۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳

کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور به‌عنوان یکی از کاروانسراهای معروف ایران در بافت مرکزی شهر نیشابور و در خیابان امام‌خمینی(ره) قرار دارد.

آگاه: شاه‌عباس صفوی بعد از دیدن خوابی ترسناک نذر می‌کند تا هزار کاروانسرا در سراسر ایران بسازد. امروزه از این تعداد کاروانسراهای شاه‌عباسی فقط ۵۴مورد باقی مانده‌اند که کاروانسرای معروف نیشابور یکی از آنهاست. کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور مشهور به «رباط شاه‌عباسی» از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در نیشابور است. در گذشته موقعیت کاروانسرا در خارج از حصار دروازه مشهد و خندق اطراف شهر قدیم بود؛ اما اکنون در حاشیه شمال‌غربی میدان خیام و ابتدای خیابان امام‌خمینی(ره) قرار گرفته است.
ورود به کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور از طریق ایوان شمالی صورت می‌گیرد. سردر مرتفع این بنا مطابق با سلیقه دوره صفویان طراحی شده است.
تقسیمات چهارنمای پیرامون حیاط کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور با یکدیگر مشابه و حاکی از نظمی دقیق است. ایوان‌های دو جبهه شمالی و جنوبی از دو ایوان دیگر اندکی بلندتر هستند. دو ایوان شرقی و غربی کاروانسرا با آجرکاری در پیشانی مشخص شده‌اند.
غرفه‌های ضلع شرقی کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور به «موزه نیشابور» اختصاص یافته‌اند. این موزه از سه بخش باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و بخش ویژه تشکیل شده است. دیدنی‌های اطراف کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور عبارت‌اند از: آرامگاه خیام و باغ و عمارت امین‌الاسلامی.
کاروانسرای شاه‌عباسی در مرکز شهر نیشابور قرار دارد و دسترسی به آن کار راحتی است. شما به‌وسیله خودروی شخصی می‌توانید از طریق بلوار جمهوری یا خیابان امام خمینی خود را به میدان خیام برسانید. کاروانسرا در حاشیه شمال‌غربی میدان قرار دارد.