۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴

 در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری «مسعود پزشکیان» با ۱۶میلیون رأی منتخب مردم ایران شد و رقیب او هم ۱۳میلیون رأی کسب کرد.

آگاه: پس از انتخاب او به‌عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران، سعید جلیلی در پیامی به آرایی که به سبدش ریخته شده بود اشاره کرد و گفت که به پشتوانه نزدیک به ۱۴میلیون رأی، تمام تلاش و توان خود را بیش از گذشته، در جهت پشتیبانی از نقاط قوت و کمک به تصحیح خطاها و رفع نقص‌ها در روندهای جاری با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، علمی، صنفی و نخبگانی به کار خواهم بست.
هر یک از نیروهای انقلاب یا هم اصول‌گرایان در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزدهای خود حمایت کردند. بخشی به حمایت از قالیباف نواصول‌گرا پرداختند؛ پایداری‌ها برای سعید جلیلی فعالیت می‌کردند و تعدادی از نیروهای شریان نیز به ستاد قاضی‌زاده هاشمی پیوسته بودند و پس از کناره‌گیری او از صحنه رقابت‌ها بیشتر آنها در زمین انتخاباتی جلیلی بازی کردند. علیرضا زاکانی هم در دقیقه۹۰ و بعد از پایان برگزاری مناظرات به نفع جبهه انقلاب انصراف داد؛ ازاین‌رو «محمدباقر قالیباف» و «سعید جلیلی» از همان ابتدا دو بازیگر اصلی انتخابات چهاردهم بودند.
برخی از کنشگران سیاسی در همان مقطع تحلیلی ارائه کرده بودند مبنی بر اینکه اگر «قالیباف» تنها در صحنه انتخابات باقی می‌ماند، احتمالا او با پزشکیان به مرحله دوم راه یافت و شاید معادله به شکل دیگر رقم می‌خورد، اما نزدیکان و مشاوران سعید جلیلی من‌جمله امیرحسین ثابتی نظر دیگری داشتند و می‌گفتند رأی جلیلی از قالیباف بیشتر است و طبیعتا او باید در میدان رقابت باقی می‌ماند. حال ازآنجاکه انتخابات پایان یافته است و رییس‌جمهوری منتخب هم هفته آینده به‌صورت رسمی فعالیت خود را در ساختمان سفید پاستور کلید می‌زند، می‌توان به واکاوی آنچه در جریان نیروهای انقلاب در آوردگاه ریاست‌جمهوری گذشت، پرداخت. البته دراین‌بین سیاسیون و حزبی‌ها باید نقش اصلی را ایفا کنند و امیدواریم به بررسی دقیق کنش و واکنش خودشان در انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازند تا با آسیب‌شناسی راه را برای فعالیت‌های آینده خود هموار کنند؛ البته هنوز خبری از نشست‌وبرخاست‌های آنها در سپهر سیاست ایران نیست و باید دید چه زمانی اصول‌گرایان حاضر می‌شوند عملکردشان را ارزیابی کنند! آیا هنوز نمی‌خواهند از گذشته عبرت بگیرند و با دست پُر مشق سیاست بنویسند. به‌هرحال آنچه مشخص است راهبرد انتخابات۹۲ در سال۱۴۰۳ تکرار شد و این نشان‌دهنده آن است که مسیر طی‌شده نیاز اساسی به تجدیدنظر دارد؛ بنابراین منتظریم تا شاهد تحرکات سیاستمداران اصول‌گرا در فضای سیاسی کشور باشیم.
جامعه روحانیت مبارز هم از تشکل‌های سنتی و قدیمی شناخته می‌شود که شیخوخیت اصول‌گرایان را عهده‌دار است و در همین راستا هم در شورای ائتلاف و هم در شورای وحدت نماینده دارد و در دوره‌های مختلف نیز برای وحدت و ائتلاف در بین نیروهای انقلاب در انتخابات تلاش کرد. آیت‌الله مهدوی‌کنی، دبیرکل فقید این تشکل در سال۹۲ رایزنی‌های زیادی جهت دستیابی اصول‌گرایان برای رسیدن به یک نامزد واحد انجام داد اما نتیجه‌ای حاصل نشد. اکنون در دوره «پسا انتخابات» با سید رضا تقوی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که در اکثر جلسات شورای ائتلاف هم شرکت می‌کرد درباره آسیب‌شناسی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۳ گفت‌وگو کردیم.
وی به برخی از بداخلاقی‌ها در ایام تبلیغات اشاره می‌کند و می‌گوید: به اسوه‌ها، الگوها و مدیرانی که سال‌ها تربیت شده‌اند و می‌توانستند در سطح ملی مانند ریاست‌جمهوری سکان اجرایی کشور را بر عهده بگیرند لقب دزد، خائن وابسته به بیگانه داده شد و چوب حراج به آبروی آنها زدیم و بعد ادعای مسلمانی داریم و ادعا می‌کنیم آبروی مومن از کعبه مهم‌تر است. 
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: علاوه بر آسیب‌هایی مانند تفرقه و مسائل اعتقادی، متاسفانه مهم‌ترین آسیبی که اکنون به جامعه ما وارد شد، همین آسیب است و من معتقدم رسانه‌ها باید روی این موضوع کار جدی انجام دهند، زیرا این یک بلا و آفتی است و باید با آن مبارزه کرد.
تقوی یادآور شد: مطلبی را در جایی خواندم که به نظرم باید در گفت‌وگو با شما هم مطرح کنم، زیرا احساس می‌کنم ارزش این را دارد که روی آن کار شود. اندیشمندی عنوان می‌کرد که برای نابودی یک تمدن سه چیز را باید از بین برد؛ نخست خانواده، دوم نظام آموزشی کشور و سوم الگوها. برای انهدام خانواده باید منزلت زن، برای انهدام نظام آموزشی کشور باید منزلت معلم و برای انهدام الگوها باید منزلت بزرگان و اسطوره‌ها و مدیران موفق را شکست. اگر شما این سه مورد را با هم پیش ببرید یک تمدن، منهدم می‌شود. 
وی گفت: آقایی که تازه وارد گود سیاست شده و هنوز عرصه‌های مسائل سیاسی را تجربه نکرده آمد و به همه تاخت! آن هم بی‌باکانه و نه با منطق. البته هیچ‌کس مخالف این نیست که با منطق، اشتباه افراد بیان شود، زیرا نقد باعث رشد جامعه است و البته راه‌حل آن را هم ارائه دهد. 
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: اما مطالبی که ما در این ایام نسبت‌به خود او و اطرافیانش دیدیم، نقد نبود بلکه پرده‌دری است؛ این بلای بسیار عظیمی است، برای اینکه فرد موردعلاقه من جلو بیاید و برنده شود حاضریم دیگران را نابود کنیم. 
تقوی با بیان اینکه امیدوارم مبلغان، مساجد، ائمه جمعه و به‌خصوص رسانه‌ها و قوه قضائیه به این مسئله توجه کنند، اظهار کرد: اگر کسی بیاید و تهمت بزند و شکایت کند، در یک میزگرد او را محاکمه می‌کنیم و می‌گوییم تو از یک خبرنگار شکایت کرده‌ای! این فرد چه چیزی گفته که از او شکایت کرده است؟ آیا شکایتی که صورت گرفته، حرفی را که او بیان کرده و آبروریزی که انجام داده جبران می‌کند. 
وی افزود: شما که این استاد دانشگاه و این دانشجو را اخراج کرده‌اید، یک کلمه نمی‌گویید که چه پرونده‌ای داشت و چرا اخراج شد؟ چرا ذهن مردم را مخدوش می‌کنید؟ 
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰هزار عضو هیات‌علمی در کشور داریم، اظهار کرد: این استاد یا دانشجو چه موضوعی را بیان کرده که او را اخراج کرده‌اند؟ آیا نباید از نظام و ارزش‌ها دفاع کرد؟ آیا اگر کسی کار خلاف انجام داد، چون استاد دانشگاه یا دانشجو یا روحانی است باید خلاف کند یا هر چیزی را به زبان بیاورد؟ اینگونه نیست. هر کس باید طبق ضابطه عمل کند؛ بنابراین یکی از آسیب‌های جریان اصول‌گرا تخریب چهره‌های خودی، تخریب خود و تخریب وابستگان بود. 
تقوی تاکید کرد: به اعتقاد من، معصوم فقط همان ۱۴نفر بودند، همه ما ضعف و نقص داریم، اما اینکه چگونه باید با این ضعف برخورد و آن را اصلاح کرد، مهم است. 
وی با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) فرمودند: «من از ملت عذر می‌خواهم که دولت موقت را امضا کردم و روی کار آوردم»، گفت: امام (ره) با آن عظمتشان در ارتباط با دولت موقت فرمودند ما اشتباه کردیم که به آنها میدان دادیم، بنابراین بقیه افراد هم حتما اشتباه می‌کنند. 
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت تخریب چهره‌های خودی را آسیب جدی نیروهای اصول‌گرا در انتخابات گذشته می‌داند، بااین‌حال همان‌طور که در مقدمه مطلب نگاشته شد، امیدواریم نیروهای انقلاب پس از تشکیل دولت چهاردهم روزه سکوت را افطار کنند و با هم‌اندیشی و هم‌فکری مانیفست نو برای جریان متبوعشان تهیه کنند.