۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: این‌روزها تلویزیون اقبال گسترده سالیان گذشته خود را از دست داده است و این چیزی نیست که از چشم مدیران سازمان و حتی مخاطبان پنهان مانده باشد. سازمان صداوسیما در تکاپو است تا اقبال عمومی این رسانه و مرجعیت اصلی و حقیقی آن را بازگرداند. یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توان توجه مخاطبان انبوه را به رسانه‌ملی جلب کرد، توجه به برندهایی است که در طول سال‌ها، اطمینان مخاطب را جلب کرده و نزد آنها محبوب شده‌اند.

آگاه: یکی از این برندها، سریال پایتخت است که طی ۶فصل ساخته شد و در مدت زمانی کوتاه، توانست به محبوبیتی دست یابد که بسیاری از رکوردهای چندین دهه‌ای سازمان را جابه‌جا کند.
تاکنون ۶فصل از سریال پرطرفدار پایتخت در ماه‌ رمضان یا عید نوروز از شبکه یک سیما پخش شده است. حدود سه‌سال و اندی از زمان ساخت آخرین فصل سریال پایتخت می‌گذرد و مخاطبان بعد از این مدت هنوز دل‌شان برای این سریال تنگ است ‌و در انتظار ساخت فصل هفتم آن هستند. هر چند زمستان سال گذشته شایعاتی درخصوص پخش فصل هفت این سریال در نوروز ۱۴۰۳ به گوش رسید اما درنهایت به‌صورت رسمی این خبر تکذیب شد و نوروز ۱۴۰۳ بدون سریال پایتخت سپری شد. از سال گذشته با اعلام رییس صداوسیما و رییس سیمافیلم این پیگیری‌ها در دستورکار قرار گرفت تا ساخت مجموعه‌های دنباله‌دار ادامه پیدا کند که یکی از آنها «پایتخت» بود.

آغاز تولید و تصویربرداری

مجموعه تلویزیونی «پایتخت» که نخستین‌بار به‌عنوان محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما، در آخرین روزهای زمستان ۸۹ روی آنتن این شبکه رفت و بعدها در سیمافیلم به تولید رسید، طی حدود هشت سال، با استقبال مخاطبان به یکی از موفق‌ترین محصولات کمدی سازمان صداوسیما تبدیل شد تا درنهایت توانست با این رکورد، در ۶فصل ادامه یابد. «پایتخت» در فصول پخش‌شده، فراز و فرود نیز داشته، ولی همواره از سطح کیفی قابل‌قبولی نسبت‌به دیگر کمدی‌های تلویزیونی دهه۹۰ برخوردار بوده است؛ تا جایی که بازپخش‌های آن از شبکه‌های آی‌فیلم، تماشا و حتی یک سیما، گاه بیش از کمدی‌های جدید روی آنتن مخاطب جذب کرده است.
با وجود اینکه چند سال از پخش آخرین قسمت سریال پایتخت می‌گذرد اما سکانس‌های خنده‌دار این سریال همچنان در فضای مجازی پرطرفدار است. ساخت سری جدید «پایتخت» همیشه مورد بحث بوده است، یک روز خبر از ساخت نسخه سینمایی این سریال در رسانه‌ها و کانال‌های خبری پخش می‌شود و روز دیگر تکذیب این موضوع؛ یک روز نیز خبر از تولید «پایتخت» در قالب همیشگی خود یعنی سریال در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند. اخیرا هم خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه فصل «هفتم» پایتخت در مرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود؛ بنابراین همواره با آمدن نام سریال «پایتخت» این نکته مطرح می‌شود که آیا این سریال فصل هفتمی خواهد داشت یا خیر.

پیش‌تولیدی سنگین

حضور مهدی نقویان، رییس مرکز سیمافیلم در پشت صحنه سریال «طوبی» باعث شد تا بعد از مدتی، شاهد واکنش جدیدی ازسوی سیمافیلم نسبت‌به شروع تولید «پایتخت۷» و دیگر جزئیات مربوط به این سریال باشیم. طبق گفته رییس مرکز سیمافیلم، «پایتخت۷» هنوز کلید نخورده و حتی یک پلان تست هم از سریال گرفته نشده است. نقویان می‌گوید: «در جریان تعامل با تیم پایتخت، هم ازسوی تیم تولید و هم مدیران سازمان صداوسیما، اتفاقات خوبی افتاده است. مدت‌هاست ریل فیلمنامه به سرپرستی محسن تنابنده سر جای خودش است، در رفت‌وآمد است، ادیت می‌شود و هیچ مشکلی نیست.»
رییس مرکز سیمافیلم با اشاره به پیش‌تولید سنگین این مجموعه بیان می‌کند: «باتوجه‌به اینکه بعد از پنج سال پایتخت ادامه پیدا می‌کند پیش‌تولید سنگینی دارد؛ چراکه دوباره باید روی یکسری موارد از صفر سرمایه‌گذاری شود. این اقدامات درحال انجام است و در آینده بسیار نزدیکی کلید کار می‌خورد و ما به‌صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.»

بهتاش پَر

در این ایام، اخبار غیررسمی بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده است ازجمله اینکه بخش قابل‌توجهی از این فصل در کشور گرجستان فیلمبرداری خواهد شد، بازیگران جدیدی در فصل۷ ایفای نقش خواهند کرد و... که هنوز هیچ‌یک از این اخبار به‌صورت رسمی تایید نشده‌اند. با این همه و براساس همان اخبار غیررسمی، بالاخره «پایتخت» دوباره خواهد آمد اما نه با حضور همان چهره‌هایی که به آنها عادت کرده بودیم، چون گویی قرار است تغییراتی در بازیگران ایجاد شود. فصل هفتم «پایتخت» تحت‌تاثیر غیبت چند بازیگر آن قرار گرفته و همین امر می‌تواند به چالشی برای سازندگان تبدیل شود. بدنه ساخت «پایتخت۷» را همان گروه قبلی تشکیل می‌دهند؛ الهام غفوری، تهیه‌کننده این سریال خواهد بود و همچون سری‌های گذشته کارگردانی‌اش با سیروس مقدم، کارگردان باسابقه تلویزیون است و نویسندگی را هم محسن تنابنده عهده‌دار شده است.
بهتاش با بازی بهرام افشاری یکی از شخصیت‌های محبوب تماشاگران این سریال بود که در فصل پنجم و ششم این سریال حضور داشت. بهرام افشاری در فصل دوم هم البته در نقش دیگری در سریال بازی داشت، اما این دو فصل آخر بود که باعث شد او شهرت پیدا کند و بعدتر تبدیل به یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران شود. حالا گفته می‌شود او به‌دلیل مشغله زیاد نتوانسته برنامه‌هایش را برای حضور در این فصل از پایتخت هماهنگ کند و به این‌ترتیب، در این فصل حضور ندارد.
مهران احمدی هم که پیش از این یک‌بار دیگر رفت و برگشت به «پایتخت» را تجربه کرده، دومین بازیگر سریال است که در فصل هفتم دیده نخواهد شد.
سارا و نیکا فرقانی‌اصل، هنرپیشه‌های جوان سریال هم که از کودکی «پایتخت» را همراهی کردند، تحت‌تاثیر حواشی انتشار تصاویری نامتعارف، در فصل هفتم حضور نخواهند داشت و گفته شده، در اثر جایگزینی سارا و نیکا با بازیگرانی دیگر، همکاری آنان با این مجموعه به‌کلی قطع می‌شود.
علیرضا خمسه، بازیگر نقش «بابا پنجعلی» هم جزو شخصیت‌های ثابت پایتختی‌ها بود که در پنج فصل حضور مداوم داشت و درنهایت در فصل ششم به‌علت مرگ کاراکترش در داستان حضور نداشت. حالا احتمال دارد در قالب یک روح به سری جدید سریال بازگردد. ایده حضور علیرضا خمسه در نقش «روح باباپنجعلی»، ایده‌ای است که پیشتر ازسوی محسن تنابنده، طراح و سرپرست نویسندگان اثر مطرح شده بود، ولی هیچ‌گاه به اجرا نرسید. بااین‌حال با اظهارنظر مدتی پیش علیرضا خمسه که از تماس عوامل سریال برای بازگشت او به این اثر خبر می‌داد، اجرای آن را می‌توان محتمل دانست. به نظر می‌رسد از میان بازیگران ثابت و اصلی سری هفتم به حضور محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبداللهی و احمد مهرانفر بسنده شود. حضور بهرام افشاری در هاله‌ای از ابهام است و در این مدت خبرهای زیادی مبنی بر عدم حضور او در این فصل منتشر شده است اما هومن حاجی‌عبداللهی در توییتی از حضور او خبر داده است.

شائبه کلید خوردن «پایتخت ۷» از کجا شکل گرفت؟

درباره ساخته شدن و چگونگی این سریال بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری شد. بارها مسئولان سیمافیلم به مذاکره و پیگیری ساخت این سریال اشاره کردند تا اینکه مسعود کریمی، مدیر سابق گروه طنز سیمافیلم در گفت‌وگویی با تسنیم به پیش‌تولید رسمی این سریال اشاره کرد و گفت: «نگارش و پیش‌تولید سریال «پایتخت» آغاز شده است و ان‌شاءالله مشکلی پیش نیاید امسال به تولید خواهد رسید، اما بقیه مراحل، چه انتخاب بازیگر و پخش و بقیه جزئیات متعاقبا از خود سیمافیلم اعلام خواهد شد، اما این نوید را برای مخاطبان داریم که اتفاقات خوبی در راه است.»
۳۱‌خردادماه امسال بود که هومن حاجی‌عبداللهی، بازیگر نقش رحمت در حساب کاربری توییتری‌اش تصویری از شیرینی رنگینک به شکل عبارت «پایتخت ۷» منتشر کرد و نوشت: «شروع پایتخت۷ به شیرینی رنگینکیه که بچه‌های پشت صحنه درست کردن.» این جمله اگرچه نمی‌توانست شاهدی کامل برای کلید خوردن سریال باشد اما ازسوی عده‌ای به این معنا تعبیر شد، ضمن اینکه همه را مطمئن می‌کرد که تلویزیون برای ساخت دنباله «پایتخت» سرانجام با گروه سازنده به توافق رسیده است.

بدون شرح!

در هیاهوی خبرسازی‌ها درباره سریال «پایتخت» فارغ از شروع تولید و زمان‌بندی برای پخش که عده‌ای پاییز و تابستان را در فضای رسانه مطرح کردند و عده‌ای دیگر نوروز و رمضان را زمان پخش این سریال عنوان کردند که البته باید در این‌باره منتظر تصمیم تلویزیون برای کنداکتور این سریال ماند. خبرها حاکی از آن است که این فصل از پایتخت با حضور چهره‌هایی جدید پخش خواهد شد اما در این میان تصویری از حضور محسن تنابنده، احمد مهرانفر، هومن حاجی‌عبداللهی و بهرام افشاری در کنار یکدیگر منتشر شده است که مشخص نیست این عکس برای صحبت دوباره و هماهنگی حضور بهرام افشاری در نقش بهتاش و بازگشت او به سریال «پایتخت۷» گرفته شده یا دورهمی بیش نبوده است.

نسخه سینمایی که هرگز پخش نشد

در این سال‌ها چند بار زمزمه‌هایی از تولید نسخه سینمایی این سریال و تمایل عوامل به ساخت آن نیز شنیده شده است، اما هیچ‌گاه به سرانجام نرسید تا تولید احتمالی آن برای بعد از ساخت فصل هفتم سریال به تعویق بیفتد. دی‌ماه گذشته اعلام شد سرانجام تکلیف سریال پایتخت مشخص شده و قرار است یک نسخه سینمایی برای پخش در نوروز ۱۴۰۳ ساخته شود که طبق روال گذشته تهیه‌کننده آن الهام غفوری و کارگردان آن سیروس مقدم است و بازیگران اصلی هم در آن حضور دارند. بنا بود تا تهیه‌کنندگی این نسخه سینمایی را به روال قبل الهام غفوری برعهده داشته باشد و سیروس مقدم آن را کارگردانی کند. همچنین بازیگران اصلی در ترکیب حضور داشته باشند. مدت زمان این تک قسمتی هم ۱۰۰دقیقه اعلام شده بود. همان زمان هم گفته شد فصل هفتم سریال «پایتخت» در ۱۶قسمت تولید شده و در سال۱۴۰۳ یا نوروز ۱۴۰۴ پخش خواهد شد، اما نوروز امسال نه نسخه سینمایی پایتخت پخش شد و نه فصل هفتم سریال. الهام غفوری، تهیه‌کننده این سریال درباره ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» به فارس گفته بود: «مگر قرار بوده نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته شود؟ آیا از طرف جایی اعلامی شده است که من بخواهم این را تکذیب کنم؟ ۶فصل پایتخت ساخته شده که آخرین فصل آن مربوط به سال ۹۹ بوده است. از ساخت آخرین فصل این سریال حواشی زیادی نسبت به ساخت فصل بعدی به وجود آمده که هنوز سرانجام ساخت این سریال مشخص نیست.»

رکوردی طولانی

بعد از مطرح شدن معماها و سناریوهای متفاوت درباره علت ساخته نشدن سریال پایتخت۷، بالاخره خبر رسید که پیش‌تولید این سریال آغاز شده است و سریال پایتخت۷ نوروز ۱۴۰۴ در قاب تلویزیون دیدنی می‌شود. هنوز تعداد قسمت‌های فصل هفتم این سریال به‌شکل رسمی اعلام نشده است و هر آنچه مطرح می‌شود، گمانه‌زنی است ولی به نظر می‌رسد «پایتخت۷» دومین فصل این سریال لقب گیرد که در ماه رمضان پخش خواهد شد و احتمالا حدود ۲۴قسمت خواهد بود و رکورد طولانی‌ترین سری آن را خواهد شکست. اما با وجود این کشمکش‌ها و اخبار گوناگون که هر روز به‌گوش می‌رسد، باید دید در نوروز۱۴۰۴ پایتختی پخش خواهد شد یا نه.