۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۴٬۲۰۴

حوالی ظهر روز گذشته (یکشنبه) هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از ارسال اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده به وزارت کشور خبر داد. پس از آن، وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

شورای سفارش‌ناپذیر

آگاه: بر این اساس، آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف، مجوز قانونی حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به دست آوردند.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از ۲۳خردادماه آغاز و تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت و درنهایت هشتم تیرماه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار و نهمین رییس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم برگزیده خواهد شد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سوابق و وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای احرازصلاحیت‌شده:

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان در سال۱۳۳۳ در مهاباد استان آذربایجان غربی متولد شد.

پزشکیان فعالیت‌های سیاسی خود را با معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هفتم، در دوره وزارت محمد فرهادی آغاز و در دولت دوم اصلاحات به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت. او همچنین در دوران جنگ تحمیلی مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و همزمان به‌صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

وی تاکنون پنج دوره از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بر صندلی نمایندگی مجلس در بهارستان تکیه زده است و از این حیث، رکورددار نمایندگی از یکی از کلانشهرهای ایران محسوب می‌شود. پزشکیان همچنین در مجلس دهم سابقه نایب‌رئیسی پارلمان را در کارنامه دارد.
استفاده از عناصر عالم، ماهر و مجرب، پیگیری سیاست‌های کلی نظام و ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض‌های ناروا، سه وعده انتخاباتی اصلی پزشکیان محسوب می‌شوند.

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی در سال۱۳۳۸ در شهرستان قم متولد شد. وی از فارغ‌التحصیلان مدرسه حقانی است. او سال‌ها در وزارت اطلاعات به تحقق امنیت در کشور یاری رساند. پورمحمدی در دولت نهم عهده‌دار وزارت کشور شد؛ البته او تا پایان دولت نهم، در این کابینه نماند و در سال۱۳۸۷ با حکم مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه، مسئولیت ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت. در سال۱۳۹۲ با روی‌کارآمدن دولت یازدهم، پورمحمدی وارد کابینه اول حسن روحانی شد و این‌بار ردای وزارت دادگستری را به تن کرد.

پورمحمدی که در سال۹۶ با نظر آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس وقت قوه قضاییه، حکم مشاور رییس دستگاه قضا را دریافت کرده بود، هم‌اکنون دبیر جامعه روحانیت مبارز محسوب می‌شود. تشکیل دولت «قرار» و تحقق سه اولویت کلیدی عدالت، ثروت و قدرت، وعده انتخاباتی پورمحمدی عنوان شده است.  

سعید جلیلی

سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در شهر مقدس مشهد است. او فارغ‌التحصیل و استاد دانشگاه امام صادق (ع) است. جلیلی سال‌ها در وزارت امورخارجه حضور داشت و مدتی مسئول اداره بازرسی این وزارتخانه بود. وی در سال۸۶ دبیر شورای عالی امنیت ملی شد و مدیریت پرونده هسته‌ای کشورمان را برعهده گرفت.

جلیلی هم‌اکنون به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای‌ عالی امنیت ملی فعالیت می‌کند.
وی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرد و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

نیاز به تصمیم‌های نقطه‌زن برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر، برقراری مناسبات عادلانه و رفع آسیب‌های اداری، اجرایی، سیاسی، سه وعده انتخاباتی سعید جلیلی است.

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی در سال۱۳۴۴ در جنوب شهر تهران متولد شد. زاکانی سال‌ها در بسیج دانشجویی مسئولیت داشت. وی در مجلس نهم رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام شد. در مجلس یازدهم نیز زاکانی برای مدتی عهده‌دار سمت در مرکز پژوهش‌های مجلس شد.

زاکانی از مرداد۱۴۰۰، ازسوی شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

وی در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد اما پس از حضور در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر و در جوار مرقد فرمانده شهیدش حاج محمود نوریان از حضور در عرصه انتخابات کناره‌گیری کرد و گفت: باتوجه‌به اقبال فراوانی که به آیت‌الله رئیسی شده است، من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رأی می‌دهم.

پیشرفت ایران و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض و بازکردن گره از اقتصاد کشور و سفره مردم، وعده‌های انتخاباتی زاکانی است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی زاده‌۱۳۵۰ در فریمان؛ پزشک و سیاستمدار و نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است. وی پیش‌تر در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات فعالیت می‌کرد و در دوره‌های نهم و دهم به‌عنوان دبیر، عضو هیات‌رییسه مجلس بود.

قاضی‌زاده‌هاشمی جز هفت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود و با کسب ۹۹۹هزار و ۷۱۸رأی، نفر چهارم انتخابات شد. وی از سال۱۴۰۰ به‌عنوان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد.

رفع فقر مطلق، رشد اقتصادی ۶ تا ۸درصدی، افزایش دوبرابری امید به آینده و کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی ازجمله وعده‌های انتخاباتی قاضی‌زاده‌هاشمی است.

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف سال۱۳۴۰ در طرقبه مشهد متولد شد. او از فرماندهان دفاع مقدس است و پس از جنگ تحمیلی مدتی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران بود. قالیباف سابقه فرماندهی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را نیز دارد.

او در فاصله سال‌های ۷۹ تا ۸۴ فرمانده ناجا بود و پس از آن لباس نظامی را از تن درآورد و به بلدیّه رفت و تا سال۹۶ به مدت ۱۲سال، در شهرداری تهران، خدمت کرد.
قالیباف در دو دوره پیاپی مجالس یازدهم و دوازدهم به نمایندگی از مردم تهران انتخاب شد و با رأی نمایندگان، به کرسی ریاست پارلمان تکیه زد.

حاکم نشدن دوره دیگری از رکود و سوء‌مدیریت همانند وضعیت دهه۹۰، حل مشکل کاهش قدرت خرید، محرومیت، فقر و تبعیض و نابرابری، هزینه‌های کمرشکن مسکن، گرانی‌ها و بازار نابسامان خودرو، وضعیت اینترنت و عبور از تحریم‌ها، از جمله وعده‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.