در انتخابات ۸تیرماه بزرگان جریان اصلاحات از «مسعود پزشکیان» حمایت کردند، ضمن آنکه او پشتیبانی همه احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالی را هم داشت و همین استراتژی در دور دوم تکرار می‌شود. احتمال زیاد باز رییس دولت اصلاحات و رییس دولت تدبیر و امید در پیام‌هایی از مردم می‌خواهند با رأی به پزشکیان کار را تمام کنند. رسانه‌های آنها هم پس از پایان دور اول انتخابات، برای مرحله دوم دورخیز کرده‌اند و می‌خواهند برای نامزد واحد اصلاحاتی‌ها سنگ تمام بگذارند.

ناطق‌نوری، کارگردان حرکت اصولگرایان در حمایت از «پزشکیانِ اصلاح‌طلب»

آگاه: روز گذشته هم خبری از «مسعود پزشکیان» در رسانه‌ها مخابره نشد، فقط به یک توئیت بسنده کرد. او در حساب کاربری خود نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام‌قد بایستد.» پزشکیان دیروز خبرساز نشد، اما طرفداران او در صحنه فعال ظاهر شدند. پس از آنکه مشخص شد انتخابات به مرحله دوم رفته، علی عبدالعلی‌زاده در خبرگزاری دولت نشست خبری برگزار کرد و با اشاره به برنامه‌های پزشکیان در بزنگاه ۱۵تیر به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد.
او در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم حمایت بزرگان و جریان اصلاح‌طلب از پزشکیان، این جریان نتوانست بدنه و سازمان رأی خود را پای صندوق‌های رأی بیاورد و موفق به پیروزی در مرحله اول انتخابات شود؟ گفت: شاید ما نتوانستیم حرف خود را به‌خوبی به آنها منتقل کنیم. چراکه قهر کردن در خانواده بسیار آسان است ولی آشتی کردن هزینه دارد. وی با اشاره به عدم شرکت فعالان سیاسی به‌ویژه جوانان در دو انتخابات گذشته، تصریح کرد: طرح شبهه مهندسی شدن انتخابات توسط رسانه‌های معاند خارجی، سبب شد جوانان در انتخابات به‌درستی تصمیم نگیرند و مردد شوند، اما امیدواریم در مرحله دوم که موضوع انتخابات جدی است، حق به حقدار برسد و حضور پرشورتری را شاهد باشیم.
ماجرا بعد از پایان نشست خبری رییس ستاد پزشکیان جالب شد. مجری برنامه که از نیروهای ستاد بود به خبرنگاران گفت: روز یکشنبه (دیروز) نشست خبری اصولگرایان ستاد پزشکیان با حضور نمایندگان اصحاب رسانه برگزار می‌شود.
وقتی ما در برنامه حضور پیدا کردیم تا دیدگاه‌های آنها را در سپهر انتخابات دریافت کنیم، چینش شخصیت‌های سیاسی نشان می‌داد که چهره‌های شاخص اصولگرا نیز در حمایت از پزشکیان اصلاح‌طلب به صف شده‌اند. نمایندگان ادوار مجلس که ارتباط و تعامل نزدیک با «علی اردشیر لاریجانی» رییس پیشین مجلس شورای اسلامی دارند از صحنه‌گردانان ستاد اصولگرایان پزشکیان هستند. این افراد با تایید و درخواست علی‌اکبر ناطق‌نوری دور هم جمع شده‌اند تا به نامزد مشترک اصلاحات و اعتدال در انتخابات کمک کنند.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا این خبر را می‌دهد و می‌گوید: آقای ناطق‌نوری به این فکر افتاد که اصولگرایان را در حمایت از پزشکیان وارد میدان کنند و ما در همه استان‌ها برای حمایت از پزشکیان دفتر و ستاد و نیرو داریم و امیدواریم به‌زودی او رییس‌جمهور شود.
ناطق‌نوری در انتخابات ۸تیر رسما از مسعود پزشکیان حمایت کرده بود، این اولین حمایت رییس مجلس چهارم و پنجم از نامزد اصلاح‌طلبان نبود. در سال۹۲ نیز وی تمام‌قد پشت حسن روحانی ایستاد و نقش تاثیرگذاری در پیروزی او ایفا کرد؛ در انتخابات فعلی باز از حاشیه سیاست خارج و وارد متن شد. او به‌صورت علنی پا به صحنه انتخابات نهاد اما یار نزدیک به وی یعنی علی لاریجانی ترجیح می‌دهد در پشت‌صحنه کارگردانی کند و نمی‌خواهد در صف اول حضور داشته باشد. او ۸تیرماه در مازندران رأی خود را به صندوق انداخت. لاریجانی برخلاف انتخابات۱۴۰۰ که دلخوری خود را از عدم احراز صلاحیتش با ارسال نامه‌های جداگانه به شورای نگهبان اعلام کرد، این دوره سکوت اختیار کرد اما نزدیکانش، پشت پزشکیان ایستاده‌اند و این حمایت‌ها، به‌منزله تایید لاریجانی است. هرچند وی موضع‌گیری علنی نکرده اما می‌توان اذعان کرد، او در دوقطبی شکل‌گرفته بین پزشکیان و جلیلی، هیچگاه سمت جلیلی نخواهد رفت، پس طبیعی است که یارانش برای نامزد جریان اصلاحات تلاش کنند. علی‌رغم حمایت‌ها و پشتیبانی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، نامزد آنها نتوانست در مرحله اول پیروز میدان رقابت شود؛ از این رو باید منتظر ماند و دید آیا با حضور یاران لاریجانی و ناطق‌نوری و کمک‌گیری از نمایندگان ادوار، همای سعادت بر شانه پزشکیان خواهد نشست یا بعد از ۱۵تیر باید دوباره به بهارستان برگردد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.