۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹

محصول دانش‌بنیان جدیدی که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ازسوی نخبگان ساخته شده است، توانایی آن را دارد که از راه دور کنتورهای برق را، بدون خطا بخواند.

آگاه: آرش قیلاو، مدیرعامل این شرکت مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران اظهار کرد: مودم ترنسپورنت TM-۱۰۰ یک مودم مخابراتی با پوشش ارتباطی ۲G/۴G  است که از طریق پورت RS۴۸۵ به کنتورهای برق دیجیتال در تابلو کنتورها متصل شده و به‌واسطه آن قرائت کنتورهای برق از راه دور انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه با تولید این دستگاه، ماموران قرائت، به حضور در محل نیاز ندارند، در ادامه خاطرنشان کرد: در نتیجه، حذف نیروی انسانی، خطای قرائت هم حذف می‎‌شود. همچنین با این کار امکان کنترل مصرف مشترک نیز به‌صورت لحظه‌ای وجود دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در ادامه توضیح داد: تبادل اطلاعات مودم با نرم‌افزار مدیریت مرکزی در قالب استاندارد صنعت برق و به‌صورت امن انجام می‌شود و تنظیم آن به‌صورت محلی و از راه دور امکان‌پذیر است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه این مودم از نظر سخت‌افزاری دارای یک باتری پشتیبان، یک پورت نوری، یک پورت RS۴۸۵ و چند LED است، افزود که وضعیت عملکرد مودم و ارتباطات آن را نشان می‎‌دهند. وجود باتری پشتیبان حافظ تاریخ و ساعت دستگاه درصورت قطع احتمالی برق است.
قیلاو با بیان اینکه این دستگاه در کنار انواع کنتورهای خانگی و صنعتی تک‌فاز و سه‌فاز متصل شده و داده‌های آنها را ارسال می‌کند، تصریح کرد: تکنولوژی مورداستفاده در طراحی این مودم به‌روز بوده و از آخرین فن‌آوری‌های پردازنده و ماژول‌های مخابراتی استفاده شده است.
وی یادآور شد: از همین‌رو پایداری و ارتباط مطمئن از ویژگی‌های آن است، اما درصورت ورود نوآوری جدید، قطعا برای بهینه‌کردن دستگاه، از آن استفاده خواهد شد.