بسیاری از مردم را با امید به ایجاد تحول پای صندوق رأی بیاورد و در میزان مشارکت هم بسیار موثر بود.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره مهم‌ترین اقداماتی که دولت چهاردهم باید انجام دهد، گفت: مهم‌ترین اقدام دولت چهاردهم در واقع همان شعار سال است که مقام معظم رهبری برای سال۱۴۰۳ و در آغاز سال اعلام کردند. اگر دولت همت خود را در اجرایی شدن شعار قرار دهد؛ البته در قالب همان برنامه‌ای که ترسیم شده است و تلاش کند همه امکانات خود را بسیج و شعار سال را پیاده کند و آخر سال بتواند جمع‌بندی کند و یک گزارش در ارتباط با بخش تولید و مشارکت‌های مردم ارائه کند بهترین اقدام را انجام می‌دهد.