امسال از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار کودک که باید در پایه اول ثبت‌نام کنند، یک‌میلیون پیش‌ثبت‌نام در مقطع ابتدایی انجام دادند و ثبت‌نام قطعی ۷۰۰هزار کودک انجام شده است؛ از این رو حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از خانواده‌ها می‌خواهد زودتر ثبت‌نام را تکمیل کنند تا کلاس‌بندی و اینگونه مقدمات که مخصوص کلاس‌اولی‌هاست، به تاخیر نیفتد.

چالش‌های مدرسه رفتن

آگاه: معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش به آگاه می‌گوید: «باتوجه‌به اینکه باید کار کلاس‌بندی و ساماندهی معلمان و آموزش و توانمندسازی معلمان را در تابستان انجام دهیم، فرآیند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و درخواست ما از خانواده‌ها این است سریع‌تر ثبت‌نام نهایی دانش‌آموزان پایه اول را انجام دهند.»

ثبت‌نام به‌موقع
وی در ادامه برنامه ویژه برای توانمندسازی معلمان در تابستان را توضیح می‌دهد: «هدف ما این است که ساماندهی معلمان نسبت به سال گذشته زودتر انجام شود تا پایه تحصیلی که محل خدمت معلمان است از الان معلوم باشد تا بتوانیم توانمندسازی آنها را در تعطیلات تابستانی انجام دهیم. لازمه انجام این برنامه این است که ثبت‌نام دانش‌آموزان به‌موقع صورت گیرد. برخی خانواده‌ها هنوز سنجش دانش‌آموزان را انجام داده‌اند که این کاری زمانبر است. درخواست ما از این خانواده‌ها این است که سریع‌تر به با مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به مدرسه کار ثبت‌نام را نهایی کنند. او یادآوری می‌کند درحال‌حاضر در ماه‌های تیر و مرداد روزهای دوشنبه و چهارشنبه مدارس باز هستند و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مدرسه کار ثبت‌نام را انجام دهند. تاخیر در ثبت‌نام دانش‌آموزان باعث تاخیر در برنامه‌ریزی مدیریتی ما نیز می‌شود.
 او همچنین می‌گوید: «کار ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی هم به به پایان رسیده است و همین روزها نتیجه آزمون آموزگاری سال۱۴۰۳ ازسوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. امیدواریم با ورود این معلمان مشکل کمبود معلم تا حدودی برطرف شود. اگر کمبود معلم هم وجود داشته باشد، از طریق اضافه‌تدریس و فعالیت نوبت دوم همکاران شاغل یا استفاده از نیروهای بازنشسته سعی در جبران آن داریم.» او افزود: «هر سال نیز به همین صورت است که بخشی از نیروهای موردنیاز ما از طریق اضافه تدریس همکاران به نیروهای بازنشسته انجام می‌شود که امسال باتوجه‌به برنامه‌ریزی زودهنگامی که برای سازماندهی معلمان انجام می‌شود، امیدواریم به‌موقع نیازهایمان در مناطق و مدارس مشخص شود و براساس نیازسنجی در طول مرداد و شهریور معلم‌های موردنیاز را تامین کرده و ان‌شاءالله مهرماه بدون هیچ کمبود معلمی شروع کنیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه هم توضیح می‌دهد: «ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه یعنی از پایه دوم به بعد به‌صورت سیستمی و بدون نیاز مراجعه والدین به مدرسه از هفته آینده به‌صورت کامل انجام می‌شود.» خانواده‌های دانش‌آموزانی که قصد دارند مدرسه خود را تغییر دهند لازم است به مدرسه جدید مراجعه کنند و اگر دانش‌آموز بخواهد در مدرسه خودش ادامه تحصیل دهد، نیازی به حضور پدر و مادرش نیست و ثبت‌نام او در پایه بالاتر آنلاین انجام می‌شود.»

آغاز پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی

رییس مرکز مدارس و مراکز خارج از کشور از آغاز پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی خبر داد و گفت: دستورالعمل ثبت‌نام برای همه پایه‌ها امکان‌پذیر است. این در حالی است که تا زمان صدور دستورالعمل قطعی، فرصت پیش‌ثبت‌نام وجود دارد. طباطبایی با بیان اینکه دستورالعمل ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس ایران بعد از تصویب در شورای عالی سیاست‌گذاری اتباع در وزارت کشور نهایی و سپس ارسال می‌شود، گفت: برای خارج شدن دانش‌آموزان اتباع از بلاتکلیفی و برای ورود همه دانش‌آموزان به مدرسه، کار سنجش سلامت آنها توسط پایگاه‌های سنجش انجام می‌شود تا تکلیف نهایی آنها مشخص شود. وی با بیان اینکه پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع شروع شده و دستورالعمل ثبت‌نام برای همه پایه‌ها امکان‌پذیر است، افزود: تا زمان صدور دستورالعمل قطعی، فرصت پیش‌ثبت‌نام وجود دارد.رییس مرکز مدارس و مراکز خارج از کشور با بیان اینکه تنها کسانی که «کد یکتا» دارند امکان ثبت‌نام برایشان فراهم شده است، ادامه داد: دانش‌آموزان دارای اسناد اقامتی معتبر فاقد شناسه یکتا باید با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع، ابتدا اقدام به اخذ شناسه یکتا کرده و سپس در سامانه فوق ثبت‌نام کنند. وی با بیان اینکه در این زمینه پیرو مصوبه شورای عالی سیاستگذاری امور اتباع هستیم، ادامه داد: کسی از تحصیل محروم نیست، اتباع فقط باید در چارچوب ضوابط تحصیل کنند، وزارت کشور دارای چارچوب ضوابط و مقررات است و اتباع باید در چارچوب ضوابط شورای عالی امور سیاستگذاری اتباع از خدمات بهره‌مند شوند، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند. طباطبایی اظهارکرد: دانش‌آموزان اتباع در کنار سایر دانش‌آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند. در مدارس غیردولتی اتباع خارجی، هم معلم ایرانی و هم معلم اتباع خارجی تدریس می‌کنند اما در مدارس ایرانی که دانش‌آموز اتباع دارند فقط معلم ایرانی تدریس می‌کند. همه اتباع خارجی مقیم ایران برای پیش‌ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس با در دست داشتن کد یکتا به سامانه سازمان ملی مهاجرت «سهما» به نشانی اینترنتی https://www.irmigrationorg.ir مراجعه کنند. همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد اطلاعات در سامانه امور اتباع و مهاجرین خارجی توسط مدارس «ممنوع» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.