نیروهای انقلاب در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ یک نامزد معرفی کرده بودند و به عبارتی دیگر، چتر وحدت بر جریان اصولگرا باز شده بود.

پنج مساوی یک می‌شود؟!

آگاه: در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری محمدباقر قالیباف دوباره وارد کارزار رقابت شد و در مناظره‌ها به‌صراحت به انتقاد از حضور معاون اول رییس‌جمهوری وقت به‌عنوان نامزد پوششی و عملکرد دولت تدبیر و امید پرداخت و درنهایت به نفع جبهه انقلاب و نامزد رأی‌آور کناره‌گیری کرد. هرچند در آن دوره، نیروهای انقلاب پیروز صحنه نشدند اما آرای قوی در سبد نامزد موردحمایت آنها ریخته شد و در ۱۴۰۰ همان نامزد با رأی اکثریت مردم، سکانداری قوه مجریه را برعهده گرفت.اکنون که انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری کلید خورده و در روز جمعه مردم به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا به منتخب خود رأی دهند، باز موضوع اجماع و معرفی نامزد رأی‌آور در جریان نیروهای انقلاب مطرح شده است. این بار «محسن رضایی» اجماع انقلابی‌ها در انتخابات هشتم تیر را پیگیری می‌کند و در این راستا دیدارهایی هم با کنشگران سیاسی و رسانه‌ای داشت و به اجماع در جریان متبوعش خوش‌بین است. باید منتظر ماند تا مناظرات انتخاباتی پایان یابد و با اعلام‌ نظرسنجی‌های معتبر و رسمی، نیروهای انقلاب به جمع‌بندی برسند و از یک گزینه حمایت کنند.
به‌هرحال آنچه مشخص است، جریان رقیب آنها (اصلاح‌طلبان و اعتدال) با تمام قوا وارد عرصه انتخابات چهاردهم شده و از هیچ تلاشی هم دریغ نخواهد کرد؛ برای نمونه می‌توان به سفرهای رییس سابق دستگاه دیپلماسی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد. محمدجواد ظریف روزهای پرترافیکی را سپری می‌کند و با سفر به استان‌های مختلف در جمع مردم حضور می‌یابد و از آنها می‌خواهد در انتخابات به مسعود پزشکیان رأی بدهند، برای این حمایت عرق‌های زیادی هم می‌ریزد و این نشان می‌دهد که آنها برای پیروزی دورخیز کرده‌اند، پس در این شرایط وحدت برای اصولگرایان امری واجب سیاسی تلقی می‌شود.از بین پنج نامزد جبهه انقلاب در انتخابات۱۴۰۳، چه فردی به‌عنوان گزینه واحد معرفی خواهد شد؟ برای پاسخ به این پرسمان باید رصدی به تحرکات سیاسیون و حزبی‌ها کنیم.

محمدباقر قالیباف

قالیباف نواصولگرا توانسته اعتماد احزاب سنتی اصولگرا را به دست آورد. جامعه اسلامی مهندسین و حزب موتلفه اسلامی طی بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های جداگانه حمایت‌شان از کاندیداتوری قالیباف در انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری را اعلام کرده‌اند. این دو تشکل مهم در جناح موسوم به راست سنتی سال٩٢ اما از میان سه‌گانه قالیباف، ولایتی و حدادعادل (موسوم به ائتلاف پیشرفت یا ١+٢) ولایتی را بر شهردار وقت تهران ترجیح دادند؛ چهره‌ای که حاضر نشد در آن مقطع «نامه اتمام حجت» مرحوم مهدوی‌کنی، زعیم اصولگرایان متقدم را پاسخ گوید و درنتیجه با عدم تمکین به امر وحدت، زمینه ریزش بخشی از سبد رأی قالیباف را فراهم آورد. ۱۱سال پس از آن تحولات به نظر می‌رسد اصولگرایان سنتی قصد جبران مافات و دلجویی از قالیباف کرده‌اند. جمعیت پیشرفت و عدالت از تشکل‌های نزدیک و همسو با قالیباف هم تمام‌قد در اختیار ستاد انتخاباتی او قرار دارد؛ سعید احدیان، مشاور رییس مجلس، دبیرکل این جمعیت است و روزنامه صبح‌نو به ترویج و تبلیغ قالیباف و تیم او می‌پردازد. احتمالا سیاسیون دیگری نیز به صف حامیان قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه می‌شود.

سعید جلیلی

جوانان انقلابی حامیان پروپاقرص سعید جلیلی هستند. جبهه پایداری انقلاب اسلامی از تشکل‌هایی شناخته می‌شود که غرابت فکری با او دارد و به‌تازگی علی خضریان، نماینده فعلی و عضو شورای مرکزی این جبهه، مشاور جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. هنوز پایداری‌ها رسما حمایت یا عدم حمایت خود را از وی اعلام نکرده‌اند. پیش از این صادق محصولی گفته بود، پس از دیدارهایی که با نامزدهای انتخابات خواهیم داشت، گزینه خود را معرفی می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود پایداری در انتخابات از جلیلی حمایت کند. اما تحلیل دیگری که ارائه می‌شود، می‌گوید: پایداری‌ها زیر میز وحدت نخواهند زد و در صورت تفاهم و اجماع، از نامزد واحد حمایت خواهند کرد.

علیرضا زاکانی

زاکانی سابقه حضور در رقابت‌های انتخابات ۱۴۰۰ را در کارنامه خود ثبت کرده اما در همان دوره به نفع شهید آیت‌الله رئیسی کناره‌گیری کرد و در ۱۴۰۳ بار دیگر پا به صحنه نهاد تا از خط رییس‌جمهوری شهید دفاع کند. در آخرین مناظره پورمحمدی و پزشکیان با کنایه او را گزینه پوششی خواندند اما خودش رد کرد و گفت می‌مانم و شما دارید با یک رییس‌جمهوری صحبت می‌کنید! جمعیت ایثارگران و جبهه تحول‌خواهان انقلابی از مدافعال و حامیان علیرضا زاکانی در سپهر انتخابات هستند و او را در میدان رقابت همراهی می‌کنند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در سال۱۴۰۰ ردای کاندیداتوری را بر تن کرد و تا آخر هم در صحنه باقی ماند و حاضر به کناره‌گیری نشد. او در مناظره سیاسی که از شبکه سوم سیما به‌صورت زنده روی آنتن رفته بود در پاسخ به سوال کارشناس که از وی پرسید: «آیا در صحنه می‌مانید یا کناره‌گیری می‌کنید» این اطمینان را داد که در رقابت‌ها تا پایان حضور خواهد داشت. نیروهای نزدیک به شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در ستاد انتخاباتی او فعالیت می‌کنند. «محمدرضا میرشمسی» رییس هیات اجرایی ائتلاف امنا رییس ستاد انتخاباتی او و صالح اسکندری، عضو شورای مرکزی شریان هم یکی دیگر از مشاوران و اعضای ستادش است. مهدی کلهر، مشاور رییس دولت‌های نهم و دهم هم به جمع مشاوران این نامزد انتخابات پیوست.
با مروی بر حامیان سیاسی ۶مرد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری باید دید در دقیقه۹۰ کدام‌یک حاضر خواهند شد به نفع ائتلاف، انصراف دهند. عدم ائتلاف در جبهه انقلاب به نفع جریان رقیب و گزینه آنها تمام می‌شود؟ پس باید پرسید گزینه واحد جبهه انقلاب در انتخابات پیش رو کیست؟

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز و رییس شورای وحدت اصولگرایان، حمایت شورای متبوعش را دریافت کرده است. انتظار می‌رفت سنتی‌های اصولگرا از او حمایت کنند اما چراغ راهنما را به‌سمت قالیباف روشن کردند. ستاد او هفته گذشته خبری منتشر کرده بود مبنی بر اینکه احزاب اصلاح‌طلب خط‌امامی هم از او حمایت می‌کنند، اما نامی از این احزاب و شخصیت‌ها برده نشد؛ البته به اعتقاد تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران، پورمحمدی همانند زاکانی توانست با حرف‌های صریح در مناظره خود را در متن رقابت‌ها قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.