دور جدید مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، در حالی آغاز شده است که در میان موضوعات و حوزه‌های اجتماعی، به جهت اهمیت وزارت آموزش و پرروش، ساماندهی نظام آموزشی کشور و پیگیری مطالبات و مسائل فرهنگیان مورد توجه دو نامزد قرار دارد.

دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش‌وپرورش»

آگاه

سعید جلیلی

کشور برای پیشرفت  محتاج آموزش‌وپرورش است

دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش‌وپرورش»

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گردهمایی بزرگ فرهنگیان و دانشجو معلمان که ۲۹خردادماه برگزار شد، آموزش‌وپرورش را نهادی انسان‌ساز دانست که بیشترین نقش را در تربیت افراد و جامعه ایفا می‌کند. وی که ایجاد احساس رضایت در معلمان را از وظایف دولت می‌داند، گفته بود: آموزش‌وپرورش نیاز به دولتی دارد که معتقد به گفتمان و مبانی انقلاب اسلامی باشد. آموزش‌وپرورش جایگاهی است که نه‌تنها خود، بلکه همواره دیگر نهادها را نیز تغذیه کرده است.
جلیلی همچنین که گفته بود کشور برای پیشرفت محتاج آموزش‌وپرورش است و پیش‌زمینه این امر مهم این است که معلمان از شغل خود احساس رضایت داشته باشند، بیان کرده بود: معلمان نشان داده‌اند هرگاه بستر برای آنها باز شده است، در جامعه نقش‌آفرینی داشته‌اند؛ به همین خاطر این احساس رضایت در معلمان باید در نقشی که آنها در تربیت جامعه ایفا می‌کنند نیز باشد. 

مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست
جلیلی، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری همچنین در دومین مناظره تلویزیونی نامزدها که ۳۱خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، باز هم از برنامه‌های خود برای آموزش‌وپرورش گفته و با اشاره به شعار «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» گفته بود: الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت‌هاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. از کجا می‌توان روی این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟ مدرسه؛ شکی در این نیست. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد باید برنامه‌ریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست. وی به موضوع ثبت‌نام در مدارس نیز اشاره و اظهار کرده بود: مردم دنبال مدارس بهتر هستند. همه دوست دارند فرزند خود را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر استعداد او را شکوفا می‌کند، حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود. جلیلی لازمه پیشرفت کشور را قرار دادن آموزش‌وپرورش در جایگاه اصلی خود دانسته و حتی به نقش رییس‌جمهوری در انتخاب وزیر این وزارتخانه نیز اشاره و گفته بود: وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رییس‌جمهوری در انتخاب این وزیر خیلی مهم است. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با استناد بر مطالعات چندین ساله صورت‌گرفته به هزینه‌های مادی آموزش‌وپرورش نیز اشاره و از عدم حصول نتیجه نسبت به هزینه انجام‌شده گلایه کرده بود. بررسی نیازهای نظام آموزشی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس و رویکرد آموزشی بر اساس سند تحول بنیادین دیگر نکته مورد اشاره جلیلی در برنامه‌هایش برای دولت احتمالی آینده‌اش بود: «به روی مدرسه الگو کار و مطالعه شده است و در سند تحول هم آمده است تا یک حرکت بزرگ و تحولی ایجاد شود تا موفقیت‌های بزرگ‌تری شکل گیرد.»

مسعود پزشکیان

اصلاح مملکت بدون مدرسه‌ خلاق و نقادی ممکن نیست

دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش‌وپرورش»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۹خرداد گذشته، در همایش «فرهنگیان حامی پزشکیان»، اصلاح مملکت را «بدون مدرسه‌ای که در آن خلاقیت، نقادی، کارهای تیمی و مشارکت وجود نداشته باشد» ممکن ندانست. وی در این همایش قول داد اگر روزی روزگاری به قدرت رسید اولین و مهم‌ترین اولویتش رسیدگی به مدارس با وضعیت نامناسب و اصلاح معیشت معلمان باشد و گفته بود: قطعا اجازه نخواهم داد در مدرسه به هیچ معلمی بی‌احترامی شود. همچنین اعمال یک نظام استخدامی و مشارکت دادن معلمان در مدیریت مدارس را قطعا انجام می‌دهیم. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن بیان اینکه «من نمی‌فهمم نسل زد و ایکس و ایگرگ چیست؛ مشکل این نسل‌ها ما هستیم؛ او تغییر و نوآوری می‌خواهد اما ما تغییری نکردیم» گفته بود که اگر مدرسه و معلمان باور و اندیشه تغییر در خود ایجاد کنند، می‌توانند مشکلات خود را با نسل جدید برطرف کنند. وی با این ادعا که «من می‌توانم مدارس دولتی را ارتقا دهم تا تنه به تنه مدارس خصوصی و آنچنانی، بزنند» همچنین در ششمین برنامه «میزگرد فرهنگی» یکی از اصول کاری خود را اجرای «عدالت» عنوان و اظهار کرده بود: قطعا برای کسانی که امکانات ندارند تلاش می‌کنم تا بتوانند رقابت کنند. آنهایی که نه پول دارند و نه صدای آنها شنیده نمی‌شود؛ مورد توجه قرار می‌دهم؛ در روستاها مردم بدبخت معلم ندارند اما کسی چیزی نمی‌گوید.

لزوم توجه به معیشت معلمان عاملی در چندشغله شدن آنها
پزشکیان همچنین ۳۱خردادماه در دومین مناظره ۶کاندیدای انتخابات، اشاره‌ای به سیاست‌های خود در حوزه آموزش‌وپرورش داشت و با گلایه از عدم اجرای عدالت آموزشی در سراسر ایران، از مدارس استان‌های محرومی همچون سیستان‌وبلوچستان و خوزستان نام برد که امکانات حداقلی دارد و حتی این مدارس را با مدارس غیرانتفاعی مقایسه و گفته بود: امروز بیش از ۸۰درصد ورودی کنکور از ۲۰درصد مدارس غیرانتفاعی است که ما ایجاد کرده‌ایم؛ چراکه ما در حق مدارس دولتی بی‌انصافی می‌کنیم و به دانش‌آموزان آنها سرویس درستی نمی‌دهیم. وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به معیشت معلمان، عدم رسیدگی به این امر را عاملی در چندشغله شدن معلمان و در نتیجه عدم فرصت کافی برای توجه به دانش‌آموزان دانست. عدم ثبات مدیریت در آموزش‌وپرورش نکته دیگری بود که پزشکیان ضمن یادآوری آن، عنوان کرده بود که وزیر آموزش‌وپرورش باید قوی‌ترین و دلسوزترین آدم(وزراء) باشد.وزیر آموزش و پرورش باید قوی ترین و دلسوزترین فرد باشد. این نگاهی که الآن داریم باید تغییر کند، دانش آموز باید یاد بگیرد چطور ارتباط برقرار کند، چطور مدیریت کند و یاد بگیرد که با تیم کار کند.  مدارس سپماد دانش آموزان را تک بعدی تربیت می کنند که خود را تافته جدا بافته تلقی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.