بازار اظهارنظرهای کاندیداهای ریاست‌جمهوری داغ است. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی درباره عمده مسائل کشور راهبردها و قول‌هایی به مردم داده‌اند که در این گزارش برخی از نظراتشان را در حوزه اجتماعی جمع‌آوری کرده‌ایم.

وضعیت سامان خواهد گرفت؟

آگاه: دو کاندیدا درباره معیشت، سلامت و درمان و آموزش‌وپرورش صحبت‌هایی داشته‌اند که هرکدام نویدبخش تحولی در این حوزه‌ها محسوب می‌شود.

سعید جلیلی:

معیشت:  
برای مسئله اقتصادی راه‌حل مدونی دارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار مردمی در بازار تهران گفت: وضع معیشتی و اقتصادی مردم با برنامه‌های مدونی که تنظیم کرده‌ایم، بهتر می‌شود. من همه مردم ایران را دوست داشته و برایشان آرزوی آرامش و خوشبختی دارم. بنابراین شرایط اقتصادی را درک می‌کنم و برنامه مدونی دارم که قابلیت اجرایی دارد. مسئله امروز ما مسئله اقتصاد و معیشت مردم است و ما به این موضوع واقف هستیم. به محض شروع به کار دولت چهاردهم، مردم بهبود وضعیت اقتصادی را حس می‌کنند، چراکه من از همین قشر مردم هستم و شرایطشان را درک می‌کنم. بهبود وضعیت اقتصادی و جهش اقتصادی یا بازگشت به دورانی که اقتصاد کشور به برجام گره خورده بود.

آموزش و پرورش 
هر مدرسه ما باید یک سلول جهش در کشور باشد

جلیلی در دیدار جمعی با فرهنگیان و دانشجو معلمان، در سالن همایش حوزه هنری گفت: جهش در کشور صورت نمی‌گیرد مگر با آموزش‌وپرورش قَدَر. آموزش‌وپرورشی که سرمایه‌های آن بتوانند به‌خوبی در آن نقش‌آفرینی کنند. هسته کانونی آموزش‌وپرورش، مدرسه است. هر مدرسه ما باید یک سلول جهش در کشور باشد. لازمه جهش، آموزش است و همچنین پرورشی که مربی آن ایمان داشته باشد، نقاط ضعف و قوت را بشناسد و بتواند استعدادها را بشناسد و بتواند در وادی عمل قرار بگیرد و آرمان‌های دانش‌آموزان را شکل دهد. این اتفاق در مدرسه‌ای بانشاط اتفاق می‌افتد. معلمان مدرسه، فضای مدرسه، کتب مدرسه و از همه مهم‌تر سازوکاری که اینها را به هم پیوند دهد تاثیرگذار است. سازوکار آموزش‌وپرورش امروز ایراد دارد.

سلامت و درمان
سلامت؛ از حقوق مردم

این کاندیدا در مناظره اول مرحله دوم گفته است: دولت و نظام سلامت وظیفه دارند میزان مرگ‌های قابل پیشگیری را به کمترین میزان ممکن یا صفر درصد برسانند. متاسفانه ۴۷درصد از ۱۲۰۰مرگ روزانه، مرگ زودرس به حساب می‌آیند؛ یعنی پیش از ۷۰سالگی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین ۲۲مرگ‌ومیر روزانه، مرگ خیلی زودرس است یعنی پیش از ۵۰سالگی جان خود را از دست می‌دهند. پیشگیری از مرگ‌های زودرس فراتر از وظیفه یک دستگاه است و به همین دلیل دولت باید به این موضوع توجه کند. حدود ۲.۵درصد جمعیت کشور سالانه به بیماری‌های پرهزینه مبتلا می‌شوند. ابتلای ۲.۵درصدی جمعیت به بیماری‌های پرهزینه معادل ابتلای روزانه ۱۷۸۰نفر به بیماری‌های پرهزینه است. درمان بیماری‌های پرهزینه سبب تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده‌ها می‌شود. رییس‌جمهوری وظایفی دارد که باید انجام دهد ازجمله بحث سلامت که در قانون اساسی اشاره شده که از حقوق مردم است.

مسعود پزشکیان:

معیشت:
زندگی مالی و معیشتی مردم را سامان خواهم داد

این نامزد ریاست‌جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی تلویزیونی گفت: کارگران، مهندسان ایران که چرخه صنعت را می‌چرخانند و کشور را به‌سوی تکنولوژی جدید روان می‌سازند بتوانند از حق و حقوق خود به‌طور مساوی برخوردار باشند. آمده‌ام تا در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و به دستیابی در حقوقشان آنها را یاری دهم. ارتشیان، سپاهیان و نیروهای امنیتی که حامیان امنیت و استقلال ایران عزیز و مایه مباهات و غرور ملی هستند، مستحق احترامی شایسته هستند. زندگی مالی و معیشتی اینها در تنگنای جدی است، من آمده‌ام تا احترام را به آنها برگردانم که درخور جایگاه رفیع آنها هست و سطح زندگی را برای آنها تامین کنم که درخور آن عزیزان باشد.

آموزش و پرورش 
وظیفه داریم وضعیت معلمان درست کنیم 

پزشکیان در همایش فرهنگیان که در محل ستاد انتخاباتی با بیان اینکه ما می‌توانیم با منطق و دست به دست هم دادن این مسیر را طی و مملکت را آباد کنیم، اذعان داشت: من هیچ قولی نمی‌دهم اما فقط یک قول می‌دهم که اگر روزی و روزگاری قدرت و اختیاری پیدا کردم، قطعا به معلمان توجه کنم، چراکه این معلم است که فرزندان ما را تربیت می‌کند و نسل آینده و تصویر فردای کشور را با آزادی و استقلال و غیرت و مردانگی شکل می‌دهند، نه افراد بی‌هویت و بی‌خودی. ما وظیفه داریم هر کاری انجام دهیم تا امنیت، معیشت و عزت معلمان حفظ شود. قول می‌دهم که هر مقدار که از دستم بربیاید برای ایران در جای جای این آب و خاک انجام دهم.

سلامت و درمان
از ایجاد بیمه روستایی تا اصلاح زیرساخت شبکه بهداشت

این کاندیدا در مناظره اول مرحله دوم گفته است: انسان یک کالا نیست و نمی‌توان مانند یک کالا با انسان برخورد کرد. برنامه سوم توسعه در نظر داشت تمام مسائل حوزه سلامت را به بخش خصوصی واگذار کند؛ شرایط به نحوی بود که پیکر درگذشتگان را به خانواده‌های آنها تحویل نمی‌دادند. ما در دولت آقای خاتمی تمام این موارد را اصلاح کردیم. ایجاد بیمه‌های روستایی از دیگر اقدامات دولت آقای خاتمی بود. افرادی که در بیمارستان‌ها بستری بودند و از بیمه برخوردار نبودند تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین زیرساخت‌های شبکه بهداشتی را اصلاح کرده و دستورالعمل‌هایی صادر کردیم. یک درصد ارزش افزوده و ۱۰درصد خالص هدفمندی را به‌منظور تامین اعتبار پوشش مواردی که انجام داده بودیم در نظر گرفتیم. یک درصد ارزش افزوده برای مناطق محروم و ۱۰درصد خالص هدفمندی برای بیماران صعب‌العلاج است. تامین بودجه از محل ارزش افزوده و خالص هدفمندی در قانون آمده است. ما در مجلس، روند حرکت بهداشت و درمان را به‌طور کامل به‌سمت مردم سوق دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.