۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶

 موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی قرار دارد.

آگاه: در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دستباف، باتوجه‌به مرغوبیت و قدمت آنها و با درنظرگیری ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ‌آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی‌بافی حفظ و نگهداری می‌شود. مجموعه موزه فرش ایران شامل باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید. حدود ۱۳۵تخته از شاهکارهای قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان و... در تالار طبقه همکف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
موزه فرش ایران دارای دو بخش موزه دائمی و نمایشگاه است. موزه دائمی ۱۵۰قطعه فرش نفیس و تاریخی را در خود جای می‌دهد. از ویژگی‌های موزه فرش قالیچه دستباف ارزشمند و بی‌نظیر ایرانی‌، کار فرشبافان کاشان‌، در اندازه‌های ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر، معروف به قالیچه میرزا کوچک‌خان جنگلی است که این شخصیت روحانی ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری‌، قطار فشنگ نمایش می‌دهد. در شمسه بالای تصویر میرزا، کتیبه‌ای با عبارت و نام کارخانه ملامحمود دیده می‌شود که احتمالا تاریخ بافت قالیچه سال‌های آخر دوره قاجار است‌. در کتابخانه موزه حدود ۳۵۰۰جلد کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. همچنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به‌طورکلی و کتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه موجود است‌. در کنار کتابخانه‌، کتابفروشی موزه نیز مشغول به کار است‌.
همچنین برای استفاده از بازدیدکنندگان موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش درمی‌آید. برای بازدید از موزه فرش می‌توانید همه‌روزه به‌جز دوشنبه و ایام سوگواری، در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۸ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۷ به این موزه مراجعه کنید. عکاسی بدون استفاده از فلش در موزه آزاد است.